LogowanieZarejestruj się
News

Historia HiFi według Sonosa

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Sonos-infographic-History-Of-Hifi_C5

Ikonografika przedstawia najważniejsze informacje, rzecz jasna nie ma tu wszystkiego – to taki autorski wybór Sonosa. Plansza parę rzeczy porządkuje, to takie popularne „historia czegoś” w paru słowach. Ostatnie informacje nie pozostawiają złudzeń co do przyszłości fizycznego nośnika. Ten definitywnie zaczyna schodzić ze sceny. W Wielkiej Brytanii, mekce przemysłu fonograficznego, po raz pierwszy w historii pliki wyprzedziły płyty. Nie była to marginalna różnica, bo to co pobrane z sieci stanowiło 55% sprzedaży. Jak przewidują niektórzy, za parę lat ostanie się winyl dla kolekcjonerów, kompakty zaś będzie można nabyć chyba wyłącznie w antykwariatach. Historia kończy się wraz z pojawieniem się iPoda (będącego faktycznie, chyba najlepszym symbolem zmian w branży) oraz kompresji stratnej i bezstratnej (FLAC), wypracowaniu aktualnych do dzisiaj standardów zapisu i dystrybucji muzyki z pliku w Internecie. Poniżej wspomniana grafika…

» Czytaj dalej

Test przetwornika cyfrowo-analogowego Arcam rDAC

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
rDAC

Przetworniki cyfrowo-analogowe przeżywają ostatnimi czasy prawdziwy boom. Wcześniej recenzowaliśmy popularnego (przystępnego cenowo) Beresforda, zaskakującego Xonara Essence One Asusteka, świetnego Matrix Quattro… tym razem do testów trafił produkt znanej firmy z branży HiFi – brytyjskiego Arcama. Urządzenie, o którym przeczytacie poniżej to w pewnym sensie kwintesencja zmian, jakie zachodzą wśród producentów sprzętu audio. Muzyka z pliku, sieć (przewodowa lub bez), formaty bezstratne, jakość studyjna (wysoka rozdzielczość materiału) to (już) teraźniejszość, a na pewno przyszłość całej branży. rDAC idealnie tutaj pasuje, bo nie tylko z założenia poprawia jakość reprodukcji tego, co opuszcza niekoniecznie odpowiednio wyposażony w dobre jakościowo przetworniki odtwarzacz strumieniowy, ale także -warto to podkreślić- staje się mostem łączącym świat komputerów ze światem wysokiej jakości HiFi. To właśnie przetwornik urasta do rangi kluczowego elementu, mającego bezpośredni wpływ na to, co usłyszymy z głośników. Oczywiście można zastosować przedwzmacniacz, ale ten zazwyczaj jest nie tylko droższy, ale także pozbawiony portu… USB.

Obecnie wszystkie niemalże przetworniki są wyposażone w to złącze. Jak wiemy, nie jest ono stworzone do transmisji dźwięku, ten jest niejako przy okazji, traktowany jako typowy strumień danych do przesłania. A to rodzi określone problemy, które do niedawna powodowały, że ten właśnie interfejs, nawet jeżeli się pojawił w sprzęcie audio, był traktowany jako najgorsze możliwe połączenie. Złośliwi mówili wręcz, że złącze to jest w sam raz do płaskich, wyprutych z emocji, z oddechu empetrójek, kiedy i tak już nic nie da się więcej zepsuć. Ta opinia to już przeszłość, historia, obecnie USB staje się obowiązkowym wyposażeniem sprzętu audio… PC połączony kablem USB to najtańszy sposób odtwarzania muzyki o jakości studyjnej, za śmiesznie małą sumę, czyli coś czego do tej pory w audio nie spotykaliśmy. rDAC jest rzecz jasna wyposażony w to złącze. Ma nawet WiFi (w opcji). Pozostaje tylko zapytać czy potrafi rozwinąć skrzydła, zagrać „z komputera” niczym z rasowego zestawu HiFi?

