LogowanieZarejestruj się
News

ADL Stratos w redakcji: cyfrowo-analogowy all-in-one

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
ADL Stratos_tyt

Nowość ADL-a to coś więcej niż DAC, niż wzmacniacz słuchawkowy… to urządzenie mające ambicję zajęcia centralnego miejsca w systemie, fundamentu na którym zbudujemy sobie cały tor. Na wyrost? Nie, definitywnie nie. Biorąc pod uwagę wyposażenie oraz możliwości wniosek jaki się nasuwa jest oczywisty i jednoznaczny: jest Stratos oraz cała reszta toru. A to oznacza bardzo wysoko postawioną poprzeczkę, bo żeby ten all-in-one stanowił kościec to musi pokazać, że w każdym aspekcie swojej rozbudowanej funkcjonalności „daje radę”. Ten cyfrowo-analogowy przedwzmacniacz, rekorder z gramofonowym pre oraz wzmacniacz słuchawkowy w jednym (tak trudno znaleźć właściwe określenie dla takiej centralki… a może właśnie centralka audio?) może pochwalić się symetrycznymi wyjściami dla sygnału z możliwością zasilenia w ten sposób końcówek / kolumn jak i słuchawek.

Ma pilota zdalnej obsługi, ma solidny potencjometr wykonany z jednego kawałka metalu, ma wyświetlacz prezentujący stopień wzmocnienia (diodowy, nie prezentuje innych danych), ma wreszcie prawie wszystko od strony obsługi sygnału (via USB: PCM 24/384 z DSD 64/128)… prawie, bo 32 bitów nie obsłuży (w specyfikacji jest, ROON/OSX milczą na ten temat), DSD 11.2Mhz aka 256 też nie? (w specyfikacji jest, ROON/OSX milczą na ten temat, choć na obudowie diodę z oznaczeniem mamy), nie ma też natywnie zapewnionego wsparcia dla MQA. Egzotyczne formaty to oczywiście nisza, niszy, choć MQA może stać się dość istotnym elementem w niedalekiej przyszłości. Rzecz jasna brak obsługi zaszytej w układach Stratosa nie oznacza, że sobie nie posłuchamy – jak wspominałem, będzie można spokojnie odtwarzać taki materiał, a dekodowaniem zajmie się software (w tym algorytm działający zdalnie, jak w przypadku Tidala). Powracając do konstrukcji – dwa wejścia analogowe, z czego jedno z obsługą wkładek MM/MC to coś, czego można było spodziewać się w przypadku tego producenta (patrz nasz test GT40 Alpha), tak czy inaczej, fajnie że dodano jedno wejście liniowe, bo w razie czego można podpiąć do omawianego urządzenia jakieś zewnętrzne źródło w domenie analogowej. Wbrew pozorom czasami przydaje się taka opcja, tu jesteśmy na wypadek chęci podpięcia tunera, odtwarzacza, szpuli czy na co nam przyjdzie ochota, przygotowani. Wbudowany układ ADC pozwala na rejestrację dźwięku z czarnej płyty o jakości maks. 24/192. Oczywiście nie zapominano o optyku oraz wejściu koaksalnym dla sygnału cyfrowego.

Studyjna forma (dosłownie, bo poza wyglądem, to niewielki interfejs… wróć… centralka audio jest)

Jest co i gdzie podpinać :)

Minusem dla niktórych będzie wtyczkowy zasilaczyk. Stratos, mimo rozbudowanej funkcjonalności, mieści się w niewielkiej, kompaktowej, prostej obudowie. W ogóle forma przypomina jako żywo sprzęt studyjny (te czerwone cyfry na wyświetlaczu diodowym ;-) ), ładnie to nam koresponduje ze studyjnymi kolumnami nEar05 które właśnie grają w tandemie, podpięte symetrycznie z ADL-em. Niewielka waga, brak rozbudowanej sekcji zasilania w samym urządzeniu, przeniesienie tego elementu poza obudowę – innymi słowy – budżetowy projekt, gdzie koszt całości trzeba było trzymać w ryzach, w efekcie przyniósł bardzo atrakcyjną cenę. Tak, tutaj na pierwszym miejscu była wszechstronność, bardzo rozbudowana funkcjonalność, przy utrzymaniu ceny na jak najniższym poziomie. Nie znam drugiego takiego sprzętu (np. Matriksy są bez gramofonowego wsadu), który przy tych wszystkich możliwościach kosztuje 4500 złotych. Oczywiście projekt, pomysł to Japonia, wykonanie, fabryka to Chiny. To zrozumiałe do zaakceptowania, bo i Chiny dzisiaj to często, gęsto wysoka jakość wykonania, a gdzie indziej (a szczególnie w takiej Japonii czy USA) koszty wyprodukowania windują cenę. Także, jak chcemy sobie przeprowadzić modyfikację zasilania, zamawiając coś np. u Tomanka (porządny zasilacz na zamówienie pod omawianego Stratosa – rzecz jak najbardziej możliwa, wykonalna) to nic nie stoi na przeszkodzie. Czy przyniesie i jaki przyniesie efekt taka modyfikacja… postaram się to sprawdzić empirycznie. Na razie ADL gra sobie na tomankowej listwie TAP i to musi chwilowo wystarczyć.

