LogowanieZarejestruj się
News

Parę słów o Audio Show 2012

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Audio Show 2012 (2)

Tegoroczna edycja była – patrząc przez pryzmat wystawców oraz odwiedzających – wg. mnie skromniejsza od zeszłorocznej.  Niektóre salki świeciły pustkami, brakowało co najmniej kilku wystawców. Gdzie się podział Linn? Nie widzieliśmy także serwerów muzycznych Olive, znakomitego Aurendera…, nie było także Xindaka i mógłbym pewnie jeszcze paru innych nieobecnych wymienić, także ludzi jakby mniej (sobota). To takie spostrzeżenia na gorąco. Miałem w tym roku precyzyjny plan, do kogo, gdzie się udać, z kim porozmawiać i kogo posłuchać. Organizator zachęcał do przynoszenia własnej muzyki, w związku z czym, w większości sal stał jakiś odtwarzacz płyt kompaktowych, bo raczej (o dziwo) ludzie z pendrive’em nie przychodzą, jak już ktoś chce puścić coś swojego – na tacce ląduje kompakt. Dziwne, wygodniej byłoby z pamięcią przenośną, ale widać siłę przyzwyczajeń… poza tym pendrive, jakoś tak głupio (zapewne chodzi tutaj o blokadę psychiczną, w końcu żeby zobaczyć co tam na dysku/pendive trzeba sięgnąć po tablet, względnie wyszukać coś na komputerze). Oczywiście nie oznacza to wskrzeszenia fizycznego nośnika – zmierzch płyty kompaktowej to niezaprzeczalny fakt. Wystarczy popatrzeć na źródło – dominacja przetworników cyfrowo-analogowych, USB DACów (z komputerem na podorędziu), odtwarzaczy sieciowych oraz serwerów muzycznych jest bezdyskusyjna.

Co prawda standardem jest zazwyczaj przetwornik (nierzadko zintegrowany z wzmacniaczem, rzadziej z odtwarzaczem CD), jednak odtwarzanie za pośrednictwem sieci, muzyka z pliku to teraźniejszość oraz przyszłość branży. W wielu miejscach grał, albo przynajmniej stał, jakiś gramofon – pisaliśmy o tym przed rokiem, dwa lata temu… renesans czarnej płyty to z jednej strony promil w ogólnej sprzedaży muzyki, z drugiej moda która utrzymuje się od paru sezonów, sprzedaż rośnie, paru – nazwijmy ich – masowych producentów gramofonów (Rega, Pro-Ject etc.) notuje bardzo dobre wyniki. Czy kompakt czeka to samo, czytaj, odkrycie po latach w formie sentymentalnego powrotu do retro? Trudno powiedzieć, bo od strony obsługi CDA jest bliższe plikom – winyl to jednak zupełnie odmienny sposób konsumowania muzyki. Być może historia się powtórzy, w końcu coś się na polu doskonalenia dźwięku ze srebrnego krążka dzieje – ostatnio Sony zapowiedziało wydanie 150 albumów w Blu-Spec 2 (nowa technologia, pozwalająca na odczyt z każdego odtwarzacza CD, gwarantująca znacznie lepszą jakość dźwięku w porównaniu ze standardową płytą). Tak czy inaczej, jak przeczytacie poniżej, komputerowe audio, sieć jest dzisiaj oczywistym wyborem… zaproszenie Chrisa Connakera na AS doskonale to obrazuje. Seminarium twórcy Computeraudiophile to jeden z powodów, dla których pojawiliśmy się w Warszawie. Poniżej krótka relacja z imprezy, wybrane ciekawostki, parę interesujących wypowiedzi producentów/dystrybutorów…

» Czytaj dalej

Wybieramy się na Audio Show 2012

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
boomcase-case-everywhere-music-retro-speaker-Favim.com-71844

