LogowanieZarejestruj się
News

Tani high-end? Test przetwornika C/A Matrix Quattro

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
DAC Quattro slider

Ogromna liczba przetworników, które trafiły na rynek w przeciągu ostatnich dwóch, trzech lat związana jest z dość nieoczekiwanym awansem komputerowego audio, które nagle stało się jednym z najważniejszych, a niektórzy twierdzą wręcz że kluczowych źródeł muzyki. Od dawna mamy do czynienia z muzyką pobieraną z Internetu, jednak wcześniej cyfrowa muzyka z sieci była w 99.9% przypadków nagraniami poddanymi silnej kompresji stratnej (rewolucja MP3), jeżeli już ktoś decydował się na przeniesienie kolekcji z fizycznego nośnika, to ograniczeniem był format czerwonej księgi, jakość płyty kompaktowej. Niektórzy szybko zauważyli, że dźwięk zgrany z płyty brzmi nierzadko lepiej od kompaktu (bo zawodny mechanizm czytnika, bo niedoskonała konwersja w odtwarzaczu etc.), tyle tylko że nie za bardzo można było docenić tą lepszą jakość. Przetworniki C/A od wielu lat integrowano z odtwarzaczami, czasy osobnych DACów wydawało się, dawno (temu) bezpowrotnie się skończyły. Poza tym komputer był, zresztą całkiem słusznie, uważany za bardzo kiepskie źródło – jakość kart dźwiękowych pozostawiała wiele do życzenia, dodatkowo PC to wiele zakłóceń i interferencji, mających negatywny wpływ na brzmienie – nikt zatem nie traktował serio brzmienia z komputera, jak widać do czasu.

Dwie rzeczy spowodowały eksplozję popularności PC-Audio oraz jego awans do pierwszej ligi jako źródła muzyki. Po pierwsze opracowano skuteczne metody ominięcia problemu zakłóceń, a głównym cyfrowym interfejsem stało się USB, które mimo że nie doskonałe, okazało się znakomitym transportem danych audio. Po drugie to, co egzystowało w studiach nagraniowych (względnie to, co stanowiło materiał dla audiofilskich, rzadkich wydań wysokiej jakości na fizycznych nośnikach): mastery, taśmy matki, muzyka zarejestrowana w bezkompromisowej jakości (wysoki bitrate, wysoka częstotliwość próbkowania) trafiło do szerokiej dystrybucji w Internecie. I nie chodzi tutaj o muzykę pobieraną z P2P, a oficjalną dystrybucję: wytwórnie fonograficzne, sklepy wirtualne, witryny artystów, co pozwoliło na popularyzację plików hi-rez, nawet jeżeli nie faktyczną to przynajmniej zakiełkowanie w powszechniej świadomości pojawienia się muzyki zarejestrowanej w znacznie lepszej jakości niż obowiązujący na rynku standard (mam tu na myśli CDA, choć można polemizować co jest tym standardem – niektórzy pewnie nie bez słuszności, powiedzą że jest to MP3/AAC, dźwięk poddany silnej kompresji stratnej). Nic zatem dziwnego, że na rynek trafiły setki różnorodnych przetworników C/A, wykorzystujących ogromny potencjał materiału hi-rez, wielki skok jakościowy jaki dokonał się ostatnio w dziedzinie audio. Jednym z przedstawicieli nowego trendu w branży, którym zajmiemy się w naszej najnowszej recenzji, jest DAC Matrix Quattro. Przetwornik, który (nie przesadzam) wbił nas w fotel. Szczegóły znajdziecie poniżej, w rozwinięciu. Zapraszam do lektury…

» Czytaj dalej

Nowe testy na HD-Opinie: DAC Matrix Quattro, czytnik PocketBook Touch, Popcorn Hour C300

