LogowanieZarejestruj się
News

Coraz więcej sieciowego wideo na ekranach telewizorów

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
IPTV

To, o czym wielokrotnie wspominaliśmy pisząc o smart TV, staje się faktem – specjaliści z In-Stat przeprowadzili analizę, z której wynika że w 2016 roku aż 100 milionów gospodarstw będzie korzystać z sieciowych serwisów wideo, streamingu kontentu z Internetu. Z tej liczby ponad 80 milionów skorzysta z wyspecjalizowanych serwisów, aplikacji pozwalających na dostęp do różnorodnych treści programowych. Wygląda na to, że telewizja znalazła swoje miejsce w sieci i teraz główny wysiłek branży skierowany jest na znalezienie jak najlepszych sposobów syntezy tego co oferuje tradycyjna telewizja z nowymi możliwościami IPTV. Smart TV to pierwszy, znaczący krok w stronę syntezy, choć nadal – jak zauważają specjaliści – jest sporo do zrobienia. Dostęp do treści premium, wielozadaniowość rozumiana jako uruchamianie wielu aplikacji oraz strumieni obrazu i dźwięku w tym samym czasie (w tym roku pierwsze odbiorniki będą dysponowały takimi możliwościami), dalsza integracja z elektroniką mobilną w tym przede wszystkim z tabletami to kluczowe elementy, które będą rozwijane w najbliższym czasie. Już teraz mówi się o tzw. hybrydowej telewizji. Jeżeli Apple faktycznie wprowadzi na rynek swój odbiornik telewizyjny, to – niewykluczone – głównym tunerem, a może jedynym będzie modem internetowy (przewodowy i/lub bezprzewodowy). Odejście od klasycznej ramówki to już nie przyszłość telewizji, a teraźniejszość. Właściwie wszyscy główni najwięksi nadawcy oferują, albo pracują nad wprowadzeniem swoich serwisów sieciowych.

Obecnie liderem serwisów internetowych wideo, które działają na dużą skalę, jest rynek amerykański. To tam właśnie działają takie potęgi jak Netflix (ponad 20 mln subskrybentów, którzy w sieci oglądają materiały niegdyś przypisane wyłącznie do telewizji i kin) czy jego największy konkurent – Hulu. Do 2016 roku podobne firmy zyskają bardzo silną pozycję także w Europie: w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech. U nas niewątpliwie także dojdzie do zażartej rywalizacji. Poza iplą (która ma obecnie najmocniejszą pozycję) jest jeszcze iplex, dodatkowo możemy spodziewać się gwałtownego wzrostu zainteresowania IPTV ze strony operatorów, zarówno platform cyfrowych, jak i sieci kablowych. UPC zapowiada wprowadzenie w 2013 roku w Polsce bardzo zaawansowanego dekodera umożliwiającego dostęp do kontentu z Internetu. Sprzęt trafił już do użytkowników w Holandii.

Ponadto warto nadmienić, że znacząco wzrośnie udział małych ekranów odnośnie konsumowania treści wideo, kontentu z IPTV… przewiduje się, że konsumenci niejednokrotnie wybiorą jako medium smartfona lub/i tablet. Szczególnie tablety, dzięki spadającym cenom, będą bardzo ważnym rodzajem sprzętu, pozwalającego na oglądanie sieciowego wideo. Dzięki szybkim sieciom bezprzewodowym (takim jak LTE), będzie można korzystać z treści w każdym momencie, w wielu lokalizacjach. Zdaniem specjalistów przyczyni się to do zmiany sposobów w jaki oglądana jest telewizja, zmiany preferencji dotyczących konsumpcji treści audio-wideo. Łatwość, szybkość oraz dostęp do pełnej oferty będą kluczowymi elementami, które przyciągną konsumentów. Niewątpliwie strategia dwóch ekranów (vide Panasonic), polegająca na równorzędnym traktowaniu odbiornika telewizyjnego oraz tabletu, na ich komplementarności, współpracy oraz kompatybilności (aplikacje, kontent, łączność) będzie stanowiła główny element rozwoju idei smart TV oraz ekspansji IPTV.

Dodaj komentarz