To impreza, na której raczej się nie słucha (warunki mocno to utrudniają), choć czasami można jednak coś usłyszeć w zgiełku i tłoku, szczególnie gdy nałożymy coś na uszy co skutecznie odetnie nas od tego, co na zewnątrz. Można sobie popatrzeć, popatrzeć na systemy warte grube setki tysięcy złotych, zadumać się nad dziwadełkami (magiczne akcesoria, grube niczym boa dusiciel węże ogrodowe… pardon kable głośnikowe, kosmiczne patenty, nieziemskie technologie, odlotowy marketing). Można też po prostu przyjść porozmawiać (da się, szczególnie polecam rozmowę z producentami oraz osobami, które prowadzą spotkania, pokazy), zobaczyć trochę zestawów, produktów dla normalnego zjadacza chleba, gdzieś się zadekować i w końcu wyczekać moment gdy z głośników zamiast nudziarskiego plumkania, popłynie coś konkretnego. Tym razem nie będzie takiej relacji jak przed rokiem, czy przed dwoma, trzema (w innym miejscu), kiedy był czas na „metodyczne” zwiedzenie imprezy. Niestety czasu na to teraz nie ma – cieszymy się, że w ogóle udało się wykroić go tyle, by na tegoroczne Audio Show zawitać.

Spotkamy się z paroma dystrybutorami, z kilkoma producentami, na pewno opiszemy co ciekawego miał do powiedzenia Chris Connaker z ComputerAudiophile.com. To człowiek, który zna się na rzeczy, nie będzie ględził przez parę godzin o wyższości jednej wkładki nad drugą, opisywał proces ustawiania gramofonu (niewątpliwie to trudne zadanie, wręcz sztuka, ale żeby robić z tego… show?!) itp. itd. – opowie o Audio PC, o muzyce z pliku, o streamingu, czytaj o tym wszystkim co nas interesuje, o czym piszemy na HDO. Będzie to niewątpliwie jedna z najciekawszych atrakcji tegorocznej edycji. Innymi słowy, nie będzie dużej relacji, ale będą konkrety, będzie to co naprawdę interesujące, dodatkowo podczas spotkań chcemy zorganizować kilka nowych produktów do testów i do nag… się wygadałem. Może uda się nawet zderzyć, w jednym z klaustrofobicznych korytarzy Sobieskiego, z którymś z naszych Czytelników? Kto wie? Wspomniane seminarium Connakera odbędzie się w Bristolu, trzeba będzie się pofatygować (to ten hotel, w którym zazwyczaj wystawiane są bezwstydnie drogie systemy). W sobotę spotkanie odbędzie się o 15, w niedzielę o 14. Warto posłuchać co ma do powiedzenia guru od muzyki z pliku…

Przy okazji, parę zaległych recenzji czeka na publikację. W najbliższych dniach sporo się będzie działo na HDO. Jest (zabrzmi trochę tajemniczo, ale dla spostrzegawczych – była mowa o tym produkcie wcześniej) jedno urządzenie, z którym się nie rozstaje. Jak dla mnie, nic mi do szczęścia więcej (na głowie) nie potrzeba. To taka drobna zmyłka. Spokojnie, niebawem wszystko stanie się jasne. Z prawej nasz przenośny system podróżny, żeby te długie godziny w przejazdach czymś sensownym wypełnić, żeby upłynęły szybciej i jakoś tak znośniej ;-)

Mikrosystem Philipsa DCM3020 z dockiem

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
philips dcm3020

Starym dockiem dodajmy, nowego lightningowego handhelda nie zaparkujemy. Cóż, postęp. Philips zaprezentował właśnie swój nowy mikrosystem audio DCM3020, dzięki któremu można słuchać muzyki z wielu różnych źródeł. Sprzęt zawiera nie tylko napęd na płyty CD, ale także umieszczoną na górze stację dokującą dla odtwarzaczy, telefonów i tabletów Apple. Nośniki CD-R/RW można też wykorzystać do nagrania plików MP3, WMA, choć te zdecydowanie wygodniej przenieść w pamięciach fl ash podłączanych do portu USB na przednim panelu miniwieży. Philips może się też pochwalić ciekawą konstrukcją dużych monitorków z tweeterem, dwoma głośnikami nisko-średniotonowymi oraz umieszczoną z boku membraną bierną o nazwie wOOx, którą nazywa sympatycznie promiennikiem. Cena bardzo przystępna jak na mikrosystem – sprzęt za jedyne 800 zł.