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
PH300

Właśnie opublikowaliśmy aktualizację recenzji Xtreamera Prodigy, ale to dopiero początek tego co przygotowaliśmy. :) W najbliższych dniach i tygodniach czekają na Was świeże recenzje znakomitego przetwornika cyfrowo-analogowego Matrix Quattro, bardzo interesującego czytnika eBooków PocketBook Touch z dotykowym ekranem e-Ink oraz topowego odtwarzacza sieciowego z oferty Syabas: Popcorn Hour C300. To tylko niektóre z gorących nowości jakie zaprezentujemy w najbliższym czasie. Kamil przygotowuje recenzję kina domowego, najnowszego iPada oraz podłogówek Roth OLi 30, poza tym na tapecie mamy odtwarzacz strumieniowy Logitecha Squeezebox Touch, przetwornik rDAC Arcama (jak się okazuje oba urządzenia należą do najpopularniejszych w swojej klasie na polskim rynku) oraz artykuł poświęcony Windowsowi Phone z Lumią (Nokia 710) w tle. Handheldy generalnie chcemy opisywać pod kątem ich możliwości multimedialnych, z naciskiem na konsumpcję mediów strumieniowych oraz sterowanie sprzętem AV, administrowanie materiałami audio&video w ramach domowego systemu rozrywkowego.

Są także dwie niespodzianki, o których napiszę w osobnych newsach, obie dotyczyć będą polskich producentów, rodzimych produktów… Chcemy wspierać krajowe firmy z branży audio (głównie), uważamy że warto pisać o często świetnym sprzęcie, o wyróżniającym się oprogramowaniu (vide znakomity softwareowy odtwarzacz JPLAY) oraz ogólnie o pomysłach, które rodzą się w głowach polskich konstruktorów, projektantów. O wielu firmach z naszego regionu Europy można usłyszeć w świecie (węgierski Heed, czeski Xavian, Pro-Ject, liczne firmy skandynawskie etc.), a jakoś o polskich głucho. Chcemy promować produkty nie dlatego, że są polskie, tylko dlatego że są polskie i są co najmniej bardzo dobre. Jedną firmę mieliście okazję już poznać (Pylon Audio), drugą poznacie niebawem. Wspólnym mianownikiem recenzowanych w HD-Opinie krajowych produktów jest wysoka jakość / możliwości oraz… bardzo przystępna cena. Mam nadzieję, że dobre przebije się w świadomości konsumentów, nie tylko u nas, ale także poza granicami Polski.

» Czytaj dalej

Ultrahighendowy DAC LIGHT HARMONIC DAVINCI

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
LightHarmonic-DaVinci

Jest amerykański, jest wielki, jest ciężki, nieco wulgarny (taka cecha wielu produktów zza oceanu) i kosztuje – uwaga – 20 tysięcy dolarów. Na nasze to będzie jakieś (z VATem & marżą), strzelam, 80 tysięcy złotych. Innymi słowy droższego przetwornika nie kupimy. Oczywiście podstawą jest tutaj asynchroniczny terminal USB 2.0  wraz z możliwością konwersji sygnału 32bit/384 kHz – to, plus możliwość obsługi każdego formatu za pośrednictwem pecetowego interfejsu, stanowią clou tego, kto wie czy nie najbardziej zaawansowanego, przetwornika na rynku. Umieszczając sprzęt na półce, trzeba pamiętać o sporej wadze – pisałem na górze, że ciężki, ale żeby DAC ważył tyle ile niemały piecyk? Blisko 30 kg to już nie w kij dmuchał, przyznacie. LIGHT HARMONIC DAVINCI wyposażono w trzy transformatory R-core, więcej szczegółów technicznych znajdziecie tutaj.

» Czytaj dalej

Calyx Audio – nowa marka na polskim rynku

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
calyx-gfmod-audio-research

Na polskim rynku pojawiła się nowa marka z dalekiego wschodu, która na tegorocznych targach CES pokazała m.in. swój najnowszy, flagowy model DAC-a. Firma Calyx Audio, bo o niej mowa, zaprezentowała w Las Vegas system składający się z super DAC-a/preampu Femto i monobloków Calyx Mono 500. Redaktor amerykańskiego magazynu „The Absolute Sound” Steven Stone zachwycił się jego możliwościami, przyznając mu tytuł najlepszego dźwięku wystawy – „The Best Sound of the Show”. Jak tłumaczy dr. inż. Seungmok Yi, Calyx Femto ma najniższy jitter w branży, wyrażony w femtosekundach. Parametry przetwornika – dynamika na poziomie 132dB i THD rzędu 0,0001% – wskazują na bezkompromisowe podejście do budowy tego przetwornika. Konstrukcja bazuje na 4-kanałowym DAC-u Sabre pracującym w trybie różnicowym dla każdego kanału. Ponadto wykorzystano dwa transformatory zasilające osobno sekcje cyfrową i analogową. Super DAC oferuje dwa wejścia cyfrowe koaksjalne S/PDIF, dwa AES/EBU, jedno BNC S/PDIF, dwa optyczne TosLinki i USB 2.0. Wyjścia analogowe obejmują z kolei niezbalansowane gniazda RCA oraz zbalansowane XLR-y. Planowana cena urządzenia to ok. 6000 USD. Na wystawie zaprezentowano także specjalny kabel USB, umożliwiający podłączenie DAC-ów Calyx do iPada.