Tak to się identyfikuje pod OSX-em (32bit?)

Poniżej galeria prezentująca obiekt (latający… nie, nie latający – grający oczywiście ;-) ) ze zrzutami ekranu z ROONa/Maka. Gramy via thunderboltowy hub (patrz nasza recenzja stacji thunderboltowej Elgato) i działa to wszystko bezproblemowo, płynnie, bez żadnych niespodzianek. ROON po ostatniej aktualizacji poprawiającej drobne błędy zadziwia mnie bezustannie stabilnością oraz możliwością „dźwignięcia” kilkunastu stref / urządzeń RAAT (nie licząc endpointów AirPlay). Sumując: ze Stratosem odtwarzamy muzykę w bitperfect, jednocześnie nie zapominając o czekającym na nas gramofonie. Będzie grało oraz będzie nagrywało. Muszę tylko wybrać jakąś sensowna alternatywę dla znakomitego Audiogate. Zobaczymy. Sporo się nauczyłem podczas testowania Korga 10R w temacie rejestracji winyla do pliku, także będzie można porównać i sprawdzić możliwości jakie w tym względzie oferuje propozycja ADL-a. Zapraszam do galerii (przypominam także poniżej specyfikację Stratosa – to szczególnie pod kątem wszystkich cyferkolubów… proszę, macie swoje cyferki ;-) ):

Jak widać podepniemy słuchawki także symetrycznie

Bardzo dobrej jakości gniazda, od strony spasowania, jakości wykonania niczego producentowi nie można zarzucić

Porównamy jakość wyjść słuchawkowych z testowanym przez nas Z40

Sterownik z tych płaskich, z membranowanymi przyciskami. Tanio, ale działa bez zarzutu.

No to gramy… diody bardzo jasne, regulacji niestety brak.

Pojawił się…

Już ustawiony pod ROONem

Gra STRATOS w strefie (salon) via thunderboltowy hub

bitperfect

 

Dane techniczne:
▪ System audio multimedialny, oferujący odtwarzanie poprzez USB, Analogowe wejścia i S/PDIF oraz nagrywanie.
▪ Połączenia: Interfejs USB B , Analogowe wejścia RCA, Analogowe wyjścia RCA/XLR,
Optyczne wejście/wyjście na kabel Toslink, Wejście Coaxial oparte na RCA
▪ Optyczne S/PDIF wyjście (dla USB, Optycznego oraz Coaxialnego) 24 bit/192kHz Max.
▪ S/PDIF Coaxial oraz optyczne w jakości => 24 bit/192KHz (Max)
▪ Odtwarzanie po USB wspiera: PCM 24~32 bit (?)/384kHz (Max.) / DSD 2.8M, 5.6M oraz 11.2M (?)
Wspierane próbkowanie:  44.1 /48 /88.2 /96 /176.4 /192 /352.8 oraz 384kHz
Wspierana rozdzielczość bit: 16//24/32 bit DAC
▪ Nagrywanie USB: 24bit/192kHz (Max)
▪ Czestotliwości: 20Hz ~ 20kHz (+/-0.5 dB)
▪ Stosunek SN: (A): >90dB / Wyjście Liniowe, >60dB / Wyjście MC, >70dB / Wyjście MM
▪ Poziom Wyjścia Liniowego: 5 Vrms
▪ S/PDIF Wejście: 24 bit/192KHz (Max.)
▪ Poziom Wejścia Phono: MC 0.4mV / MM 4.0mV
▪ Poziom Wejście Liniowego: / 2Vrms
▪ POjemność Wejście MC: 1000 PF / Pojemność Wejścia MM: 100 PF
▪ Impedancja Wejścia Liniowego: MC: 100 ohm / MM:47K ohm / Liniowe: 47K ohm
▪ Poziom Wyjścia słuchawkowego (zbalansowane) (XLR 4-pin): 1% THD 1kHz (Max.)
400mW (12 ohm), 800mW (16 ohm), 1200mW (32 ohm), 2200mW (56 ohm), 700mW (300 ohm),
350mW (600 ohm)
▪ Poziom wyjścia słuchawkowego (nie zbalansowane) (6.3mm Jack stereo):1%THD1kHz (Max.)
1100mW (12 ohm), 1400mW (16 ohm), 1000mW (32 ohm), 820mW (56 ohm), 190mW (300 ohm),
100mW (600 ohm)
(STRATOS nie ma możliwości przestawienia wzmocnienia (gain). Zalecamy używać słuchawek od 12 do 600 ohm impedancji.)
▪ Ocena Zasilacza: Erp drugi stopień zgodności, 2 żyłowy typ wejścia AC, Klasa II, AC/DC
Adapter przełączenia
▪ Wyjście DC 15V / 800mA / 12W
▪ Wymiary: 215 (S) x 180 (G) x 64 (W) mm
▪ Waga: 1330g Średnia
Spore pudełko skrywa stosunkowo niewielkiego klamota

Dodaj komentarz