Głównie, poza dzwonieniem, rzecz jasna, bo to nadal główna funkcjonalność na jaką zwracają uwagę respondenci w ankietach. Instytut Badań Rynkowych przeprowadził badania mające na celu zdefiniowanie do czego przede wszystkim służy nam smartfon. Tego typu telefony stanowią już niemal połowę sprzedawanych na naszym rynku urządzeń mobilnych, co oznacza że coraz więcej konsumentów zaczyna wykorzystywać zaawansowane funkcje zaszyte w nawet najprostszych, najtańszych modelach smartfonów. Na czele listy jest poczta, co w sumie nie dziwi, bo jest to jedna z najważniejszych funkcji, pozwalająca w wielu przypadkach na rezygnację z komputera. Kolejna na liście jest nawigacja oraz …portale społecznościowe. Ich rosnąca popularność powoduje, że smartfon staje się terminalem dostępowym – głównie do Facebooka, który dzięki mobilnym aplikacjom pozwala w szybki i wygodny sposób komunikować się, przeglądać, publikować wpisy na profilu.
A jak z multimediami? Okazuje się, że konsumpcja obrazu i dźwięku za pośrednictwem smartfonów systematycznie rośnie. Zapewne wpływ na to ma coraz szersza oferta rynkowa - liczne serwisy VOD, z muzyką które coraz częściej są pobierane w formie aplikacji. Na pewno hamulcem jest tutaj duże zapotrzebowanie na transfer danych, jednak dzisiaj ceny mobilnego internetu są już na akceptowalnym poziomie. Można korzystać zarówno z paczki danych w ramach abonamentu, zakupić kartę pre-paidową, albo skorzystać z dodatkowych planów rozszerzających ilość MB/GB. W przypadku muzyki nawet 1GB miesięcznie wydaje się wartością wystarczającą, a pełen komfort zapewniają 2-3GB (piszę to z własnego doświadczenia). Oferowanie w ramach abonamentów takich usług jak Deezer (obecnie we wszystkich planach w Orange, w dwóch abonamentach darmowo) oznacza, że niebawem multimedia będą jedną z głównych funkcji z jakich korzystają w swoich smartfonach polscy konsumenci.
W danych zaprezentowanych przez IBR widać taką tendencję: około połowy internautów czyta za pomocą handheldów gazety, słucha radia oraz ogląda klipy/filmy. Jeden na trzech dokonuje operacji bankowych, a co piąty używa sprzętu do zakupów, dokonywania różnego rodzaju opłat czy kupowania elektronicznej muzyki. To właśnie te usługi/funkcje będą się dynamicznie rozwijały, wraz z rozszerzeniem oferty przez banki (co się właśnie odbywa), sklepy internetowe, a nawet tradycyjne (chodzi o wprowadzenie terminali zakupowych, kompatybilnych z technologią zbliżeniową NFC).
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.