No proszę, ktoś się tym zajął i to naukowo, bo Samsung sypnął pieniędzmi i szeroko zakrojone badania przeprowadzili jajogłowi z Uniwersytetu w Berkeley. „Who Could Have Guessed: 3D Hurts Your Eyes” – pod takim właśnie tytułem ukazały się wyniki przeprowadzonych przez naukowców prac. Można powiedzieć, że wnioski nie są specjalnie odkrywcze – obecnie oferowana na rynku aktywna technologia 3D jest bardzo niekomfortowa, obarczona wieloma wadami, których nie da się w prosty sposób wyeliminować. Wcześniej czy później następuje zmęczenie, efekt oczopląsu, na dłuższą metę nie da się po prostu korzystać z okularów migawkowych. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest kiepskie formatowanie obrazu (chodzi zarówno o jego jakość podlegającą degradacji, jak i konieczne transformacje związane z trybami wyświetlania: 24/50/60 fps) i to zarówno w 2D jak i 3D. W przypadku obrazu dwuwymiarowego odczuwamy dyskomfort, bo to co widzimy jest kiepskiej jakości, w przypadku obrazu trójwymiarowgo, nasze złe odczucia są dodatkowo potęgowane. Poza tym okazuje się, że nie da się zaoferować w obecnej technologii obrazu 3D wystarczająco szerokiego pola oglądania ekranu, co w praktyce przekreśla szanse na komfortowe seanse w parę osób. Nawet oglądając w samotności trzeba pamiętać o ograniczeniach technologii, co może uniemożliwić zajęcie najwygodniejszego miejsca o ile nie spełnia ono ostrych kryteriów „3D Ready” ;-] Leżenie na kanapie z włączonym 3DTV stojącym pod kątem (czego nie da się uniknąć, chyba, że kanapa jest na wprost telewizora, zajmując całą szerokość pomieszczenia) definitywnie odpada. Dobrze, że producenci zadają sobie trud zrozumienia, dlaczego konsumenci jakoś nie wyrażają swojego entuzjazmu odnośnie nowych odbiorników 3DTV. Naukowe dowody rzecz jasna są ważne, ale w sumie wystarczyło zapytać zwykłych ludzi – wielu miałoby identyczne doświadczenia z użytkowania 3DTV.
Byłaby to bardzo dobra wiadomość dla tytułowego systemu operacyjnego, który miałby szansę na większą popularyzację (jak na razie, podobnie jak iOS, instalowany jest na urządzeniach jednej firmy). HP prowadzi obecnie rozmowy z Samsungiem na temat licencji na WebOSa. Koreańczycy wydają się zainteresowani, co oznacza że w przyszłym roku na rynku mogłyby pojawić się pierwsze modele tabletów Galaxy Tab z WebOSem. Niewykluczone, że umowa dotyczyłaby także innych urządzeń (przede wszystkim smartfonów, być może także netbooków). Wygląda na to, że HP uznało iż samo nie będzie w stanie uzyskać zadowalających rezultatów finansowych, prowadząc samodzielnie produkcję urządzeń opartych na wykupionym systemie. Nie zapominajmy, że firma musiała wydać ponad 1.2 miliarda dolarów, kupując Palma i wszelkie związane z tą firmą technologie. Opłaty licencyjne mogą pomóc w uzyskaniu dodatkowych przychodów. Samo HP nie wyklucza, że na rynku pojawią się nie tylko WebOSowe urządzenia mobilne, firma chce między innymi zaprojektować tablet z systemem Windows 8. Nie ma natomiast mowy o Androidzie (który stanowiłby bezpośrednią konkurencję dla najważniejszego z punku widzenia HP produktu, jakim jest WebOS).
Samsung Electronics Polska poszerza swoją współpracę z ipla – największą telewizją internetową w Polsce. Jako pierwszy producent telewizorów wprowadził widget ipla z pakietem hitów filmowych. Aplikacja ipla rozbudowana o kanał iplaFILM stała się częścią multimedialnej platformy Samsung Smart TV. Dzięki spełnieniu przez firmę Samsung standardów zabezpieczeń wymaganych przez wytwórnie filmowe użytkownicy Smart TV jako pierwsi w Polsce mają dostęp do pełnometrażowych filmów oferowanych w wysokiej jakości przez aplikację ipla. W momencie startu usługi w ofercie iplaFILM na telewizorach Samsung jest już ponad 700 tytułów, a liczba udostępnianych produkcji stale się powiększa.