» Czytaj dalej

Popcorn Hour A400

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
popcorn-hour-a-400-a400_32482

W połowie listopada na rynek trafią pierwsze egzemplarze nowego odtwarzacza multimedialnego Popcorn Hour A400. Urządzenie zbudowano na bazie najnowszego układu Sigma Designs SMP8911. To dwurdzeniowa jednostka, taktowana zegarem 800 MHz. Będzie to niewątpliwie jeden z najszybszych, najwydajniejszych odtwarzaczy na rynku. Dzięki wspomnianemu powyżej chipowi urządzenie nie będzie mieć problemu z uzyskaniem wysokich transferów w ramach sieci lokalnej oraz połączenia z Internetem, będziemy mogli cieszyć się strumieniowaniem najwyższej jakości wideo (do 40MB/s via LAN), poza tym oczywiście sprzęt poradzi sobie z audio hi-res. Dodatkowo producent przewidział pełną obsługę takich (wymagających) formatów, jak SBS, TAB, MVC (3D), ripy Blu-ray 3D. Dzięki VXP Image Procesing będzie można skalować materiały SD do Full HD, z adaptacyjnym usuwaniem przeplotu, dynamiczną korektą kadencji, kontrastu oraz szczegółowości obrazu. Na targach IFA mogliśmy porozmawiać z głównym programistą Syabas, dowiedzieć się co nieco o najważniejszych cechach tytułowego odtwarzacza. Poprawa obrazu ma być szczególnie widoczna w przypadku gorszych jakościowo materiałów (tj. divx, wideo strumieniowane z sieci etc.). Będzie można regulować stopień ingerencji w ustawienia obrazu (użycie poszczególnych filtrów, poprawiaczy). Algorytmy działają zarówno dla obrazu 2D jak i 3D.

W przypadku audio (postaramy się zdobyć skrzynkę do testów i nie ukrywam, że na ten element zwrócimy baczną uwagę) sprzęt zdekoduje wszystkie najważniejsze formaty, w tym bezstratne DTS MA HD i Dolby Digital True HD w trybie passthrough (7.1) lub 5.1/2.0 na potrzeby kina domowego (względnie – i to będziemy starali się przetestować – przy wykorzystaniu zestawu stereo HiFi z HDMI). Oczywiście nie będzie problemu z FLAC, WAV czy OGG (oraz innymi formatami, niestety zabrakło AIFF/Apple Lossless ALAC), a wszystko to w jakości aż do 24 bit 192 kHz.

W środku zainstalujemy dysk 2.5 lub 3.5″ o poj. maks. 3TB. Dzięki wygodnej kieszeni nie trzeba będzie demontować całej obudowy urządzenia. W standardzie dostaniemy gigabitowy LAN, opcjonalnie będzie można rozszerzyć możliwości o sieciówkę WiFi (802.11b/g/n). Urządzenie obsłuży wszelkie protokoły sieciowe, będzie mogło pracować jako serwer multimediów oraz klient BitTorent (oraz korzystać z zasobów Usenetu). Bardzo ważną cechą będzie nowy interfejs graficzny Networked Media Jukebox (NJM) z funkcją Navigator. Poza atrakcyjnym wyglądem, skatalogowaniem oraz zarządzaniem multimediami z poziomu urządzenia, będzie można połączyć skrzynkę z drugim ekranem (najlepiej tabletem, np. iPadem) uzyskując pełną kontrolę nad sprzętem (możliwość odtwarzania oraz modyfikowania ustawień, wyświetlanie informacji o bibliotece, okładki etc.). Dzięki marketowi (aplikacje) będzie można dodatkowo rozszerzyć możliwości urządzenia, instalując przygotowane przez partnerów programy (np. świetny klient radia internetowego TuneIn). Poza muzyką, serwisami moto, zdjęciowymi, informacyjnymi itp pojawią się także propozycje VOD (wideo na żądanie). Popcorny do tej pory nie wyróżniały się jakoś szczególnie formą, można wręcz powiedzieć że design był daleko na liście priorytetów producenta. W przypadku A400 jest inaczej – nadal to prosta, surowa forma, ale projekt może się podobać… nawiązuje do komponentów (mini) systemów audio, co niewątpliwie ucieszy estetów. Cena? Dystrybutor, firma Human Media, poinformował że będzie wynosiła 1299 złotych. Czekamy zatem na pierwsze egzemplarze…