Pan Yi, twórca jednego z pierwszych układów wzmacniaczy w klasie D i właściciel kilku patentów, przez kilkanaście lat sprzedawał swoje układy na licencji innym producentom, a od czterech lat konstruuje własne urządzenia pod marką Calyx. Jednym z nich jest integra CTI, pozbawiona typowych wad wzmacniaczy cyfrowych. Charakteryzuje się potężną mocą 200W i, co najważniejsze, potrafi nad tą mocą panować. Współczynnik tłumienia 4000 powoduje niesamowitą kontrolę dźwięku – membrana kolumn jest nie tylko poruszana, ale i wyhamowywana z ogromną łatwością. O jakości tego wzmacniacza najlepiej świadczy fakt, iż firma Magnepan postanowiła wykorzystywać go podczas oficjalnych pokazów swoich kolumn.

Odtwarzacz strumieniowy Accustic Arts Streamer ES

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
AA_STREAMER_ES

Niemiecka firma Accustic Arts zapowiedziała poszerzenie oferty o przedstawiciela coraz popularniejszych odtwarzaczy sieciowych audio. Na załączonym zdjęciu widać ekskluzywny sprzęt, wykonany z niezwykłą starannością, z zastosowaniem szlachetnych materiałów. Bardzo pięknie wygląda front z płatem aluminium wychodzącym poza obręb obudowy. Z całą pewnością nie będzie to sprzęt tani, mówimy o urządzeniu z górnej półki cenowej (high-end). Streamer będzie można podłączyć do sieci zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo, i odtwarzać za jego pośrednictwem pliki MP3, FLAC oraz WAV (w rozdzielczości maksymalnie 24-bit/192kHz) z komputerów PC i Mac. Urządzenie będzie kompatybilne z iPodem/iPhone/iPadem, a także pamięciami USB. Wejście cyfrowe pozwoli na wykorzystanie ES-a jako DAC-a. Producent obiecuje także obsługę trybu gapless. Sprzęt powinien pojawić się w sprzedaży pod koniec maja br.

» Czytaj dalej

Nowy wzmacniacz słuchawkowy H1 od Xindaka trafia na nasz rynek

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Xindak X1

Xindak H1 to nowy, tranzystorowy wzmacniacz słuchawkowy, sprzęt który wyróżnia się funkcjonalnością oraz ceną na tle konkurencji. Wyposażony w wejście USB, jest idealnym partnerem dla domowego komputera PC. H1 cechuje się bardzo małymi rozmiarami: jest bardzo niski (15cm), wąski (18,6cm) i płytki (23cm), dzięki czemu bardzo łatwo znaleźć dla niego miejsce. Na panelu przednim umieszczono dwa gniazda słuchawkowe 6,35mm, a z tyłu po parze wejść i wyjść RCA, gniazdo zasilania IEC oraz port USB pozwalający wykorzystać H1 jako zewnętrzny DAC. Zdaniem producenta dźwięk wydobywający się z H1 jest szczegółowy, dynamiczny i muzykalny, a do tego cechuje się świetnym poczuciem rytmu.

Dzięki przetwornikowi faktycznie otrzymujemy dwa urządzenia w jednym, a nawet trzy, bo dzięki analogowym wejściom, wyjściom RCA będzie można urządzenie wpiąć w tor audio naszego domowego systemu HiFi, skorzystać z dwóch gniazd jack dla słuchawek oraz cieszyć się muzyką z pliku odtwarzaną przez komputer. Dzięki potencjometrowi możliwe będzie regulowanie tonów, innymi słowy opisywane urządzenie to także prosty przedwzmacniacz, mogący z powodzeniem być jednym z elementów minimalistycznego systemu złożonego z opisywanego w newsie urządzenia oraz końcówki mocy. Warto zwrócić uwagę na bardzo dobrej jakości gniazda RCA oraz możliwość podpięcia solidnego kabla zasilania (trójbolcowe gniazdo w standardzie IEC). Dotarliśmy do informacji na temat zamontowanego w środku odbiornika USB, układu przetwornika C/A – to znany układ Burr-Browna PCM2704 (ten sam, który zastosowano w przetestowanym przez nas kompaktowym DACu HiFiMAN HM-101). To niezła kość, niestety z parametrami pozwalającymi odtwarzanie muzyki o jakości płyty CDA (16/44.1). Cena H1 wynosi 899 złotych. O urządzeniu informowaliśmy przed paroma tygodniami – jak widać w udało się uzupełnić informacje na temat tego niewątpliwie bardzo interesującego produktu…