Samsung ma za niecały kwartał wprowadzić na rynek nowy mode 7″ Galaxy Tab, dokładnie rok po premierze pierwszego tabletu z takim ekranem. Zdaniem blogerów z HDBlog, nowy produkt Samsunga otrzyma dwurdzeniowy układ 1.2GHz, 1GB pamięci RAM oraz system Android 2.3.4 Gingerbread w miejsce poprzedniego wariantu – Froyo. Jeżeli ktoś liczy na AMOLEDa to się zawiedzie. Sprzęt będzie wyposażony w 7 calowy ekran IPS LCD. Na rynek mają także trafić więksi bracia, z dedykowanym tabletom Androidem 3.0. To zapowiadane Galaxy Tab 8.9 oraz 10.1. W przypadku tego ostatniego pojawiły się jakieś bliżej nieokreślone problemy, co może zaowocować opóźnieniem premiery. Tej zresztą, w przypadku obu wspomnianych modeli, na razie nie podano. Z pierwszych testów rozesłanych do paru redakcji prototypów wynika, że nowe dotykowe płytki Samsunga mają zadatki na najlepsze, androidowe tablety, jakie będą debiutować w drugiej połowie bieżącego roku.
Firma od jakiegoś czasu obiecywała uruchomienie tego typu usługi, dostępnej w ramach serwisu sieciowego na ekranach produkowanych przez siebie telewizorów. Od chwili wprowadzenia 3DTV konsumenci narzekają na brak materiałów 3D. Samsung postanowił wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu klientów, którzy nabyli telewizor umożliwiający oglądanie w trójwymiarze, ale nie za bardzo mają co oglądać. Ilość filmów dostępnych na płytach Blu-ray jest nadal dość ograniczona. W przypadku większości kanałów 3D mówimy raczej o ramówce demo, składającej się z wielu powtórek. Dodatkowo wiele programów 3D jest oferowanych w ramach pay-TV, część niestety prezentuje bardzo przeciętną jakość obrazu. VOD z 3D to nie nowość – są już platformy cyfrowe, które oferują tego typu usługę, ale Samsung jako pierwszy producent odbiorników daje dostęp do materiałów trójwymiarowych za pomocą własnego serwisu sieciowego. Co ciekawe całość dostępna będzie za darmo. Oczywiście nie ma co liczyć na nowości z kina, ale pojawi się całkiem sporo dokumentów, animacji, koncertów, wideoklipów itp. które pozwolą na sprawdzenie jak fajne / nie fajne jest to całe 3D. Partnerem Koreańczyków w omawianym projekcie jest studio DreamWorks. W sumie pod koniec roku ma być w ten sposób dostępne 70 różnego rodzaju materiałów wideo. Z usługi skorzystają użytkownicy następujących modeli 3DTV: D8000 (LCD & PDP), D7000 (LCD), D6900 (PDP) D6500 (LCD), D6100 (LCD) oraz D5520 (LCD).
Integracja technologii migawkowej w panelu ciekłokrystalicznym? Lekkie, tanie okulary do oglądania 3D? Pełna rozdzielczość HD? To wszystko stanie się możliwe z chwilą wprowadzenia na rynek wspólnego rozwiązania firm Samsung oraz RealD. Nowe produkty będą nieco przypominały pasywne, polaryzacyjne wyświetlacze Vizio oraz LG, jednak w odróżnieniu od nich pozwolą osiągnąć rozdzielczość fullHD (w przypadku wspomnianych powyżej ekranów trzeba zadowolić się rozdzielczością o połowę mniejszą). Będzie można skorzystać z tanich okularów, dokładnie takich jak te stosowane w odbiornikach z pasywną technologią obrazu 3D. Ogromną zaletą ma być znacznie jaśniejszy obraz (główna bolączka dzisiejszych technologii wizyjnych 3D – generowanie zbyt ciemnego obrazu) oraz brak migotania. Ostatnia z wad zalicza się do najpoważniejszych patrząc przez pryzmat aktywnych technologii obrazowania trójwymiarowego. Jeżeli faktycznie wspomnianym firmom udało się stworzyć produkty niwelujące powyższe wady to… pozostanie do rozwiązania problem okularów (ich eliminacja). Obraz powinien (wreszcie) wyglądać jak należy, to znaczy nie ustępować dwuwymiarowemu. Prace nad panelami trwają od początku 2010 roku. Pierwszymi produktami będą dwa monitory dla PC: 23 calowy oraz 27 calowy. Następnie na rynek trafi 55″ (słuszny rozmiar, 3D potrzebuje dużego ekranu) telewizor. Na razie nie wiadomo ile trzeba będzie zapłacić za to 3D prawie bez wad.