» Czytaj dalej

Słuchawki mobilne Sennheiser CX 890i, MX 985 i CX 985

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
sennheiser_cx890i_mx985_cx985

Sennheiser prezentuje nową linię słuchawek – CX 890i, CX 985 i MX 985. Ich atrybuty to innowacyjne materiały, nowoczesny design i wspaniałe brzmienie. Dokanałowe słuchawki z mikrofonem Sennheiser CX 890i wyróżniają się przezroczystym wykończeniem i minimalistycznym stylem. Zaś słuchawki douszne Sennheiser MX 985 oraz dokanałowe CX 985 przynoszą miłośnikom muzyki odrobinę luksusu rzeźbionymi z metalu elementami.

Wysokowydajne przetworniki dynamiczne dają naturalne brzmienie z dbałością o detale dźwiękowe. Aby zapewnić, że będzie można ich użyć w każdych warunkach, zostały wyposażone w złącze Jack 3,5 mm. Konstruktorzy zoptymalizowali także impedancję nominalną pod kątem urządzeń przenośnych.

» Czytaj dalej

Pre- lampka w przystępnej cenie, z budżetowej linii Cary Audio

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Constellation_front_800-HR

Oczywiście przystępna to pojęcie względne. Tutaj mówimy o prawie 1.5 k zielonych, ale co tam, Cary Audio liczy sobie za niektóre ze swoich produktów dziesięć razy więcej. Więc to przystępna cena to tylko tak, w porównaniu… Triodowy przedwzmacniacz spod znaku Audio Electronics, budżetowej marki Cary Audio niewątpliwie doda systemowi lampowego sznytu. Do tego warto docenić, że w dobie wszelkiej maści streamerów, źródeł cyfrowych, pojawiają się klasyczne konstrukcje, które po prostu mają służyć wydobyciu jak najlepszego brzmienia w domenie analogowej, bez tych wszystkich zer i jedynek (na dokładkę). Przedstawiony właśnie przedwzmacniacz Audio Electronics Constellation zbudowany jest w oparciu o dwie triody 6SN7 oraz solidny transformator R-core. Tytułowe urządzenie świetnie się zgra z pokazanym nieco wcześniej wzmacniaczem Hercules – 30-watowym piecykiem lampkami EL34 w cenie 1895 USD.

» Czytaj dalej

Focal pokazuje uniwersalny transmiter Bluetooth (audio/handheldy)

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
focal

Szczerze to ja po prostu nie wierzę w dobrze brzmiący moduł Bluetooth. To co udało mi się usłyszeć (a był to sprzęt zarówno „bazarowy”, skądinąd nie wiem dlaczego, promowany przez niby markowych producentów, jak również oryginalne rozwiązania) nigdy mnie nie przekonało do słuchania za pośrednictwem sinozębnego interfejsu. Zawsze było jakieś „ale”. W przypadku słuchawek nieodmiennie dźwięk wydawał się odchudzony, skompresowany, kompletnie bez jaja ;-) No ale tym razem, za opracowanie wtyczki z BT wziął się specjalista od dźwięku wysokiej jakości (tzn. Francuzi nigdy nie pozwolili sobie na fuszerkę, z tego co pamiętam) – Focal – który od jakiegoś czasu łakomym okiem spogląda na rynek Lo-Fi (czy może Hi-Fi z ukłonem w stronę wszędobylskich handheldów, streamingu, mobilnego grania). No dobrze, jak się pojawi na naszym rynku postaram się zdobyć to ustrojstwo do testów i zdać relację – sam jestem ciekaw, czy da się z Bluetooth`a wydobyć dźwięk na poziomie.

