LogowanieZarejestruj się
News

Androidowy odtwarzacz sieciowy Xtreamer Prodigy (zaktualizowano)

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Xtreamer Prodigy (9a)

Kolejny odtwarzacz Xtreamera, tym razem wyposażony w Androida (2.2), trafił do naszej redakcji. Co ciekawe producent, pewnie czując presję rynku (system mobilny Google staje się coraz częściej standardowym wyposażeniem odtwarzaczy sieciowych), wypuścił produkt …nie do końca taki, jakim miał być. I nawet nie chodzi tutaj o typowe dla branży uzupełnianie możliwości sprzętu wraz z kolejnymi aktualizacjami. Nie, w tym wypadku urządzenie na razie nie zawiera np. jednego z kluczowych modułów – własnego serwisu sieciowego Xtreaming oraz wielu innych opcji znanych z wcześniejszych modeli odtwarzaczy Koreańczyków. Okazuje się, że firma nie wyrobiła się na czas z integracją wszystkiego, dopiero w lutym możemy spodziewać się dużego upgrade oprogramowania (wersja 3.5), a przed wakacjami „finalnego” software oznaczonego numerkiem 4.0. Niestety znowu trzeba czekać, nabywca nie może wykorzystać wszystkich możliwości, jakie teoretycznie oferuje nabyty przez niego sprzęt. Niniejsza recenzja, zgodnie z zapowiedzią, trafiła na nasze łamy jeszcze w styczniu. W związku z tym, co napisałem powyżej, odtwarzacza na razie nie odeślemy, poczekamy na aktualizację, aby uzupełnić tekst po udostępnieniu wspomnianego software 3.5 przez producenta…

Aktualizacja …co też w końcu nastąpiło, choć finalnej wersji software jeszcze nie ma, to jest już dostępny RC (Release Candidate), coś co teoretycznie stanowi gotowy wariant kodu, finalne oprogramowanie. Dość długi wpis o nowym firmware oraz nowej wersji Prodigy z wbudowanym tunerem DVB-T oraz WiFi znajdziecie na dole oryginalnej recenzji. To taki nasz Release Candidate 2 ;) bo Xtreamer nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w sprawie wersji 3.5 (jest już RC3, a kto wie czy przed finalnym software nie pojawi się jeszcze jakieś RC). Niektórzy mówią na te, kolejne wersje „beta”, ale co się będziemy czepiać szczegółów…

» Czytaj dalej

Globalny serwis LG „3D World”

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip

Firma LG Electronics nie ma zamiaru odpuszczać 3D w telewizorach mimo, że coraz częściej pojawiają się opinie, że technologia ta nie spełniła pokładanych w niej nadziei i w najbliższym czasie nie będzie stanowiła siły napędowej dla rozwoju nowoczesnych telewizorów. Niejako na przekór tym głosom LG Electronics udostępnia swoim użytkownikom „3D World” – światowy serwis nowej generacji, oferujący treści premium w trójwymiarze. Platforma będzie dostępna dla posiadaczy telewizorów LG CINEMA 3D Smart TV w niemal 70 krajach, w tym także w Polsce! Nowy serwis wykorzystuje aplikację LG Smart TV „3D Zone”, którą uruchomiono w ubiegłym roku. Dzięki „3D World” użytkownicy LG zyskają dostęp do nieustannie powiększanych zbiorów wysokiej jakości treści 3D.

» Czytaj dalej

Telewizja internetowa w miejsce kolejnych multipleksów?

