LogowanieZarejestruj się
News

Był Meridian (Explorer), był Audioquest (DragonFly), jest i M2Tech (hiFace DAC)

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
M2Tech-hiFace-DAC

No proszę, proszę, kolejny producent decyduje się wypuścić przetwornik C/A dedykowany komputerowi. W formie kompaktowej, czytaj w formie zbliżonej do pendrive`a. Tym razem chodzi o włoskiego M2Techa. Jego najnowsze dzieło to hiFace DAC, który nieco przypomina DragonFly`a (nasz test tutaj), ale najbliżej mu do HiFace Two – konwertera cyfrowego USB/SPDIF (recenzja tutaj). Ta sama obudowa, ale inna funkcjonalność. Z jednej strony port USB w komputerze, z drugiej wyjście dla słuchawek (względnie kabelkiem jack/RCA do systemu stereo, zestawu kolumn aktywnych etc.). To asynchronicza konstrukcja – patrząc na specyfikację – o wyczynowych parametrach – gramy do 32 bit / 384 kHz. Jak widać, sprzęt M2Techa poradzi sobie z każdym dostępnym materiałem hi-res, w tym także nielicznymi plikami o referencyjnej jakości. Sprzęt gotowy na przyszłość (DSD, DXD…). Wymiary przetwornika wynoszą 2×1.4×8.8cm. Parametry wyjścia 2.0Vrms, THD+N = 112dB. Producent zwraca uwagę na zastosowanie wysokiej klasy układów cyfrowych oraz oscylatorów (redukcja jittera, szumów etc.). DAC wspiera tryby Direct Sound, Kernel Streaming, WASAPI oraz ASIO (Windows, Linux), oraz tryby Integer oraz Direct w przypadku MacOSa. Jak napisali Włosi, ten DAC to: Highest quality stereo analog audio up to 384kHz/32bit available on your PC, Mac, Linux computer, iPad or Android tablet”. Ciekawe jest wyszczególnienie (co się rzadko zdarza) Linuksa oraz współpraca z iPadem oraz androidowymi tabletami – jeżeli tak jest w istocie, to będzie pierwsze takie, uniwersalne urządzenie na rynku! Cena? 220€. Tyle co produkt Audioquesta. Oj, już się nie mogę doczekać kiedy tytułowy przetwornik trafi do nas do redakcji… poniżej specyfikacja M2Tech hiFace DAC:

» Czytaj dalej

Audinst DAC HUD-mini

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
audinst_dac_hud_mini

Koreński Audinst wypuścił właśnie na rynek nowe urządzenie – DAC HUD-mini. Jego sercem jest DAC PCM1791A. Inżynierowie firmy Audinst położyli również nacisk na zniwelowanie zniekształceń oraz uzyskanie bardzo niskiego poziomu szumu. Efektem tego jest osiągnięcie wartości 0,00003% zniekształceń typu THD+N. To wszystko dzięki użyciu wzmacniacza operacyjnego LME49860 firmy National Semiconductor.

Sekcja wzmacniacza słuchawkowego używa natomiast OPAMPA o wysokiej wydajności AD8397, dzięki czemu DAC w pełni obsługuje słuchawki o impedancji nawet 300 Ω. Pozostałe elementy użyte do budowy DAC-a to również komponenty najwyższej jakości - potencjometr Alpsa, kondensatory WIMY w torze sygnału, rezystory Vishay Dale oraz generator zegara z komensacją temperaturową (TCXO). Technologia Plug`n`Play umożliwia podłączenie urządzenia do komputera i doświadczenia dźwięku o jakości HiFi zarówno poprzez słuchawki, jak i głośniki. Całość zamknięta jest w eleganckiej, stylowej, niewielkiej obudowie z aluminium. Cena: 399 zł

» Czytaj dalej

AudioQuest z grającym pendrivem… recenzja DragonFly

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
AudioQuest DragonFly slider

