Kolejną z nagród przyznanych przez europejskich dziennikarzy z branży AV uhonorowano subwoofer Sunfire SDS-12. To bardzo interesujący, kompaktowy niskotnonowiec, który mimo niewielkich rozmiarów dostarczy wystarczającą dawkę basu zarówno w przypadku wykorzystania go w instalacji kina domowego, jak i w systemach przeznaczonych do odsłuchu muzyki (stereo + sub). W werdykcie podkreślono znakomitą jakość materiałów oraz projektu (od strony rozwiązań technicznych). Dodatkowo uznanie wzbudziła bardzo ustalona na uczciwym pułapie cena omawianego urządzenia. Moc SDS-12 wynosi 300W RMS / 600W (peak). Zastosowano 12″ aktywny przetwornik niskotonowy wraz z pasywnym głośnikiem promieniującym w dół. Częstotliwości pracy to 30-150Hz, możliwe jest podłączenie z zestawem KD za pomocą bezprzewodowej stacji (opcjonalnie).
Ten produkt ucieszy na pewno branżę głośnikową. W przypadku omawianego procesora kina domowego można stworzyć system wielokanałowy wyposażony w 12 kolumn z dodatkiem czterech subwooferów. Trudno wyobrazić sobie taką instalację w normalnym mieszkaniu, czy nawet domu (dużym salonie). Właściwie pełna opcja możliwa jest do zastosowania jedynie w przypadku zaadaptowania specjalnie przeznaczonego na potrzeby kina domowego pomieszczenia. Tylko piwniczka zmieniona na salę kinową sprosta. Dobrze, zostawmy „zmartwienia” instalatora, posiadacza takiego klocka, bo też ktoś kto wydaje sumę 14 tysięcy dolarów na procesor AV może spokojnie pozwolić sobie na własną salkę kinową, przejdźmy do specyfikacji tego monstrum. Ciekawie robi się już na wstępie, kiedy spojrzymy na główny układ nowego, flagowego procesora, a właściwie układy, bo zastosowano kilka kości, które mają pozwolić na uzyskanie najwyższej możliwej jakości obrazu. Producent zdecydował się na najnowszy Sigma Designs VXP GF9452. To niewątpliwie potężny układ, choć może nieco dziwić fakt wykorzystania produktu Sigmy, gdy większość firm stosuje topowe rozwiązania HQV Realty, Anchor Bay, Faroudja etc. Procesory Sigmy najczęściej trafiają do odtwarzaczy, jednak są także stosowane w jednostkach centralnych kina domowego (choć rzadko). Oczywiście nie zabraknie wszelkich możliwych dekoderów dźwięku wielokanałowego z Dolby TrueHD, DTS HD Master oraz Dolby Pro Logic IIz na czele. Ale to jeszcze nie wszystko…producent jest dumny ze swojej najnowszej technologii QuantumLogic Surround 3D, która pozwala uzyskać miks 12.4 z sygnału mono, stereo i multi. Konstruktorzy twierdzą, że zamiana dźwięku dwukanałowego na wielokanałowy w żaden sposób nie zniekształca oryginalnej ścieżki – procesor pozwoli na dodanie przestrzeni w nagraniach zgodnie z intencjami jego twórców, lokalizując wszystkie komponenty źródłowe w taki sposób, w jaki były one rozmieszczone przez realizatorów. Szczerze, chciałbym to usłyszeć, bo do tej pory jedyny procesor z końcówką mocy, jaki potrafił zrobić z materiału CDA coś, co wciskało w fotel, pozwalając na holograficzny wręcz wgląd w nagranie (oj blisko było słuchania na żywo muzyki, blisko!) to Arcam AV888/P777 – genialny zestaw, niestety kosztujący krocie. Innymi słowy nie napiszę: „nie wierzę”, ale uzyskanie takiego efektu jak opisany powyżej jest szalenie trudne.