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
DVB-T

Znowu zrobiło się głośno o naziemnej telewizji cyfrowej. Powód jest jeden… a właściwie dwa. Po pierwsze przedstawiciele administracji rządowej zaczęli mówić o możliwości przesunięcia wyłączenia analogowych nadajników (lipiec 2013) na późniejszy termin, tłumacząc że wielu Polaków czeka cyfrowe wykluczenie. Trudno powiedzieć na czym opierają się urzędnicze wyliczenia, bo nikt do tej pory rzetelnie nie policzył ilu obywateli korzysta z kompatybilnego sprzętu. Drugi powód to pogłoski o ewentualnej rezygnacji z czwartego oraz piątego multipleksu telewizyjnego nadawanego w standardzie DVB-T na rzecz… IPTV. Do tego dochodzi wypowiedź Jana Dworaka, przewodniczącego KRRiTV, który uznał że warto rozpocząć dyskusję o nowej, lepszej technologii nadawania DVB-T2, która pozwala zwiększyć liczbę stacji na multipleksie z 8 do 12. Jak widać zaczynają się alpejskie kombinacje, jakby tu zwiększyć liczbę kanałów, co samo w sobie nie jest niczym złym, ale też stawia pytanie o możliwość zmieszczenia się w przyjętym harmonogramie cyfryzacji. Oficjalnie jest on realizowany bez opóźnień, jednak wprowadzenie powyższych zmian doprowadzi do daleko idących zamian w planie wdrażania NTC. Co więcej IPTV wymaga wykorzystania najnowszych odbiorników, względnie dekoderów zdolnych do obsługi streamingu obrazu oraz dźwięku z Internetu. To zawęża krąg odbiorców.

Jeszcze gorzej jest ze wspomnianym DVB-T2… trzeba by było wymienić cały sprzęt, który jest po prostu niekompatybilny z tym standardem. W Wielkiej Brytanii zdecydowano się na przejście na tego typu nadawanie (ze starego formatu z MPEG2, a nie MPEG4, które wykorzystujemy w Polsce), koszt był znaczny, jednak sytuacja nieporównywalna z Polską (tam cyfryzacja sygnału dokonała się dużo, dużo wcześniej). Oczywiście można zadać pytanie, dlaczego wprowadzając tak późno cyfrowy sygnał naziemny nie zdecydowano się na standard T2? Dzisiaj jakiekolwiek zmiany, a tym bardziej radykalne, mogą przewrócić cały harmonogram i tak bardzo opóźniony względem planów. Polska i tak jest jednym z ostatnich państw w Europie, które uwalniają analogowe częstotliwości, przechodząc na nadawanie cyfrowe. Jak widać, chcemy być nie jednym z ostatnich, a ostatnim krajem europejskim, w którym dokona się ten proces. Na marginesie brak wiedzy Polaków dotyczący DVB-T, brak odpowiednich urządzeń w domach obciąża kolejne ekipy, decydentów – może wystarczy już tego bałaganu i cały proces warto by doprowadzić do końca?

Internet odbiera klientów telewizjom w Stanach

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Sony IPTV

Czyżby branżę telewizyjną dopadło „przekleństwo” smart tv? Wygląda na to, że coraz więcej klientów decyduje się na rezygnację z płatnej telewizji. Największe powody do zmartwienia mają operatorzy kablowi – jak wiadomo Stany kablówką „stoją”, to właśnie ten segment rynku odczuwa największy odpływ klientów. W sumie, w tym roku, z telewizji zrezygnuje prawie milion abonentów, wybierając treści oferowane na ekranach odbiorników smart TV, kontent z sieciowych serwisów VOD oraz stacji IPTV. Możemy mówić już o zarysowaniu się mocnego trendu. W zeszłym roku zrezygnowało także około miliona osób z subskrybcji pay TV. Co ciekawe firma Deloitte opublikowała swoje badania mówiące o jeszcze szybszym odpływie klientów, aż 9% miało odciąć kable, zwrócić dekodery, argumentując że swoje ulubione seriale oraz filmy i tak ogląda w sieci. Co gorsza dla operatorów aż 11% obecnych abonentów che podjąć taką samą decyzję w najbliższym czasie.

W Polsce podobny trend spodziewany jest w najbliższym czasie. Odchodzenie na szeroką skalę abonentów będzie związane z upowszechnieniem naziemnej telewizji cyfrowej z kanałami HD (niebawem na multipleksy trafią dwa główne kanały publicznej w wysokiej rozdzielczości) oraz sieciowych serwisów VOD, IPTV. Najszybciej zmiany odczują kanały premium (filmowe) – mówi Arkadiusz Świerczewski, założyciel oraz prezes Iplex SA. W Stanach ogromną popularnością cieszą się serwisy Netflix (ponad 20 mln użytkowników) oraz Hulu Plus. W Polsce ten rynek dopiero się rozwija, ale można bezpiecznie zakładać że duża część konsumentów wybierze taką formę dostępu do kontentu.