Postęp w PC Audio jaki dokonał się w ostatnich paru latach jest ogromny. Wcześniej praktycznie wszystko stało w miejscu, to znaczy jedna – znana wszystkim firma – na C. wypuszczała co jakiś czas nowe karty dźwiękowe, ktoś tam próbował z gigantem konkurować i to w praktyce tyle, co można powiedzieć o muzyce z peceta. Nikt nie traktował komputera jako rasowego źródła audio, owszem w studiach, w profesjonalnych zastosowaniach taki sprzęt od dawna funkcjonował, ale rynek masowy był jw. zdominowany przez produkty jednego producenta, produkty które miały przede wszystkim być kompatybilne z najnowszymi grami, z bibliotekami MS. Od chwili popularyzacji grania z pliku sytuacja zmieniła się diametralnie.

Zmiany wymusił przewrót kopernikański w dziedzinie dystrybucji. Ten zresztą przez cały czas się dokonuje. Dzisiaj jest już dla wszystkich oczywiste, że muzykę będzie kupowało się, słuchało się za pośrednictwem Internetu. Komputer awansował do roli głównego źródła, stał się dość nieoczekiwanie punktem odniesienia – wszystko za sprawą wspomnianych zmian w zakresie dystrybucji oraz łączności z siecią. Co prawda pojawiły się wyspecjalizowane urządzenia, będące alternatywą dla PC – odtwarzacze strumieniowe audio – ale na razie nie zdobyły większego uznania, być może za sprawą dość wysokich cen, czasami niedopracowanego firmware (przykładowo, często spotykany brak trybu gapless, poza tym mniejsze możliwości konfiguracyjne od komputera). Patrząc na rynek, na to co jest obecnie standardem, na to co pokazują przy okazji imprez branżowych producenci, dystrybutorzy sprzętu widać wyraźnie, że komputer zdominował temat cyfrowego audio, stał się głównym źródłem muzyki odtwarzanej z pliku.

Setki przetworników C/A, w tym dedykowanych do współpracy z PC, które pojawiły się na rynku jednoznacznie wskazują „z czego się gra”. W przypadku wyspecjalizowanych DACów, właściwie mówimy o zewnętrznych kartach dźwiękowych. Innymi słowy nagle, myślę że dla niektórych dość zaskakująco (tak, mam tu na myśli firmę Creative – w końcu od ładnych paru lat dział marketingu tej firmy starał się promować muzyczne aspiracje firmowych dźwiękówek), pojawił się ogromny wybór, nowy segment rynku. Rzecz jasna szybko stało się jasne, że skonstruowanie dobrze brzmiącego urządzenia nie jest proste. Kluczowy interfejs – USB – to spore wyzwanie, coś co nadal stawia duże problemy w implementacji. Jitter, transfer adaptywny/asynchroniczny, filtry, sampling… droga do dobrego brzmienia to wyzwanie, innymi słowy stworzenie sprzętu dobrze grającego z komputera to nie błahostka. Z tym większym zaciekawieniem rozpocząłem testy czegoś, co w pierwszej chwili nasunęło dość oczywiste skojarzenia z przenośną pamięcią flash, popularnym pendrivem. Takie coś ma zagrać? Przemknęło mi przez głowę. Po założeniu słuchawek (później także podpięciu głośników) szybko wyzbyłem się wątpliwości. O cholera! Postęp w dziedzinie PC Audio nie tylko jest faktem, ale ten postęp jest – patrząc przez pryzmat przetestowanego DragonFly`a – faktycznie gigantyczny. Zaintrygowani? Zapraszam zatem do lektury, sam muszę się jeszcze od czasu do czasu uszczypnąć, korzystając z tego „pendraka” w torze.

» Czytaj dalej

Aktywne, cyfrowe, strumieniujące – kolumny KEF X300A

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
kef_x300a

Dzięki zastosowaniu głośników KEF Uni-Q najwyższej technologii wspieranych dwoma aktywnymi wzmacniaczami w każdej jednostce, X300A staje się audiofilskim głośnikiem dla komputera PC. To najnowszy trend na rynku – aktywne mini monitory, których pierwszoplanowym partnerem, źródłem będzie komputer. To widomy znak awansu PC do roli pierwszoplanowego źródła, bo za tego typu konstrukcje biorą się najwyższej klasy specjaliści (vide tytułowy KEF). 