» Czytaj dalej

Audiofilski „soundbar”? Konsola Modern Record

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
r1

Dość niezwykłe urządzenie, będące w praktyce zintegrowanym systemem dźwiękowym. To elegancka, wykonana w dużej części z drewna, konsola z zamontowanymi w niej głośnikami, gramofonem oraz wzmacniaczem lampowym. Rzecz wyprodukowała amerykańska firma Symbol Audio. Koncept nawiązuje stylistycznie do lat 50. ubiegłego wieku, kiedy takiego zestawy cieszyły się wielką popularnością. System jest osadzony na stalowej podstawce i oferowany będzie w czterech różnych wykończeniach. Zawiera wzmacniacz lampowy o mocy 2×15 W, zbudowany na lampach 12At7, 12AU7 i  6BQ5, szerokopasmowe kolumny oraz gramofon Pro-ject RPM 5.1 z karbonowym ramieniem i wkładką Sumiko Blue Point 2. System wyposażony został w wi-fi oraz wtyczki pozwalające na podłączenie peceta lub iPada/iPoda/iPhone dzięki czemu można korzystać z zasobów cyfrowych. Rzecz jasna ten tytułowy soundbar to tak z przymróżeniem oka – trzeba mieć „nieco” przestrzeni, by umiejscowić sprzęt w pomieszczeniu odsłuchowym. Cóż, w Stanach są wielkie domy, duże mieszkania – zmieści się.

» Czytaj dalej

Kolejny producent sprzętu audio (PSB) wypuszcza na rynek słuchawki

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
m4u2

Pierwsze słuchawki Kanadyjczyków, którzy do tej pory kojarzyli się głównie z produkcją kolumn, są potwierdzeniem obserwowanego od jakiegoś czasu trendu – coraz więcej firm z branży decyduje się na zaoferowanie swoich pierszych nauszników. Powód takiego stanu rzeczy jest prosty do wytłumaczenia: to się dzisiaj świetnie sprzedaje. Liczba urządzeń mobilnych rośnie w lawinowym tempie, ludzie coraz częściej sięgają po słuchawki, rosną wymagania dotyczące jakości tego typu produktów. PSB M4U2 kosztują 400 dolarów, nie są więc to tanie nauszniki, a raczej takie z górnej półki cenowej. Jakość wykonania oraz materiały – bez zarzutu. Ciekawe jak brzmienie…

» Czytaj dalej

Bit, bitowi nierówny… o muzyce z pliku słów parę

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
logo-ratuj-muzyke-hifiman

Nasz nowy felieton jest swoistym wprowadzeniem do tematyki muzyki z pliku, cyfrowych źródeł audio wysokiej jakości. Rozpoczynamy w ten sposób cykl artykułów poświęcony rewolucji (to chyba adekwatne określenie tego, co się dzieje obecnie w branży) związanej ze zmianami na polu dystrybucji oraz sposobu wydawania muzyki. Opublikowany poniżej tekst pojawił się pierwotnie na stronie ratuj muzykę! (patrz baner obok, z prawej) Muzyka z pliku to – niestety – nie tylko plusy, wiele pisze się o kiepskich nagraniach, o szkodliwych działaniach podejmowanych przez niektórych, ważnych ludzi z branży, o stratnej kompresji, o nadmiernym zwiększaniu głośności etc. Uważamy, że warto uświadomić ludziom, że odarcie muzyki z jakości, wykastrowanie jej z detali, z bogactwa jakie zawiera dobrze zarejestrowany materiał to poważny problem, to zwykłe oszustwo, pozbawianie nas tego, co często decyduje o pięknie, o emocjach, o tym wszystkim co istotne. Oczywiście, we wszystkim należy znać umiar – także w krytykowaniu. Jest miejsce na mp3, nie potępiamy (a wręcz jesteśmy zwolennikami) strumieniowych serwisów muzycznych (jeden z felietonów poświęcimy sieciowym serwisom audio), ale należy mieć świadomość, że to nie powinien być erzac, coś co zastąpi dobre realizacje, nagrania, dźwięk zarejestrowany oraz zapisany w taki sposób, w jaki chciałby go usłyszeć twórca, artysta. Nie odbierajmy sobie przyjemności z muzycznej uczty, nie rezygnujmy ze słuchania gęstych formatów na dobrych słuchawkach, na domowym zestawie stereo, w wygodnym fotelu, przy lampce wina. Serdecznie zapraszam do lektury oraz (przy okazji), do odwiedzin wspomnianej powyżej witryny ratuj muzykę

» Czytaj dalej

Nowy, wielofunkcyjny NAIM UNITI 2

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
naimuniti2_front-10pc_1

Kombajn Naima, który łączy funkcje streamera, amplitunera i odtwarzacza CD. Podczas trwających niedawno targów HIGH END 2012 w Monachium, Naim przedstawił drugą generację swojego uniwersalnego systemu, który jest jednocześnie wzmacniaczem (2×70 W), odbiornikiem DAB/FM, tunerem internetowym, odtwarzaczem CD oraz odtwarzaczem plików cyfrowych (24/192) i stacją dokującą dla iPada, iPhone oraz iPoda. W sekcji CD znajduje się DAC Burr Brown PCM1793. Z przodu umieszczone zostały wejście USB i wyjście słuchawkowe, z tyłu zaś 5 par analogowych terminali. Urządzeniem można sterować za pomocą darmowej aplikacji m.in. na iPada. Uniti 2 odtwarza pliki w formatach: WAV, MP3, AAC, Apple Lossless, FLAC. Ten zintegrowany sprzęt wystarczy podłączyć do kolumn i już mamy wielofunkcyjny system.