» Czytaj dalej

Nowa integra Advance Acoustic MAX-450 przygotowana na pliki

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
MAX450front

Najnowszy wzmacniacz zintegrowany Advance Acoustic MAX-450 to kompletnie wyposażona integra, która ma zastąpić model MAP-308. Kompletnie w tym wypadku oznacza nie tylko to, że sprzęt otrzymał możliwość podłączenia w każdy możliwy sposób wszelkich źródeł analogowych… MAX-450 to także przedwzmacniacz cyfrowy z baterią złącz cyfrowych, pozwalających na bezpośrednie podłączenie (bez udziału zewnętrznego przetwornika cyfrowo-analogowego) źródeł cyfrowych. Oprócz charakterystycznych niebieskich wskaźników wysterowania mamy tu odłączany system „High Bias”, dzięki któremu pierwsze 25W mocy produkowane jest w klasie A, odłączaną regulację tonów – nie tylko wysokich i niskich, ale też średnich – 6 wejść analogowych, 1 wejście gramofonowe z przedwzmacniaczem dla wkładek MM, przetwornik cyfrowo analogowy Cirrus Logic 24-bit/192 kHz obsługujący 3 wejścia cyfrowe (optyczne i elektryczne), 2 wejścia USB (w tym jedno obsługiwane przez przetwornik Texas Instrument, gotowe do współpracy z PC), gniazdo wejściowe mini jack do podłączenia np. iPoda, odłączane sekcje przedwzmacniacza i końcówek mocy, dodatkowe wyjście dla subwoofera oraz gniazdo słuchawkowe.

Wzmacniacz oferuje 120W (8 ohm) mocy, duży transformator toroidalny z wysoką rezerwą prądową pozwalają na jednoczesne obciążenie nawet 2 parami głośników. Dla wejść Mini Jack i USB przewidziano też tzw. audio optymizer – 4-stopniowy equalizer pomocny przy odtwarzaniu plików MP3. Tak właśnie powinien wyglądać nowoczesny wzmacniacz zintegrowany… nie wróży to co prawda najlepiej samodzielnym DACom, które obecnie mają swoje pięć minut. Cena Advance Acoustic MAX-450: 4500 zł.

» Czytaj dalej

Nowy DAC Hegla HD11 oficjalnie w Polsce

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Hegel HD11

Hegel Polska zaprezentował nowy, 32-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy HD11. Urządzenie poprawi jakość brzmienia dobrej jakości transportu płyt CD, dobrze skonfigurowanego komputera, a nawet ze źródeł skompresowanych. Następca przetwornika HD10 jest pod wieloma względami lepszy od poprzednika, miłą niespodzianką jest to, że nie tylko nie jest droższy, ale nawet tańszy od wcześniejszego modelu. Sekret wyjątkowych możliwości przetwornika Hegel HD11 leży w unikatowej technologii przetaktowania Hegla i wyjątkowej implementacji najlepszych na świecie układów scalonych dostępnych obecnie na rynku. Hegel opracował jednak swoje produkty od podstaw – jest bowiem jednym z niewielu producentów wysokiej klasy audio, którzy mają know-how i możliwości opracowania analogowych i cyfrowych stopni urządzeń. Cena urządzenia wynosi 3990 zł. Poniżej dodatkowe informacje na temat opisywanego sprzętu wraz z dokładną specyfikacją…

» Czytaj dalej

Recenzja karty dźwiękowej USB / DAC HiFiMAN HM-101

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
HiFiMAN HM-101 (7)