Każdy głośnik jest wyposażony w podwójnej klasy wzmacniacze AB - jeden dedykowany sygnałom wysokiej częstotliwości (HF), drugi średnim i niskim częstotliwościom (MF/LF). Wysokiej jakości pierścieniowe adaptery minimalizują szumy, brzęczenia oraz zakłócenia wskutek interferencji elektromagnetycznej. Przy użyciu wejścia 96kHz/24-bit z cyfrowym połączeniem między głośnikowym - KEF X300A zatrzymuje każdy pojedynczy bit od źródła do wyjścia bez utraty informacji i ich zniekształceń. W celu uniknięcia wahania sygnału wytworzonego w komputerze, smartphonie czy odtwarzaczu MP3 przez wewnętrzny cyfrowy konwerter, X300A dysponuje swoim własnym konwerterem DAC wysokiej jakości. Produkt będzie dostępny w styczniu 2013. Cena będzie wynosiła 3000 złotych (para).

» Czytaj dalej

Nowy przetwornik cyfrowo-analogowy z mroźnej Norwegii

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Hegel HD-25

Długo oczekiwany następca HD20 w końcu trafia na rynek! Hegel prezentuje przetwornik cyfrowo-analogowy HD25. Urządzenie, mając cztery wejścia cyfrowe i dwa wyjścia analogowe pozwala na współpracę z tabletami, komputerami, odtwarzaczami sieciowymi (np. Sonos), telewizorami etc. w systemie użytkownika, znacząco poprawiając ich brzmienie. Hegel HD25 ma wbudowany przedwzmacniacz, umożliwiające jego łatwą integrację z kolumnami aktywnymi lub wzmacniaczami słuchawkowymi. W przypadku zagubienia dołączanego do urządzenia pilota, wejścia mogą być łatwo przełączane również z poziomu dotykowego panelu frontowego.

W przypadku używania DACa z komputerem, jako źródłem dźwięku, HD25 jest wyjątkowy. Po wyjęciu z pudełka podłączenie jest bardzo proste – Plug & Play. Wystarczy wpiąć kabel USB i cieszyć się dźwiękiem wysokiej jakości. Jeśli jednak pojawi się potrzeba posłuchania materiałów bardzo wysokiej rozdzielczości (24 bit/192kHz) przez USB, Hegel HD25 też to potrafi. Wystarczy przełączyć przełącznik na tylnej ściance i zainstalować sterownik. Wszystkie pozostałe wejścia cyfrowe obsługują tą rozdzielczość bez dodatkowych sterowników. Od strony technicznej widać w HD25 wiele technologicznych rozwiązań wykorzystywanych w referencyjnych produktach Hegla. Jednym z nich jest używanie tranzystorów krzemowo-germanowych o wyjątkowo niskich poziomach szumów, co przekłada się na wybitną rozdzielczość i bardziej naturalny, przyjemny dźwięk. W HD25 producent oferuje dostęp do filtrów cyfrowych aby Klient mógł dostosować brzmienie do swoich preferencji.  Aby ograniczyć i zminimalizować wpływ jakości kabli cyfrowych wszystkie wejścia w HD25 są separowane galwanicznie i  zoptymalizowane impedancyjnie.

» Czytaj dalej

Najdroższy DAC + PC = audionirvana

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
LightHarmonic-DaVinci

Zapewne tak właśnie jest, ale żeby na pewno osiągnąć tytułowy rezultat warto odpowiednio skonfigurować peceta (względnie, jak widać na załączonym materiale, makówę), czytaj poświęcić nieco czasu na ustawienia. Klip prezentuje kosztującego bagatela 20k $ Light Harmonic DaVinci – super DACa, który oferuje obsługę częstotliwości próbkowania 384kHz, support dla DSD – takie Mount Everest wśród przetworników. Nigdy, przenigdy nie wydałbym takich pieniędzy na przetwornik (bo wielokrotnie tańsze urządzenia zagrają nawet jeżeli nie porównywalnie to bez porównania lepiej w odniesieniu koszt-cena), ale ktoś z prywatnym szybem naftowym może sobie takie coś bez problemu zamówić. Materiał instruktażowy uniwersalny, stąd publikujemy… Jak widać taniutka wtyczka Bitperfect do iTunes (która dzielnie służy nam podczas testów) może spokojnie współpracować z takim nadprzetwornikiem za górę kasy. No dobrze, a co z kosztującą 500 zielonych Amarrą, ktoś zapyta ;-) …no jak widać, też można, ale niekoniecznie trzeba.