» Czytaj dalej

Nowy wzmacniacz – końcówka mocy Musical Fidelity M1 PWR

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
musical_fedelity_m1pwr

Asortyment produktów marki Musical Fidelity z serii M1 wzbogaca się o nowy wzmacniacz stereofoniczny dla miłośników doskonałego audio. Musical Fidelity M1 PWR to końcówka zaprojektowana z myślą o stworzeniu doskonałego systemu wraz z odtwarzaczem strumieniowym M1 Clic zarówno pod względem akustycznym, jak i wizualnym. Łączy je nie tylko wspólna stylistka i jednakowe wymiary, lecz także charakterystyka wnętrza.  Urządzenie można wykorzystać do budowy minimalistycznego systemu audio, z cyfrowym źródłem pod postacią wymienionego powyżej odtwarzacza strumieniowego lub DACa z regulacją wzmocnienia (przedwzmacniaczem). Musical Fidelity M1 PWR dysponuje mocą 60 W/kanał przy obciążeniu 8-omowym i dwa razy większą przy 4 omach. Za pomocą jednego małego przełącznika znajdującego się na tylnym panelu można przestawić wzmacniacz w tryb mono i wówczas uzyskuje się moc aż 100 W na pojedynczy kanał. Cena: 3 999 zł.

» Czytaj dalej

Heed Audio Obelisk Si – bogato wyposażony wzmacniacz zintegrowany

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
heed_audio_obelisk_si

Na polskim rynku pojawiła się nowa wersja wzmacniacza zintegrowanego Obelisk Si firmy Heed Audio. Sprzęt tej firmy wyróżnia się na rynku oryginalnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz typowym dla Heed`a designem. Marka ma wielu zwolenników, a nawet wielbicieli, którzy są „uzależnieni” od brzmienia charakterystycznego dla urządzeń HA. Zaprezentowany po raz pierwszy w połowie lat 80., jeszcze pod marką ION Systems, wzmacniacz Richarda Haya wywołał równie mocne poruszenie zarówno wśród freaków hi-fi, jak i melomanów. Obelisk był bowiem bezwstydnie inny. Dwie dekady później odkurzono projekt tego wzmacniacza o wymiarach pudełka na buty, poprawiając jego wygląd, estetykę wykonania, a także elementy elektroniczne. Znacznie ważniejsze było jednak to, że udało się zachować oryginalny, emocjonalny dźwięk tego urządzenia, jego muzykalność i absorbującą intensywność brzmienia. Do tych elementów dołożono większą rozdzielczość, lepszą definicję dźwięku i znacznie lepszą dynamikę. Misja została wykonana – Obelisk Si stał się sensacją, której po prostu trzeba było posłuchać. Cena nowego modelu wynosi 499o zł.

» Czytaj dalej

Tani high-end? Test przetwornika C/A Matrix Quattro

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
DAC Quattro slider

Ogromna liczba przetworników, które trafiły na rynek w przeciągu ostatnich dwóch, trzech lat związana jest z dość nieoczekiwanym awansem komputerowego audio, które nagle stało się jednym z najważniejszych, a niektórzy twierdzą wręcz że kluczowych źródeł muzyki. Od dawna mamy do czynienia z muzyką pobieraną z Internetu, jednak wcześniej cyfrowa muzyka z sieci była w 99.9% przypadków nagraniami poddanymi silnej kompresji stratnej (rewolucja MP3), jeżeli już ktoś decydował się na przeniesienie kolekcji z fizycznego nośnika, to ograniczeniem był format czerwonej księgi, jakość płyty kompaktowej. Niektórzy szybko zauważyli, że dźwięk zgrany z płyty brzmi nierzadko lepiej od kompaktu (bo zawodny mechanizm czytnika, bo niedoskonała konwersja w odtwarzaczu etc.), tyle tylko że nie za bardzo można było docenić tą lepszą jakość. Przetworniki C/A od wielu lat integrowano z odtwarzaczami, czasy osobnych DACów wydawało się, dawno (temu) bezpowrotnie się skończyły. Poza tym komputer był, zresztą całkiem słusznie, uważany za bardzo kiepskie źródło – jakość kart dźwiękowych pozostawiała wiele do życzenia, dodatkowo PC to wiele zakłóceń i interferencji, mających negatywny wpływ na brzmienie – nikt zatem nie traktował serio brzmienia z komputera, jak widać do czasu.