Zintegrowane karty dźwiękowe, jakie najczęściej montuje się w laptopach, oferują zazwyczaj bardzo kiepską jakość dźwięku. Wystarczy podpiąć jakieś lepsze słuchawki aby się o tym przekonać. Jeżeli skorzystamy z wyjścia liniowego i połączymy laptopa do domowego stereo niewykluczone że zapałamy żądzą mordu… tak fatalny będzie dźwięk, pełen szumów, niewolny od koszmarnych pików, pozbawiony dynamiki, płaski, bez sensu. Trudno się jednak dziwić, w końcu taki układ dźwiękowy wraz z pseudo torem za pięć centów ma napędzać mikroskopijne głośniczki, które same w sobie niczego sensownego nie potrafią. Dzisiaj, w dobie popularyzacji PC audio, ograniczenia zintegrowanych dźwiękówek schodzą na dalszy plan, a wszystko to dzięki nieoczekiwanemu awansowi złącza USB, które staje się idealnym (oczywiście po spełnieniu wielu warunków) medium dla dźwięku. Rzecz jasna aby to docenić trzeba wypuścić dźwięk z peceta omijając to co siedzi w środku, pomijając integrę, przesyłając dane audio do zewnętrznego przetwornika. Obecnie możemy mówić o prawdziwej eksplozji w tym segmencie rynku – liczba DACów idzie już co najmniej w setki, jeżeli nie tysiące. Są to zarówno proste urządzenia przeznaczone li tylko do współpracy z PC, jak również bardzo rozbudowany sprzęt, który może przy okazji pełnić wiele funkcji typowych dla klasycznych komponentów audio. Ogromna rozpiętość cenowa, duża różnorodność oraz zróżnicowana funkcjonalność pozwalają dzisiaj przebierać w ofercie rynkowej.

Ta klęska urodzaju ma też swoje minusy, bo przykładowo ktoś kto zechce po prostu coś kupić, coś co poprawi mu dźwięk z peceta, stanie przed trudnym wyborem, a konkretnie stanie przed koniecznością wyselekcjonowania spośród wielu propozycji urządzenia, które spełni jego wymagania. W dobie mobilności zazwyczaj korzystamy z jakiegoś laptopa, w przypadku stacjonarnego PC można pokusić się o upgrade, kupując (niekoniecznie tanią) wewnętrzną kartę dźwiękową. Niektóre (np. asustekowy Xonar) mogą radykalnie poprawić brzmienie komputera, w przypadku wspomnianych laptopów sytuacja przedstawia się dużo gorzej (w ofercie producentów komputerowych dźwiękówek są oczywiście karty USB, jednak duża część z nich wcale nie oferuje lepszego jakościowo dźwięku). Na szczęście w odwodzie są specjaliści, producenci audio mający doświadczenie, firmy które dzięki posiadanemu know-how gwarantują odpowiednią jakość, które nie mogą pozwolić sobie na fuszerkę. Jedną z takich firm jest znany wszystkim miłośnikom dobrych nauszników, producent słuchawek planarnych – HiFiMAN. Do naszej redakcji trafił jeden z najnowszych produktów firmy, niepozorna, malutka oraz, co warte podkreślenia, przystępna cenowo karta dźwiękowa USB/DAC HiFiMAN HM-101. Czy za 200 złotych można oczekiwać radykalnej poprawy dźwięku, czy laptop z HM-101 może być sensownym źródłem audio? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w naszej najnowszej recenzji, do której lektury serdecznie zapraszam…

» Czytaj dalej

Kabel Supra USB 2.0 do transmisji muzyki

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Supra USB

Na rynku pojawił się nowy przewód USB szwedzkiej Supry. Zwraca uwagę dość umiarkowana cena, jak za kabel przeznaczony z założenia do transferu muzyki z pliku, którego cechuje wysoka jakość wykonania. Dobrych jakościowo kabli USB na rynku nadal jest stosunkowo niewiele, te które się trafiają są często dość drogie, stąd propozycja Szwedów zasługuje na szczególną uwagę. Nowy kabel Supra USB 2.0 A-B powala podłączyć komputer z zewnętrznym DACiem. Elastyczny przewód posiada podwójne ekranowanie skutecznie eliminujące zakłócenia. Wewnętrzne dwie pary skrętek, dla zminimalizowania interferencji biegną w osobnych ekranach. Kabel ma bardzo niską pojemność, efektywnie eliminuje szumy i umożliwia transfer danych z dużą (1200 Mbps) prędkością na odległość nawet do 15m. Kable Supra USB 2.0 będzie można kupić w drugiej połowie lutego w długościach od 0,7m do 15m. Przewidywana cena kabla Supra USB o długości 1m to około 130zł.