Niedawno pisaliśmy o tym ciekawym produkcie – kolumnach głośnikowych o bardzo wąskich obudowach, doskonale pasujących do instalacji kina domowego z płaskim odbiornikiem telewizyjnym (względnie ekranem projekcyjnym). Obecnie takie zestawy oferuje niewielu producentów, można wymienić przykładowo KEF`a, z tym że głośniki tej firmy są dość kosztowne. Klipsch chce zaoferować swoje Gallery po dość przystępnej cenie, można skompletować sobie zestaw obejmujący dwie, trzy, cztery lub pięć kolumn z dodatkiem subwoofera. Poniżej można przeczytać coś więcej na temat nowej serii, w notatce prasowej przedstawiono między innymi informacje na temat zastosowanej, nowatorskiej technologii, która pozwoliła na znaczącą redukcję gabarytów głośników…
Nie jest to cena szokująco wysoka, jak za produkt tej firmy. Wręcz można powiedzieć, że to na tle urządzeń za 10 000$ okazja. Na szczęście nadal jest to hi-end i to „pełną gębą”. Runco zależy na spopularyzowaniu swoich produktów w segmentach rynku, które do tej pory nie były penetrowane przez firmę. Jak więc wygląda przystępniejsza cenowo propozycja amerykańskiego specjalisty od projekcji? Model LS-1 to sprzęt z natywnym kontrastem równym 10 000:1, systemem zaawansowanej kalibracji obrazu z pamięcią dla ustawień nocnych oraz dziennych, z możliwością zastosowania opcjonalnych szkieł anamorficznych CineGlide dla uzyskania perfekcyjnego, kinowego obrazu w formacie 2.35:1. Produkt trafi na rynek 16 sierpnia. W przypadku sprzętu DLP będzie to zapewne jeden z najlepszych przedstawicieli w klasie do 4000 dolarów.
Na rynek trafiają kolejne amplitunery Denona z tegorocznej serii „12″. Tym razem chodzi o modele z niższej oraz wysokiej półki – AVR1612 oraz AVR3312. Ten pierwszy to sprzęt 5.1 kanałowy, Denon AVR 3312 zaś to model 7.1-kanałowy HD-Audio z funkcjami D.D.S.C.-HD, AirPlay i obsługą funkcji sieciowych, zaawansowanym przetwarzaniem obrazu oraz technologią trójwymiarową. Denon AVR-3312 ma wbudowaną funkcję AirPlay oraz oferuje funkcje sieciowe pozwalające cieszyć się materiałami dostępnymi online. Jest on również wyposażony w technologie AL24 Processing Plus i Clock Jitter Reducer dramatycznie podnoszące jakość dźwięku oraz wysokiej jakości konwerter I/P i układ skalujący oferujące optymalną jakość obrazu. Denon AVR-3312 został specjalnie zaprojektowany, aby zapewnić topowe wrażenia z użytkowania najnowocześniejszego dostępnego obecnie kina domowego.
Nowe wzmacniacze Krella, stereofoniczny 2250e oraz trzykanałowy 3250e, to najmniejsze urządzenia należące do serii Evolution. Oba urządzenia, oferujące podobną moc, która wynosi 250W (8ohm) i 500W (4ohm) na kanał, będą sprzedawane w dwóch wersjach kolorystycznych: srebrnej i czarnej (panel czołowy wykonano ze szczotkowanego aluminium.) Zgodnie z danymi technicznymi zużycie prądu w trybie standby wynosi zaledwie 2W. Producent podkreśla, że 2250e oraz 3250e świetnie nadają się do systemów kina domowego (jako końcówki mocy, w sytuacji gdy wykorzystamy wyjście z przedwzmacniacza pre-out w amplitunerze). Cena na razie nie jest znana. Zdaje się, że będzie to sprzęt przystępniejszy cenowo od dotychczas oferowanych modeli. Spore wrażenie robi potężne trafo. Czekamy na dodatkowe informacje oraz podanie przez polskiego dystrybutora ceny, którą przyjdzie zapłacić za omawiany sprzęt.