To pierwszy taki ekran zaprezentowany przez firmę specjalizującą się w produkcji organicznych wyświetlaczy – firmę Samsung. Nie jest to zresztą jedyna nowość. Poza tytułowym ekranem, Koreańczycy pokazali przeźroczysty 17 calowy wyświetlacz OLEDowy. Pierwsze prototypy zademonstrowano na CES 2011. Teraz Samsung pochwalił się panelem elastycznym, który wytrzymuje do 100 000 zagięć (utrata 6% jasności, właściwie niezauważalna przez człowieka). Na razie nie ma mowy o produkcji tego typu ekranów. Rozmiar (4.5″) wskazuje na zastosowanie takiego elastycznego wyświetlacza w handheldach. Co ciekawe prototyp jest wyposażony w powłokę zabezpieczającą oraz warstwę wrażliwą na dotyk. Jak na razie prace nad elastycznymi oraz przeźroczystymi OLEDami prowadzi wyłącznie Samsung. Inni (LG, Sony) projektują podobne wyświetlacze oparte na technologii ciekłokrystalicznej oraz E-Ink.
Dziewiątego maja ruszyła kampania reklamowa Samsung promująca pierwszą na polskim rynku innowacyjną platformę Samsung Smart TV. Szeroko zakrojona kampania obejmie takie kanały komunikacyjne jak: ATL, BTL, online oraz PR. Samsung rozpoczyna działania komunikacyjne promujące platformę Smart TV – pierwsze na polskim rynku rozwiązanie w pełni integrujące telewizję z Internetem. Start kampanii reklamowej poprzedziły działania prowadzone pod hasłem „Zmieniamy telewizję 9 maja. Włącz się”. Na stronie www.zmieniamytelewizje.pl umieszczono licznik, który odliczał dni do startu kampanii, a także logo Smart Hub – interfejsu w telewizorach Smart TV, dającego nieograniczony i bezpłatny dostęp do oferty kanałów telewizyjnych, Internetu i aplikacji.
„Zmieniamy telewizję w intensywne doznania. Włącz się.” to hasło głównej kampanii, oddające ideę Samsung Smart TV – platformy dającej możliwość oglądania, słuchania i surfowania w Internecie bezpośrednio na ekranie telewizora. Kampania telewizyjna prowadzona będzie w ogólnopolskich stacjach informacyjnych, w kanałach tematycznych oraz HD. Spoty promujące Samsung Smart TV (30 oraz 15 sekund) emitowane będą także w kinach przez sześć tygodni od 13 maja, przed projekcją wiosennych hitów.
Najpierw był LG ze swoim oszałamiającym 72 calowym modelem LZ9700. Do niedawna to właśnie ten model dzierżył koronę największego podświetlanego diodami LED odbiornika 3D LCD. Wielki, rodzimy konkurent, firma Samsung, przygotowywała stosowną odpowiedź… na rynek trafił właśnie D9500 z 75 calową matrycą. To najnowszy, największy seryjnie produkowany odbiornik z aktywną technologią migawkową (3D), panelem 240Hz, sieciowymi funkcjami Smart Hub, dużym pilotem z klawiaturą QWERTY umożliwiającym chatowanie oraz pisanie listów (odpowiednie aplikacje są zainstalowane, bądź do ściągnięcia z Internetu). Poza tym telewizor robi wielkie wrażenie dzięki zastosowaniu minimalnej ramki okalającej matrycę, ascetycznemu wyglądowi (linia Secret Design). Zamontowano najnowszy panel Black Diamond oraz silnik Hyper-real 3D pozwalający na uzyskanie bardzo sugestywnego obrazu trójwymiarowego, pozbawionego większości typowych wad charakterystycznych dla tej technologii.
Niestety to wszystko kosztuje, w tym wypadku słono kosztuje. Telewizor wyceniono na (uwaga) 13 000 dolarów. Firma przynajmniej nie poskąpiła okularów – są cztery sztuki, czyli dokładnie tyle ile potrzeba dla czteroosobowej rodziny. Niewątpliwie będzie to jeden z najdroższych, dostępnych na rynku odbiorników. Wiadomo, że w Stanach pojawi się w okolicach sierpnia, co ciekawe Samsung nie podał żadnych informacji na temat europejskiej premiery. Być może jakieś szczegóły na ten temat poda (oraz pokaże sam TV?) na berlińskich targach IFA.