» Czytaj dalej

Gear4 Xorb – nowe głośniki komputerowe z opcją bezprzewodową

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
gear_4_xorb

Gear4 Xorb to niewielkie głośniki o szerokości i wysokości nieprzekraczającej 18 cm, ważące ok. 1,4 kg. Mimo niewielkich rozmiarów skrywają wewnątrz 30W mocy! Dwa neodymowe głośniki wysokotonowe oraz jeden głośnik niskotonowy tworzą zestaw, który może wypełnić dźwiękiem nawet największy pokój. To niepozornie wyglądające urządzenie w rzeczywistości stanowi 2.1-kanałowy system dźwięku. Z tyłu głośnika został umieszczony panel sterowania, na którym poza standardowymi rozwiązaniami – przyciskiem ON/OFF, portem AUX IN, portem do podpięcia głośnika do prądu – umieszczono także gniazdo USB. Umożliwia ono podłączenie do głośnika Gear4 Xorb smartfona lub tabletu i korzystanie z głośnika jako ładowarki. Pozwala to na odtwarzanie muzyki przy jednoczesnym ładowaniu urządzenia lub na ładowanie smartfona przy jednoczesnym odtwarzaniu dźwięku z tabletu. Na tylnym panelu Gear4 Xorb znajdują się również regulacja głośności oraz mocy basów. Ceny: Gear4 Xorb = 349 zł,  Gear4 Xorb Wireless =399 zł.

» Czytaj dalej

Nowy referencyjny DAC z Norwegii – Hegel HD25

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Hegel-HD25-DAC

Kolejny DAC od Hegla, tym razem referencja w cenie 2000€. Co można otrzymać za tą niemałą sumę? Przetwornik z 32-bitowym chipem AKM 4399 oraz asynchronicznym wejściem USB. Tak dobrze przeczytaliście ASYNCHRONICZNYM. Hegel do tej pory specjalizował się w sprzęcie z adaptywnym wejściem USB, uznając że asynchroniczna metoda przesyłu danych nie jest wcale lepsza, ba jest gorsza, że liczy się duży bufor i własna, jak podkreślano, unikatowa technologia. Cóż, widać coś się zmieniło w podejściu, swoją drogą ciekaw jestem co powiedzą teraz przedstawiciele producenta, dział marketingu… pewnie to asynchroniczne USB w Heglu jest lepsze od konkurencji, to pewne, ciekawe w czym lepsze? Sprzęt pojawi się w sprzedaży już pod koniec listopada.  W trybie plug’n'play mamy rozdzielczość 24/96, zaś po zainstalowaniu oprogramowania (PC, w MAC nie jest to konieczne) zagramy także w 24/192. Więcej o HD25 przeczytacie tutaj.

» Czytaj dalej

PC Audio #1: Aktywne kolumny Ancient Audio Studio Oslo

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
ancient_audio_studio_oslo

Kolumny Ancient Audio Studiio Oslo zostały zaprojektowane dla małych studiów nagraniowych do odsłuchu z niewielkiej odległości. Istnieje sporo konstrukcji zwanych „Near Field Monitor”, jednak wymagają one dobrze przygotowanego akustycznie pomieszczenia i sporej przestrzeni wokół.  Stąd geneza projektu mikro monitora do odsłuchu z odległości rzędu 80 cm, rozstawionego na stole.