Od jakiegoś czasu użytkownicy handheldów z iOSem mogli korzystać z naprawdę świetnej aplikacji pozwalającej na sterowanie amplitunerami Onkyo. Firmowe oprogramowanie zostało napisane z głową, pozwala na szybki dostęp do podstawowych funkcji, a jeżeli komuś potrzebne są bardziej zaawansowane ustawienia to także będzie mógł za pomocą telefonu/tabletu czy odtwarzacza przenośnego wprowadzić odpowiednie modyfikacje. Na szczęście firma nie zapomniała o alternatywnym systemie mobilnym, popularnym Androidzie. Nowe soft trafił właśnie do Marketu i od teraz także użytkownicy androidowych urządzeń będą mogli skorzystać z tego genialnego ułatwienia, jakim jest dedykowane oprogramowanie sterujące najnowszą serią komponentów AV Japończyków. Aplikacja kompatybilna jest z tegoroczną serią x09, innymi słowy jest zgodna z sieciowymi amplitunerami, wzmacniaczami oraz procesorami/przedwzmacniaczami, jakie pojawiły się w 2011 roku (albo niebawem pojawia się) na rynku. Co więcej, w odróżnieniu od Apple, w przypadku Androida możliwe jest przesłanie strumienia muzyki z androidowych handheldów wprost na amplituner. Nie trzeba za to nic dodatkowo płacić, wszystko działa w ramach standardowego DLNA (a nie wynalazków typu AirPlay). Możliwe jest przeglądanie zawartości sieciowej (radio, zasoby lokalne) bez konieczności włączania telewizora i pełne sterowanie odtwarzaniem. To z oczywistych powodów wygodniejsze rozwiązanie od firmowego pilota / wyświetlacza zamontowanego z przodu amplitunera – duży, dotykowy wyświetlacz sprawdzi się tutaj bez porównania lepiej.
Wielki, 10.4 calowy ekran kojarzy się raczej z tabletem i istotnie w tym wypadku mamy do czynienia z wyspecjalizowanym tabletem, którego głównym zadaniem jest sprawna nawigacja po zbiorach multimedialnych oraz sterowanie systemem AV firmy Bang&Olufsen. W sumie w danej lokalizacji może działać do 8 tego typu ekranów / stacji. Napisałem „stacji”, bo poza wspomnianymi funkcjami BeoSound to także źródło dźwięku, do podstawy można podłączyć głośniki i stworzyć w ten sposób kolejną strefę. Muzyka może być odtwarzana z dysku twardego (wbudowane USB), iPoda, streamowana z dysków sieciowych / komputerów oraz za pośrednictwem AirPlay (konieczne jest podłączenie AirPort Extreme). Do tego radio internetowe oraz biblioteka przypominająca jabłkowego Geniusa (automatyczne tworzenie playlist, informacje o utworach, okładki etc). Urządzenie można zamontować na stole (odpowiednia podstawa), można też skorzystać z montażu naściennego. Na koniec cena – pojedyncza stacja/ekran kosztować będzie 3350 dolarów. Za takie pieniądze można zbudować średniej klasy system AV/stereo. Kompletny system. Cóż, duński producent przyzwyczaił nas do astronomicznych cen, koszt nabycia BeoSound nie jest jakimś specjalnym zaskoczeniem. W przypadku wielostrefowego systemu trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu kilkunastu tysięcy dolarów. Produkt trafi na rynek w sierpniu.
Onkyo wprowadza do swojej oferty dziewięciokanałowy amplituner A/V TX-NR1009. Dzięki bardzo solidnemu układowi zasilającemu i solidnym wzmacniaczom końcowym urządzenie może współpracować z dowolnymi kolumnami głośnikowymi, zapewniając słuchaczowi wysokiej jakości dźwięk przestrzenny w dowolnych warunkach akustycznych. Amplituner Onkyo TX-NR1009 umożliwia dostęp do niemal niezliczonej liczby stacji radiowych działających w Internecie (pamięć 40 stacji). Dodatkowo użytkownik ma dostęp do plików muzycznych znajdujących się na dyskach komputerów wpiętych w domową sieć i może odtworzyć je z jakością o której wcześniej nawet nie śnił. Najnowszy Onkyo jest pierwszym amplitunerem na świecie wyposażonym w DTS-Neo:X. System pozwala wytworzyć dźwięk w systemie 11.1 dodając do standardu 7.1 dodatkowe kanały przednie high i wide. Onkyo TX-NR1009 wyposażony jest w aż 8 wejść (jedno na froncie) HDMI v 1.4 oraz w 2 wyjścia, a także łącza takie jak: RS232, IR In/Out, Trigger 12V (Zone 2/3 ), co pozwala wpiąć go w zewnętrzny system sterowania tzw. „Inteligentny dom”. Urządzenie wyposażone jest w 11 par wyjść głośnikowych umieszczonych w jednym szeregu na dole tylnej ścianki, co ułatwia montaż nawet bardzo grubych przewodów głośnikowych.