Telewizja zdefiniowana na nowo: UPC Horizon jeszcze w tym roku?

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
UPC

To bardzo ciekawa informacja, wcześniejsze plany mówiły o przesunięciu premiery platformy Horizon w Polsce na 2013 rok (obecnie głównym tematem jest konsolidacja z przejętą siecią Aster). Co prawda wdrażanie nowego produktu może nie być tożsame z ofertą rynkową, ale mamy nadzieję, że UPC zrobi swoim polskim klientom gwiadkowy prezet. Czym jest Horizon? To w skrócie zupełnie nowa platforma telewizyjno-internetowa, ambitny projekt jednego z największych operatorów kablowych na rynku, polegający na syntezie tradycyjnej telewizji z internetowym kontentem oraz mobilną elektroniką. Obecnie to zasadniczy trend jaki obserwujemy w całej branży, czego wyrazem jest smart tv, działania podejmowane przez wielkich graczy na rynku TV (vide Polsat, ipla, mobilna telewizja etc.), wykorzystanie źródeł sieciowych (treści) już nie jako dopełnienia czy uzupełnienia, a zasadniczej części oferowanych przez producentów AV funkcjonalności, możliwości dzisiejszych produktów.

Propozycja UPC nie tylko jest kompleksowa, ale wygląda na jedną z najatrakcyjniejszych z tych, które niebawem zadebiutują na rynku. To połączenie bardzo rozbudowanych usług telewizyjnych (ogromna biblioteka VOD, cyfrowa nagrywarka, nowoczesne EPG) z kontentem pobieranym z Internetu. To co będzie wyróżniało Horizon to niezwykle szybka, pewna komunikacja (szerokopasmowa sieć kablowa, gwarantująca ogromną przepustowość, niskie opóźnienia tramsmisji), lokalna sieć WiFi w standardzie n oraz pełna integracja platformy z mobilną elektroniką. Użytkownik będzie mógł skorzystać z pełnego dostępu, ze wszystkich usług i funkcji na ekranie tabletu bądź smartfona. Dzięki aplikacjom pobranym ze sklepów wirtualnych Google Play oraz App Store, kontent będzie dostępny na nieograniczonej liczbie handheldów. Bardzo nowoczesny, estetyczny interfejs pomoże w obsłudze platformy. Nowy dekoder na potrzeby UPC Horizon wyprodukował Samsung. W Holandii, Niemczech oraz Belgii Horizon ruszy jeszcze przed wakacjami.

» Czytaj dalej

Sony planuje wprowadzić sprzęt z Google TV we wrześniu 2012

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Google TV 2.0

Chodzi o europejską premierę urządzeń wyposażonych w Google TV. Sony planuje wypuszczenie niewielkiego set-top-boksa oraz odtwarzacza Blu-ray z GTV. Firma po kiepskich doświadczeniach z pierwszą wersją telewizyjnej technologii Google, jak widać, bardzo ostrożnie podchodzi do tematu. Widać, Japończycy chcą tym razem sprawdzić, jak się nowa odsłona sprawdzi na rynku, jak poradzą sobie inne firmy, które zdecydowały się na implementację GTV w swoich produktach. Przypomnijmy, chodzi o nowy wariant oparty na Androidzie 3.2, który pozwoli na znaczne rozszerzenie możliwości względem pierwszego wariantu, który okazał się całkowitym niewypałem. Niestety cena urządzeń będzie dość wysoka, ma wynosić odpowiednio 200€ za set-top-boksa oraz 300€ za odtwarzacz BD, taki jak np. pokazany niedawno w Londynie model NSZ-GT1. Ponownie może się okazać, że nie ma chętnych na sprzęt z wyższej półki cenowej i nie pomoże tutaj Google, wielka akcja promocyjna, która planowana jest podczas Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Sprzęt poza licznymi usługami, IPTV, serwisami będzie wyposażony w dostęp do Google Play (sklep z aplikacjami), Google Music oraz poniekąd konkurencyjne Sony Video Unlimited oraz Music Unlimited.

