LogowanieZarejestruj się
News

Konkurencja dla iTunes: Apple będzie trudno dogadać się z wytwórniami

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Apple TV 2 (2)

Nawiązując do wcześniejszego newsa dotyczące nowej usługi UltraViolet, Apple może mieć niebawem spory problem. Firma będąca prekursorem dystrybucji muzyki oraz wideo w sieci, musi liczyć się z pojawieniem poważnego konkurenta (wspomniane UV), który skupia większość największych wytwórni filmowych, dużą cześć branży pod jednym szyldem. Zresztą, branża bardzo namawiała Apple, żeby przyłączyło się do powstającej koalicji, aby iTunes stanowiło jeden z najważniejszych (zasięg, liczba klientów, wieloletnie doświadczenie) elementów nowego systemu dystrybucji treści cyfrowych w Internecie. Apple odmówiło, co specjalnie nie dziwi, w końcu firma z Cupertino znana jest ze swojej niechęci do nawiązywania tego typu partnerstw – Apple to indywidualiści, ktoś kto bardzo nie lubi, gdy mu się odgórnie coś narzuca, do tego firma która najzwyczajniej nie ma zamiaru dzielić się zyskami z innymi.

Problem Apple polega na tym, że nowe UltraViolet ma być dokładnie tym, czym zaraz (wedle zamierzeń) ma się stać iTunes. Po ostatnich zmianach oprogramowania, poza muzyką (iTunes Match), także filmy i seriale mają trafić do chmury (iCloud), cała kolekcja wideo ma od teraz stanowić archiwum dostępne na wszystkich urządzeniach z iOS, Mac OS oraz z zainstalowanym oprogramowaniem iTunes, które przypisane są do konkretnego ID w wirtualnym sklepie Apple. Rzecz jasna na razie branża musi się z Apple liczyć, choćby przez wzgląd na rynkową pozycję iTunes, przychody generowane ze sprzedaży, ale… to się może niebawem zmienić, jeżeli UV wypali, a wszyscy którzy zdecydowali się uczestniczyć w tym projekcie mocno na to liczą. Na razie udało się podpisać porozumienia z z Lions Ga­te En­ter­ta­in­ment, So­ny Pic­tu­res, Walt Di­sney, Pa­ra­mo­unt Pic­tu­res oraz War­ner Bros, ale po pierwsze nie są to wszystkie najważniejsze wytwórnie (w ostatnich godzinach poinformowano, że branża zgodziła się na udostępnienie produkcji HBO w ramach iTunes), po drugie przemysł filmowy (w odróżnieniu od muzycznego i telewizyjnego) rozpoczął jw promocję swojego rozwiązania i de facto w sprawie iCloud nie udało się całościowo nawiązać do tej pory współpracy z Apple.

Wytwórnie fil­mo­we chcą, by kon­su­men­ci ścią­ga­li od­płat­nie wię­cej pli­ków z fil­ma­mi, gdyż sprze­daż DVD sys­te­ma­tycz­nie ma­le­je, a wy­po­ży­czal­nie fil­mów i usłu­gi abo­na­men­to­we, na któ­rych stu­dia za­ra­bia­ją mniej, zy­sku­ją na zna­cze­niu. To właśnie z tego powodu wprowadzono UltraViolet, które ma pozwolić na zwiększenie zysków branży, pozwalając użytkownikom na nieograniczone odtwarzanie zakupionych wcześniej filmów i seriali na dowolnych urządzeniach mobilnych, całym posiadanym sprzęcie AV, za pośrednictwem zdalnego dostępu do biblioteki (chmura, względnie lokalne archiwum zapisane na domowym serwerze). Niebawem będziemy zapewne świadkami gwałtownego starcia między wytwórniami zgrupowanymi w ramach UV a wielkimi firmami z branży elektroniki mobilnej, takimi jak wzmiankowane wcześniej Apple oraz Google czy Microsoft, które także poszukują swojego własnego rozwiązania z zakresu sieciowej dystrybucji oraz swobodnego dostępu do treści multimedialnych w ramach ich ekosystemów.

Dodaj komentarz