Dwie rzeczy spowodowały eksplozję popularności PC-Audio oraz jego awans do pierwszej ligi jako źródła muzyki. Po pierwsze opracowano skuteczne metody ominięcia problemu zakłóceń, a głównym cyfrowym interfejsem stało się USB, które mimo że nie doskonałe, okazało się znakomitym transportem danych audio. Po drugie to, co egzystowało w studiach nagraniowych (względnie to, co stanowiło materiał dla audiofilskich, rzadkich wydań wysokiej jakości na fizycznych nośnikach): mastery, taśmy matki, muzyka zarejestrowana w bezkompromisowej jakości (wysoki bitrate, wysoka częstotliwość próbkowania) trafiło do szerokiej dystrybucji w Internecie. I nie chodzi tutaj o muzykę pobieraną z P2P, a oficjalną dystrybucję: wytwórnie fonograficzne, sklepy wirtualne, witryny artystów, co pozwoliło na popularyzację plików hi-rez, nawet jeżeli nie faktyczną to przynajmniej zakiełkowanie w powszechniej świadomości pojawienia się muzyki zarejestrowanej w znacznie lepszej jakości niż obowiązujący na rynku standard (mam tu na myśli CDA, choć można polemizować co jest tym standardem – niektórzy pewnie nie bez słuszności, powiedzą że jest to MP3/AAC, dźwięk poddany silnej kompresji stratnej). Nic zatem dziwnego, że na rynek trafiły setki różnorodnych przetworników C/A, wykorzystujących ogromny potencjał materiału hi-rez, wielki skok jakościowy jaki dokonał się ostatnio w dziedzinie audio. Jednym z przedstawicieli nowego trendu w branży, którym zajmiemy się w naszej najnowszej recenzji, jest DAC Matrix Quattro. Przetwornik, który (nie przesadzam) wbił nas w fotel. Szczegóły znajdziecie poniżej, w rozwinięciu. Zapraszam do lektury…

» Czytaj dalej

System mikro HiFi Panasonic SCPMX5

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Panasonic mikro HiFi

Firma Panasonic wprowadza model SCPMX5 – system Micro Hi-Fi z cyfrowym wzmacniaczem oraz stacją dokująca do urządzeń iPod/iPhone. Panasonic SC-PMX5 jest konstrukcją wykorzystującą zaawansowane rozwiązania techniki audio do odtwarzania czystych i bogatych brzmieniowo dźwięków muzyki z płyt CD, urządzeń iPod/iPhone oraz innych źródeł. Dzięki obróbce danych dźwiękowych bezpośrednio w ich cyfrowej postaci, bez przetwarzania na przebiegi analogowe, w pełni cyfrowy wzmacniacz modelu Panasonic SCPMX5 istotnie zmniejsza zakłócenia i szumy w sygnale audio w całym torze, aż do samego wyjścia na głośniki. Aby wykorzystać wszystkie zalety systemu cyfrowego, w urządzeniu zastosowano również układ Anti-Jitter w celu minimalizacji tzw. „jittera” (niepożadanych zmian fazy sygnału cyfrowego) pojawiającego się podczas obróbki sygnałów cyfrowych.

Panasonic SC-PMX5 został wyposażony w cyfrowy wzmacniacz i trójdrożny zestaw głośnikowy składający się z Super Tweetera (głośnik wysokotonowy), (głosnik wysokotonowy, miekko-kopułkowy) oraz Woofera (głośnik niskotonowy). Pełne pasmo sygnałów audio, od tonów niskich do wysokich, jest dzielone na zakresy częstotliwości odpowiadające poszczególnym głośnikom i odtwarzane w postaci czystych i niezniekształconych dźwięków. Zwiększona sztywność membrany głośnika miekko-kopułkowego poprawiła jakość brzmienia tonów wysokich. Panasonic SC-PMX5 ma również skręcane zaciski do solidnego i pewnego podłączania kabli głośnikowych, co również poprawia jakość dźwięku i zwiększa stabilność transmisji sygnału. Cena systemu wynosi 1 199 zł.

» Czytaj dalej