LogowanieZarejestruj siÄ™
News

Spotify ma już 40 milionów abonentów – z tego 1/4 pÅ‚aci regularnie abonament. Kiedy hi-resy?

Podziel siÄ™ na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
spotify-logo

Przy dziesiÄ™ciu milionach subskrybentów możemy już mówić o stabilnej, wielkiej bazie konsumentów, którzy wybrali taki wÅ‚aÅ›nie sposób na opÅ‚acanie muzyki, którÄ… sÅ‚uchajÄ… na co dzieÅ„. Widać, że usÅ‚ugi streamingowe powoli, ale nieubÅ‚aganie, wypierajÄ… dotychczasowy model oparty na kupowaniu pojedynczych utworów, albumów, co szczególnie powinno martwić Apple ze swoim kramikiem iTunes. Najbliższe miesiÄ…ce bÄ™dÄ… przeÅ‚omowe odnoÅ›nie przyszÅ‚oÅ›ci konsumpcji muzyki w Internecie  - albo Apple zmieni dotychczasowy model, oferujÄ…c hi-resy w swoim sklepie, dodatkowo uzupeÅ‚niajÄ…c swojÄ… ofertÄ™ o usÅ‚ugi abonamentowe, dodatkowo wyposażajÄ…c najnowsze gen. handheldów w peÅ‚nÄ… obsÅ‚ugÄ™ lepszego jakoÅ›ciowo audio, albo… podzieli los wczeÅ›niejszych hegemonów, w rodzaju Napstera, tracÄ…c bezpowrotnie swojÄ… pozycjÄ™, udziaÅ‚y na rynku. Fizyczny noÅ›nik stanie siÄ™ niszÄ… i to takÄ… w retro stylu, co zresztÄ… przyznajÄ… obecnie zarówno producenci sprzÄ™tu jak i wytwórnie… wycofanie siÄ™ z produkcji wyspecjalizowanych czytników laserowych (Philips) dowodzi, że ostatecznie żegnamy CDA jako wiodÄ…cy, czy jeden z głównych noÅ›ników muzyki. To już nieodwracalnie przeszÅ‚ość i tylko patrzeć, jak nowe generacje klasycznych segmentów audio (wzmacniacz plus odtwarzacz) zniknÄ… ze sklepowych półek. WÅ‚aÅ›ciwie już teraz obserwujemy takie zjawisko – albo wzmacniacze wyposaża siÄ™ w interfejsy cyfrowe oraz sieciowe, albo odtwarzacze zamiast napÄ™du optycznego otrzymujÄ… moduÅ‚y łącznoÅ›ci, aplikacje do sterowania z poziomu handhelda etc. To bÄ™dzie, czy wrÄ™cz już jest główny nurt. Dodajmy do tego zalewajÄ…ce rynek stacje muzyczne, gÅ‚oÅ›niki bezprzewodowe i mamy mniej wiÄ™cej obraz tego, co siÄ™ dzieje w branży.

Spotify to niewÄ…tpliwie awangarda tych zmian, choć wg. mnie do peÅ‚ni sukcesu brakuje odważnego otwarcia na (bardziej) wymagajÄ…cych klientów. Na razie jedynie norweski WiMP pozwoliÅ‚ na strumieniowanie w jakoÅ›ci HiFi (kompresja bezstratna) i po dwóch miesiÄ…cach korzystania z tej usÅ‚ugi mogÄ™ powiedzieć jedno – to nie ma prawa siÄ™ nie przyjąć, to na pewno zastÄ…pi fizyczny noÅ›nik i to szybciej i w jeszcze bardziej bezwzglÄ™dny sposób niż downloady. Zwyczajnie, ludzie w koÅ„cu zacznÄ… pÅ‚acić za muzykÄ™ okreÅ›lonÄ…, miesiÄ™cznÄ… opÅ‚atÄ™ i bÄ™dÄ… w peÅ‚ni usatysfakcjonowani. BÄ™dÄ…, bo poza dostÄ™pem do ogromnej bazy muzyki, otrzymajÄ… coÅ› jeszcze, coÅ› czego do tej pory nie mieli – możliwość nieskrÄ™powanego poszukiwania, zaznajamiania siÄ™ z tym co siÄ™ dzieje we współczesnej muzyce, możliwość eksploracji tego, jakże ważnego, elementu współczesnej kultury. I bÄ™dÄ… to mogli zrobić bez żadnych, powtarzam żadnych, finansowych ograniczeÅ„, majÄ…c dodatkowo możliwość bezproblemowego korzystania z tych przepastnych zbiorów oraz możliwoÅ›ci poszukiwania, swoistego edukowania na każdym, posiadanym sprzÄ™cie, w każdym miejscu, w każdej chwili. Tego nikt do tej pory nie oferowaÅ‚ – nareszcie odpada argument o sÅ‚abszej jakoÅ›ci, o kompromisach – można wreszcie mieć i to (dostÄ™p, gigantycznÄ… bibliotekÄ™) i to (jakość dźwiÄ™ku). Dodajmy do tego nowe, atrakcyjne możliwoÅ›ci sÅ‚uchania czy zapoznawania siÄ™ z muzykÄ… (profile, playlisty, sugestie, współdzielenie swoich upodobaÅ„, pasji itd. itp.) a bÄ™dziemy mieli peÅ‚en obraz rewolucji jaka zachodzi w branży. Tego nie da siÄ™ powstrzymać i bardzo dobrze, bo może w koÅ„cu (może) artyÅ›ci bÄ™dÄ… siÄ™ promować live, podczas tras koncertowych, podczas bezpoÅ›redniego kontaktu z publicznoÅ›ciÄ…, fanami, w ten sposób weryfikujÄ…c swoje umiejÄ™tnoÅ›ci, swojÄ… klasÄ™. To powrót do źródeÅ‚, do tego co najistotniejsze.

