Ha! Nikt o tym produkcie nie wspomniał, a przecież to jedna z najciekawszych rzeczy z zakresu audio jakie się ostatnio pojawiły. Pokaz ELACa na CES z tymi kolumnami wielu wprawił w osłupienie. Ale jak to?! Takie małe (ale o bardzo słusznej wadze, bo tam… o tym za chwilę) grzmoty, monitory kompaktowe I TAKI DŹWIĘK?! No i gdzie się podziały kable, jak te ścianki dziwacznie wyglądają? O co chodzi? Moi drodzy, chodzi o to, o czym tu przy okazji KEFów wspominaliśmy (patrz tekst): o kompletny system audio zaklęty w głośnikach, tyle że tutaj zupełnie inaczej. Nie znajdziecie wbudowanego streamera, nie znajdziecie komputera w środku. Nie. To pierwsze takie, aktywne, kolumny które są analogowe w formie, a jednocześnie bezprzewodowe w treści. TRANSPARENTNE. Nie ma tutaj mowy o konwersji ADC, o DSP, a jednocześnie te Argo są na wskroś współczesne, nowoczesne, bo też de facto stanowią kompletny efektor realizujący szlachetną, niektórzy powiedzą utopijną, ideę: KAŻDY przetwornik skojarzony ze swoim wzmacniaczem, synergetycznie pożeniony, zestrojony, przezroczysty dla źródła, nie zmieniający sygnału, nie przetwarzający sygnału, chyba że… sobie tego zażyczymy. Czysty analog, z trzema wzmacniaczami o mocy 150, 70 i 30W dla każdego z zamontowanych głośników (Uni-Q nie jest tutaj tym, co kojarzycie… tak, ta sama idea integracji wysokotonowca wpasowanego w średniotonowca, ale rzecz przemyślana, zaprojektowana od nowa). ELAC zastosował tutaj swój patent BASH tj. zasilanie zbliżone w zakresie efektywności do klasy D, ale to stare, dobre A/B, żadne tam cyfrowe moduły. Trzy. Tak, małe grzmoty full trójdrożne. Małe, trójdrożne, klasa A/B. Mein gott! Dalej, dali filtry (obcięcie 60 oraz 80Hz), co by sobie suba, jak przyjdzie ochota, w tor wdrożyć. Z tym subem to w sumie, przy takich kolumnach wcale niekoniecznie, coś czuję, ale też wiem, po ostatnich przygodach z dźwiękiem wielokanałowym (będzie o tym na HDO, oj będzie, temat rzeka… FLAC 5.1, dostępne DFF/DSF w mch… jest czego słuchać i warto temat rozpoznać, mówię Wam bardzo warto!) i jestem generalnie na tak, nawet nie jeden, a dwa suby i nie tylko do kina, rozrywki, ale do muzyki także, jak najbardziej. Przypomnę tylko, że ROON od 1.3 obsługuje multichannel i jeżeli tylko warunki na to pozwalają to zmienia nam się diametralnie światopogląd, korekta następuje znacząca, bo nagle świat stereo (tak przez nas wielbiony) okazuje się zwyczajnie ułomnym, niedoskonałym odbiciem rzeczywistości. Jak niedoskonałym można przekonać się, gdy posłuchamy sobie odpowiednio przygotowanego materiału. Otwiera oczy. Uszy oczywiście też.
Piękne kolumienki. Małe, ale opad szczęki jak już coś puszczą. Podstawki za dodatkowe 400$
Dobra, dość o tym, miało być o B51 (militarne skojarzenia od razu same się nasuwają, nieprawdaż, bo +1 i mamy stare, nadal jare B52 (loveit), a dajmy do tego 51 +10 i mamy jedyną obecnie w natowskim arsenale taktyczna broń atomowa… bombka taka, po modyfikacjach inteligentna, wiecie). Wracamy. Gdzie zatem ten brak druta, bo że aktywne – wiemy, że bez DACów – no napisałem, że tylko analogowo się wpinamy (XLR/TRS – i pełen balans, albo SE tj. RCA i nic więcej!) no to, gdzie tu ten bezdrut, jak drut, drut. Ano, właśnie, ELAC pojechał po bandzie, bo stwierdził, że te wszystkie WiFi, te zaśmiecone 2,4GHz, te kanały zawalone dziesiątkami SSIDów to jednak gorzej niż gorzej i zdecydował się na transmisję… radiową (oczywiście kolumny&moduł, nie świat, o czym dalej). No, pamiętam dokładnie, baaardzo fajne, choć nieco problematyczne, ale bardzo dobrze brzmiące RC od Sennheisera (słuchawki radiowe, takie do m.in. AV, jakby nam przyszła ochota oglądać coś po północy a tu wszystko śpi). To sobie wykombinowali, że takie Wirelessy będą w sam raz, bo kompletnie obok tego całego szumu, śmiecia, z dedykowanym łączem radio tylko i wyłącznie dla kolumienek. I nie obligatoryjnie (tak, jak macie analogowe źródło i chcecie by tor pozostał purystycznie ANALOGOWY, to moduł sobie w ogóle wyłączacie…. bardzo proszę), a jako coś, co nam te klasyczną koncepcyjnie konstrukcję połączy ze światem zer i jedynek, ale na własnych jw. warunkach (nazwali to ustrojstwo dodatkowe, ten hub, Discovery Connect, ładnie prawda?). I już. Strumienie zintegrowane. Nieźle.