Aby cała fala dźwiękowa złożyła się na tak niewielkiej odległości, konieczne było zastosowanie miniaturowego głośnika szerokopasmowego RS -100 firmy Dayton Audio.  Do jego sterowania zaprojektowano specjalny analogowy procesor sygnałowy, korygujący właściwości głośnika. Wbudowany wzmacniacz o mocy 2 x 30 W zapewnia poziom rzędu 101 dB w odległości jednego metra. Testy prototypów pokazały, że Ancient Audio Studio Oslo sa znakomitymi aktywnymi kolumnami do celów domowych, zwłaszcza komputerów, telefonów komórkowych, odtwarzaczy MP3. Jest to też obowiązkowy dodatek do współczesnych telewizorów. Dla zastosowania profesjonalnych przewidziano gniazda XLR, dla domowych dwie pary RCA. Wszystkie gniazda są podłączone przez wewnętrzny mikser. Można z nich korzystać równocześnie, np. słuchać podkładu z komputera i grać własne solo na syntezatorze. Kolumny Ancient Audio Studio Oslo, mimo lilipucich wymiarów, są w stanie nagłośnić pomieszczenia o powierzchni 30 m.kw.

Wersje wykoniaczenia obejmują naturalna okleinę (Palisander) lub wysoki połysk w kolorze czarnym, białym, czerwonym, niebieskim. Na życzenie mogą zostać pokryte dowolnym legalnie dostępnym fornirem lub kolorem. Jako dodatkowe wyposażenie będą dostępne podstawki, solidna skrzynia transportowa i subwoofer. Cena: 2999 zł

» Czytaj dalej

[FORUM] Jak wybrać optymalny komputer do audio? Cz. I – komputer uniwersalny

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
hiface

Teoretycznie każdy PC nadaje się do tego, żeby stanowić źródło dźwięku. Podłączając go kablem do przetwornika cyfrowo-analogowego wyposażonego w interfejs USB, wyprowadzamy muzykę (zera i jedynki) i o ile DAC jest dobrej jakości, dysponuje odpowiednimi parametrami, uzyskujemy niezłe, albo nawet bardzo dobre źródło. Tyle teoria. Praktyka wygląda nieco inaczej, to znaczy dobrze jest przygotować komputer pod kątem optymalizacji jego parametrów, doboru właściwego oprogramowania, zminimalizować interferencje (czytaj: nie uruchamiać wielu dodatkowych procesów, nie podłączać wielu peryferiów etc.). To wszystko da się przeprowadzić w sprzęcie wykorzystywanym do innych celów. Inna droga, lepsza, trudniejsza, bardziej kosztowna to dedykowany komputer, przeznaczony wyłącznie do odtwarzania muzyki.

W drugim scenariuszu wszystko przyporządkowane jest jednemu celowi – stworzenia na bazie peceta wysokiej klasy źródła. Takie PC może być stawiany na równi (jak pokazują niektóre opracowania, z CAPS twórcy portalu computeraudiophile, na czele) z najdroższymi urządzeniami audio. Wielką zaletą takiego rozwiązania jest… stosunkowo niewielki koszt w odniesieniu do uzyskanych rezultatów. Tego typu urządzenie będzie wielokrotnie tańsze od topowych, high-endowych konstrukcji audio. Co więcej, dzięki ogromnemu postępowi jaki dokonał się w PC Audio nikt obecnie nie zaprzeczy, że kompetencje brzmieniowe takiego specjalnie przystosowanego komputera są gorsze… one są porównywalne, można się sprzeczać co jest lepsze. Widać to choćby po licznych wypowiedziach polemicznych w sieci, gdzie zwolennicy – nazwijmy ich „komputerowego audio” – prowadzą dyskusje z tymi, którzy uważają, że kosztujące dziesiątki tysięcy źródło jest po prostu lepsze (już sam fakt, że trzeba bronić oblężonych pozycji, że nie można dzisiaj a priori odrzucać PC Audio, pokazuje zmiany, jakie dokonały w branży).

To pierwszy z poradników jakie publikujemy na naszym forum. Poniżej, w rozwinięciu, wprowadzenie oraz link (umieszczony także powyżej) do reszty tekstu na naszym forum… » Czytaj dalej