Nowy multimedialny chip Intela: Atom CE5300

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Toshiba HDTV seria 800

Intel odświeża linię swoich multimedialnych chipów. Najnowszy Atom CE5300 Media Processor to pochodna układu dla handheldów – Medfield – który ostatnio miał premierę na MWC, gdzie pokazano kilka smartfonów wyposażonych w wyżej wymieniony SoC. Ten procesor znajdzie swoje miejsce nie tylko w telefonach oraz tabletach, ale także w zmodyfikowanej formie, pojawi się w różnego rodzaju set-top-boksach oraz telewizorach (niektórzy producenci wykorzystują w swoich odbiornikach układy Intela). Atom będzie walczył z bardzo silną konkurencją – chipami ARM, które poza rynkiem mobilnym zdominowały ten segment, będąc najczęściej wybieranymi procesorami do sieciowych urządzeń wizyjnych oraz audio.

„Berryville” to dwurdzeniowy procesor Atom CE5300 ze zintegrowaną grafiką 2D/3D, hyperthreadingiem, wizualizacją oraz nowymi możliwościami w zakresie integracji z PAY TV. Szczególnie to ostatnie jest ważne w kontekście wprowadzania przez operatorów platform cyfrowych (sat, kabel, naziemna) nowych usług sieciowych, otwarcia na Internet, na IPTV, na integrację z serwisami interentowymi, z handheldami etc. Zarówno dostarczyciele treści, jak i wspomniani operatorzy będą (albo właśnie to robią) wprowadzać do sprzedaży nowe urządzenia zdolne podołać nowym zadaniom, funkcjonalnościom.

Brytyjski Sky niebawem zaoferuje swoją ramówkę w ramach IPTV

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
skyottslide-1328004847

Telewizja przenosi się do sieci. To zauważalny od kilkunastu miesięcy trend, coraz więcej nadawców decyduje się na równoległe oferowanie sygnału via Internet. Daje to nadzieję na przynajmniej częściowe odejście od regionalizacji – po prostu każdy będzie mógł sobie wykupić dostęp, nie będzie miało znaczenia gdzie akurat mieszkamy / przebywamy. Sky już od jakiegoś czasu udostępnia aplikację Sky Go, odpowiednik znanego u nas HBO Go – serwisu stworzonego specjalnie z myślą o handheldach. Na razie oprogramowanie przeznaczone jest dla urządzeń z iOSem (poza iPhone/iPodem można korzystać ze specjalnej aplikacji dla iPada). Niebawem pojawi się wersja dla Androida. Niestety na razie to wszystko dla abonentów Sky, czytaj dla osób przynajmniej czasowo zamieszkujących Albion. W przypadku IPTV, jako pierwszy zostanie uruchomiony serwis VOD (Sky Movies). Programy, kontent będzie można oglądać na dowolnym urządzeniu: przenośnym, konsoli, bezpośrednio na telewizorze z funkcjami sieciowymi, odtwarzaczu, pececie etc. W Polsce także obserwujemy podobne zjawisko, choć na razie głównie chodzi o aplikacje EPG/PRV, ale są już dostępne pierwsze aplikacje / witryny www z poszczególnymi kanałami nadawanymi online.

» Czytaj dalej

Smart TV – telewizor inteligentny?