Każdy przetwornik ze swoją końcówką
Czysto, prosto i analogowo: symetrycznie/nie plus niezbędne ustawienia, klasycznie, bez udziału DSP, bez „ruszania” sygnału
Amplifikację umieszczono w takich, jakby podstawkach, separując prąd/zasilanie od zamontowanych w niewielkich objętościowo skrzynkach przetworników, efektorów. Patrząc na wnętrze tych niezwykłych monitorów widzimy prostotę, widzimy głośniki zamontowane wraz z portem BR (tylko pod woofer), osobną komorę dla, tak, tak nieprzypadkowo w cudzysłowie „Uni-Q” oraz zwrotnicę, a cała elektrownia, jak wspomniałem poniżej, w podstawach. Z tyłu, poza filtrami, jest gain, jest EQ, wybór źródła… wszystko to dokonujemy bez elektronicznej ingerencji w sygnał, w pełni analogowo, bez konwersji sygnału C/A/A/C/…, no bez żadnych sztuczek. Czysto. Transparentnie. Na pewno to zestaw aktywny pod dowolnej klasy, nawet naj, naj, gramofon (tylko dzisiaj o płyty analogowe trudno, bo wszystko niemal z plików jest wydawane), ale też każdy klamot, każdy skorzysta, także ten cyfrowy, bo jest duża szansa, że te Argo będą doskonale różnicować. Sprzęt różnicować, materiał różnicować, no przybliżą, a nie oddalą nas od sedna. Producent chciał stworzyć coś bardzo małego, grającego DUŻYM DŹWIĘKIEM. I to, jak wynika z relacji, udało mu się perfekcyjnie osiągnąć. Zapowiadają też podłogówki, ale szczerze… dla mnie taki system w kolumnach, właśnie takich małych, oszukujący prawa fizyki, trójdrożny, bez ograniczeń mocowych (raz jeszcze 150, 70 i 30… 250W i wszystko w jednej paczce!) to prawdziwe COŚ! Zresztą jak ktoś taki zestaw za 2000$ porównał do wściekle drogich (jednych z najdroższych w ogóle) monitorów TADa to ja nie mam pytań, tylko chcę te Argo kiedyś usłyszeć. KEFy muszą tworzyć, czy na swój sposób zinterpretować (tak, jak analogowo to też nie ma to, tamto, jest ADC, wspomniałem o tym) ELACzki reprodukują. Wiernie. O KEFach jeszcze niebawem na marginesie wspomnę właśnie w tym kontekście, bo moje słuchanie tego zestawu uwzględniało źródło podpięte pod wejście analogowe w kolumnach (przetwornik m2tech-a EVO2). Tutaj jest drut ze wzmocnieniem. Pure. DOPASOWANY, ZAPROJEKTOWANY pod te efektory. Trzy. Czego chcieć więcej? I jeszcze ten międzykolumnowy link bezprzewodowy oparty na RF, a nie na sieci komputerowej. Kompletnie inaczej. No właśnie, dodajmy do tego wspomniany moduł, hub bezdrutowy, Discovery Connect, który sobie pod te analogi podpinamy (opcja 99$), co z automatu oferuje nam Spotify Connect, AirPlay i ogólnie komunikowanie się z całym cyfrowym wszechświatem (via WiFi, jak i via BT: świat i RF: kolumienki). Komplet.
Czujecie o co chodzi? KEFy ze swoją cyfrową zwrotnicą, korekcją w domenie zero-jedynkowej, w czasie rzeczywistym, to niebieska pigułka, a ELAC Argo to klasyczna, analogowa, CZERWONA PIGUŁA*.
Co byście wybrali moi drodzy? Pozostanie w Matriksie, czy może jednak wypisanie się z tego całego wirtuala, nawet gdyby miało trochę zaboleć? Niebieska czy czerwona? Hmmm?
PS. Twórca kolumn, Andrew Jones, nie pozostawia złudzeń: WiFi w stereo (połączenie bezdrutowe kolumn)? Nie, to nie ma sensu, absolutnie nie! Alternatywa to RF, albo kablem LAN spinamy. Pamiętacie? Mówiłem o tym, opisując KEFy, że skrętka obligatoryjnie. W sumie wychodzi na to, że te analogowe ELAC są bardziej Wireless niż KEFy
* tą niebieską można sobie w Argo tak opcjonalnie, ale z możliwością pełnego powrotu do rzeczywistości
Tu popodpinane, ale, jak Discovery w torze, to faktycznie tylko zasilić trzeba
Moduł (tu z dodatkiem audio serwera). Zintegrowany w ROONie od wersji 1.3 oprogramowania
Mmmm
Zapowiadana wersja podłogowa
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.