Muzyka zapisana, oferowana w ramach serwisów bÄ™dzie „wallem”, fanpagem danego artysty, prezentujÄ…cym jego dokonania, pozwalajÄ…c na staÅ‚y kontakt z twórczoÅ›ciÄ…, jednoczeÅ›nie stanowiÄ…c zaproszenie do kontaktu na żywo. I nie wÄ…tpiÄ™, że to wÅ‚aÅ›nie ta forma bÄ™dzie dla nas, odbiorców, najlepsza, najatrakcyjniejsza, pozwoli na peÅ‚nÄ… swobodÄ™ wyboru oraz – wÅ‚aÅ›nie – kontaktu z ulubionÄ… muzykÄ… (oraz aktywnego poszukiwania tego, co w niej najlepsze, najistotniejsze, odnajdywania wciąż na nowo zapisanego w niej piÄ™kna). Już teraz to powiÄ…zanie widać, już teraz serwisy zaczynajÄ… aktywnie promować bliższe relacje sÅ‚uchacz – artysta, a to tylko z czasem siÄ™ pogłębi. I nie oszukujmy siÄ™, to wÅ‚aÅ›nie taka forma stanie siÄ™ zapewne obowiÄ…zujÄ…cym standardem w relacjach muzyk – publiczność, bo idealnie wpisuje siÄ™ w rozwój technologii, w styl życia milionów konsumentów.

Pozostaje wiÄ™c tylko trzymać kciuki za rozwój tego typu usÅ‚ug i mieć nadziejÄ™, że wytwórnie, przemysÅ‚ muzyczny, w koÅ„cu zrozumiaÅ‚ w czym rzecz, wyciÄ…gnÄ…Å‚ odpowiednie wnioski i wreszcie przestaÅ‚ obrażać siÄ™ na rzeczywistość, pogodziÅ‚ siÄ™ z tym co jest. Na muzyce nadal można zarabiać, a systemy abonamentowe mogÄ… (zastÄ™pujÄ…c, wypierajÄ…c zarówno legalne formy kupowania na wÅ‚asność muzyki, jak nielegalne jej pobieranie), przy swojej popularnoÅ›ci przynieść odpowiednio wysokie dochody. W koÅ„cu mówimy tutaj o czymÅ›, co finalnie można porównać do pÅ‚acenia rachunków za prÄ…d, za gaz… może trochÄ™ przesadzam, ale tylko trochÄ™, na pewno lwia część konsumentów majÄ…c do wyboru niewielkÄ…, miesiÄ™cznÄ… opÅ‚atÄ™ i dotychczasowe formy dystrybucji, wybierze abonament. To przesÄ…dzone i nie ma już powrotu do tego, co byÅ‚o. To co byÅ‚o bÄ™dzie niszÄ…, modÄ… na sÅ‚uchanie w stylu retro, wybieranÄ… czÄ™sto z powodów sentymentalnych, a w przypadku garstki, także jakoÅ›ciowych (mam tu na myÅ›li high-end, który twardo obstaje za fizycznymi noÅ›nikami, w którym pliki, strumieniowanie peÅ‚ni funkcjÄ™ uzupeÅ‚niajÄ…cÄ…, z rzadka zastÄ™pujÄ…c pÅ‚yty).

Dodaj komentarz