Jak tu kopnąć w kostkę konkurenta, celnie i boleśnie? Spotify ostatnio mocno się uaktywniło, co chwila jesteśmy zasypywani newsami o nowościach w serwisie. Powód jest oczywisty – Apple Music. Powracając do pytania: najlepiej prezentując coś, czego konkurencja nie ma (i coś czuję, że jeszcze długo mieć nie będzie, bo Apple ostatnio z lubością wypuszcza bety software, tylko dla niepoznaki oznaczane jako v 1.0). Tym czymś są spersonalizowane playlisty, cotygodniowa składanka przygotowana z myślą o naszych muzycznych gustach (dla skroblujących brzmi znajomo). Działa to na zasadzie podobnej do prezentowanych wcześniej podpowiedzi (funkcja Discovery -> tutaj całe albumy lub pojedyncze utwory, odświeżane nieregularnie) dotyczących naszej kolekcji playlist, tyle że zamiast pojedynczych sugestii, mamy tutaj całą playlistę serwowaną co tydzień pod kątem naszych upodobań. Oprogramowanie nie tylko korzysta ze wspomnianego mechanizmu przeszukiwania naszego zbioru, bierze także na tapetę to, co mają w swoich kolekcjach znajomi czy osoby, artyści, których dodaliśmy do obserwowanych. Tam, gdzie nasze gusta są zbieżne, a software wykryje coś nowego, innego, bliskiego naszym upodobaniom, możemy spodziewać się pojawienia muzyki, która sprosta naszym oczekiwaniom. Składanka ma się zmieniać co tydzień i zawierać każdorazowo 30 dobranych utworów. Sprawdzę w praniu jak to działa i uzupełnię newsa o swoje spostrzeżenia. Na razie wspominają o stopniowym uruchamianiu nowej usługi, czekamy zatem na jej pełne wprowadzenie…
O funkcji „odkryj w tym tygodniu” (Discover Weekly)… to playlista zbudowana w oparciu o gust muzyczny słuchacza i fanów bliskiej mu muzyki. Playlista dostosowuje się do słuchanych utworów i bierze pod uwagę playlisty innych słuchaczy, na których znalazły się te piosenki. Dzięki temu Odkryj w tym tygodniu w każdy poniedziałek dostarczy zestaw nowych, unikalnych rekomendacji muzycznych. To tak, jakby Twój najlepszy przyjaciel co tydzień przygotowywał składankę tylko dla Ciebie ”
Samo tworzenie składanek jest niemałym wyzwaniem, bo poza trafieniem w gusta i upodobania, taka składanka musi być różnorodna z jednej strony, z drugiej spójna. Trzeba ułożyć utwory w odpowiedniej kolejności, umiejętnie dobierając poszczególne kawałki, tak aby całość tworzyła coś na kształt albumu, a nie przypadkowego miksu wszystkiego z wszystkim. Ciekawe jak sobie z tym Szwedzi poradzą? Jeżeli uda im się stworzyć spersonalizowane, cotygodniowe playlisty, składanki które pozwolą nam nie tylko na relaks, ale także na odkrywanie nowej, trafiającej w gusta muzyki to będzie naprawdę COŚ. W odróżnieniu od Apple Music (gdzie też są sugestie, ale nie wyróżnia się to w żaden sposób na tle tego, co oferowała dotąd konkurencja, choć muszę przyznać że mechanizm działa dość sprawnie, celnie), takie Discover Weekly może być jedną z ulubionych, nowych funkcjonalności w ramach serwisu. Cóż, jak wspomniałem powyżej, sprawdzę, podzielę się uwagami poniżej. Aha i niech pomyślą o opcji bezstratnej jakości. Mają dostęp do bardzo dobrych źródeł, mogliby także na tym polu wyprzedzić konkurencję. Apple od iOSa 9 będzie oferowało streaming 256kbps, czyli będzie jakościowo zbliżone do tego, co daje w premium Spoti. Szwedzi muszą „cisnąć”, żeby nie stracić klientów na rzecz potężnego konkurenta. Za dwa miesiące, na marginesie, okaże się jak dużą popularnością cieszy się AM – wtedy pierwsi testujący będą zmuszeni zapłaci pierwsze pieniądze z tytułu abonamentu. Ja już wybrałem, tj. zostałem z Match. AM to dla mnie jak na razie produkt mocno niedorobiony.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.