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
raport-skapiec

Od niedawna w branży karierę robi hasło: „Smart TV”. Mówi się o inteligentnych odbiornikach, które niebawem zastąpią większość domowego sprzętu AV, stając się swoistymi hubami multimedialnymi, urządzeniami wszechstronnymi, zdolnymi do odtwarzania wszelkich treści cyfrowych, dodatkowo pozwalając na wygodny dostęp do Internetu. To właśnie globalna sieć stanowi główny element, najważniejszą z możliwości jakie serwuje nam „Smart TV”. Początkowo chodziło o korzystanie w dość ograniczony sposób z paru przygotowanych przez producenta witryn / portali, dzisiaj możliwości nowoczesnych odbiorników są daleko większe, faktycznie sieć staje się alternatywą dla fizycznych nośników oraz tradycyjnych sposobów dystrybucji treści (platformy cyfrowe, telewizja naziemna). Dzięki syntezie tradycyjnej telewizji (ramówka, określony profil stacji) z praktycznie nieograniczonymi możliwościami jakie daje Internet (interakcja, współdecydowanie, komunikacja, media społecznościowe) tworzy się nowa jakość (IPTV), coś co faktycznie pozwala mówić o „inteligentnym odbiorniku”. Eksplozja popularności mediów społecznościowych pokazuje jak ważna jest nieskrępowana wolność wyboru oraz możliwość kreowania treści przez odbiorcę.

» Czytaj dalej

Jak Apple zamierza (o ile zamierza) zdobyć serca i umysły telewidzów?

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
appletvjbrp123011600

Ilość plotek na temat hipotetycznego telewizora Apple rośnie w tempie geometrycznym. Wróżenie z fusów – tak można zazwyczaj odnieść się do publikowanych tu i ówdzie informacji. Sami trochę swego czasu poplotkowaliśmy, ale powiedzmy sobie szczerze… w tej sprawie nie tylko nie można niczego pewnego stwierdzić, dodatkowo nie jest wcale wykluczone że żadnego telewizora z logo jabłka nie będzie. Tak czy inaczej mocne przesłanki za tym, że firma faktycznie prowadzi prace nad takim produktem daje biografia Jobsa, w której pada kluczowe: „rozgryzłem to” w nawiązaniu do planów dotyczących rynku TV. Co oznacza owo „rozgryzłem”? Jeden z autorów na All Things Digital napisał bardzo ciekawą i moim zdaniem trafną analizę dotyczącą tego, co powinno Apple zaoferować konsumentom w niezwykle konkurencyjnym segmencie rynku jakim bez wątpienia są telewizory oraz (dzisiaj już cyfrowa, nie analogowa) telewizja. Kwestie techniczne, technologie są w tych rozważaniach potraktowane bardzo po macoszemu i słusznie… jak wyżej, po co bawić się we wróżenie z fusów? Znacznie ciekawsze i chyba sensowniejsze wydają są dociekania w jaki sposób firma z Cupertino zdobędzie serca i umysły telewidzów. Może to się stać tylko w jeden, konkretny sposób – gdy wywrócimy cały rynek telewizyjny, kanały dystrybucji, cały model biznesowy do góry nogami. To piekielnie trudne zadanie, wyzwanie w sam raz dla kogoś takiego jak… Apple. Jeżeli w tym wypadku zadziała jabłkowy „Think Different”, to kto wie czy faktycznie nie będziemy świadkami rewolucji i to bynajmniej nie w sferze technologii (tutaj raczej nie ma się co spodziewać nowatorskich rozwiązań, szczególnie że konkurencja nie śpi i zdaje się będzie oferowała wszystko to, co zaoferuje Apple), a sposobu konsumowania treści, korzystania z telewizora. Smart TV to bardzo pojemne hasło, mieści się w nim także odmienny sposób oglądania, pozyskiwania kontentu. Tyle tylko, że to na razie w sumie ciekawostka (choć rozwój tech. sieciowych w TV jest bardzo szybki), trudno to co dzisiaj oferuje branża uznać za poważną alternatywę dla platform cyfrowych, dla ramówki, dla klasycznych kanałów, dla programów premium. I tutaj pojawia się Apple. Zamiast być skazanym na to, co oferuje dzisiejszy rynek telewizyjny, stwórz nowy model, wprowadź pełną dowolność, możliwość tworzenia indywidualnej ramówki, połącz to z siecią, ekosystemem a następnie daj możliwość stworzenia dokładnie takiej telewizji jaka ci najbardziej odpowiada…

» Czytaj dalej