Uniwersalny transmiter pozwala na przekazywanie sygnału do wzmacniacza ze wszystkich urządzeń zaopatrzonych w interfejs Bluetooth. Sygnał przesyłany jest w ramach nowego protokołu aptX, który ma przede wszystkim zagwarantować dźwięk bez kompresji (stratnej). Zasięg modułu wynosi 10 metrów. Kompresja bezstratna 4:1 ma być porównywalna do tego, co słyszymy z plików FLAC. Przekaźnik jest uniwersalny, to znaczy możemy go podłączyć do wszystkich wzmacniaczy wyposażonych w standardowe terminale RCA. Urządzenie będzie dedykowane najnowszemu produktowi Focala –  XS Book Music System. Sugerowana cena = 99 euro. Hmmm, to chyba najdroższy moduł BT na rynku. No to teraz nie ma wątpliwości, to musi pięknie zagrać, nieprawdaż? ;-)

» Czytaj dalej

Najnowsze wieści na temat debiutu Spotify w Polsce

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
spotify-logo

Premiera oczekiwanego od dawna serwisu streamingowego Spotify obędzie się na początku przyszłego roku. Niestety na 99% nie uda się wystartować przed Gwiazdką (były takie plany). Tak czy inaczej polscy użytkownicy będą mogli skorzystać z kolejnego na naszym rynku serwisu strumieniowego z muzyką, co oczywiście bardzo cieszy. Rzeczpospolita niedawno pisała o rosnącej popularności tego typu usług, o dużym zainteresowaniu właścicieli tego typu serwisów naszym rynkiem. Do komplety jeszcze (sporo) brakuje: jest MOG, Rdio, są nowe, obiecujące usługi – generalnie jest w czym wybierać. Mam nadzieję, że będziemy jednym z tych miejsc w Europie, gdzie dostępność do usług streamingowych będzie jak najszersza. Oby w przyszłym roku na rynku, poza audio, pojawiły się zagraniczne serwisy oferujące filmy i seriale. Wiadomo im większa konkurencja tym lepiej dla nas – konsumentów. Patrząc na serwis VOD operatora triple play UPC widać, że można praktycznie w tym samym czasie (co premiera w kinie) zaserwować klientom najnowsze filmy oraz seriale. Serwis HBO Go na pewno zdobyłby większą popularność, gdyby był oferowany przez wszystkich (a nie tylko wybranych) operatorów pay-TV. Niewykluczone, że do popularyzacji usług streamingowych przyczynią się operatorzy komórkowi, którzy ostatnimi czasy zaczęli bardzo promować tego typu produkty, dodając je do swoich planów abonamentowych. Według mnie to rynek o ogromnym potencjale, który może w znaczący sposób przyczynić się do spadku zainteresowania nielegalnymi źródłami. Atrakcyjne ceny, dostęp abonamentowy (na razie muzyka, czekamy na pierwsze usługi wideo pozwalające na miesięczne płatności za dostęp do repertuaru) to coś, co na pewno wzbudzi duże zainteresowanie.

LG TONE+ …znakomita jakość rozmów

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
lg-hbs-730

Firma LG Electronics wprowadza na rynek nowy stereofoniczny zestaw słuchawkowy Bluetooth – LG TONE+™. Model HBS-730, wyposażony w nowe funkcje, jest ulepszonym następcą modelu LG TONE (HBS-700), który był bestsellerem  w popularnych sklepach internetowych, takich jak Amazon.com. LG TONE+™ nie tylko zapewnia głębszy i bardziej czysty dźwięk, lecz także obsługuje połączenia VoLTE (Voice over LTE), co pozwala prowadzić rozmowy z jakością HD pomiędzy posiadaczami urządzeń z tą technologią.

„Firma LG jako pierwsza na świecie zademonstrowała technologię VoLTE i wprowadziła na rynek wyposażony w nią smartfon” — powiedział Paul Bae, wiceprezes centrum marketingu firmy LG Electronics Mobile Communications. „Dzisiaj jesteśmy nadal w czołówce prac nad komercjalizacją VoLTE w związku z globalnym upowszechnieniem LTE. Aby zapewnić klientom znakomitą jakość połączeń w sieciach 4G, LG będzie stale podnosić poprzeczkę w odniesieniu do wszystkich swoich produktów mobilnych, w tym akcesoriów obsługujących technologie LTE i VoLTE”.

» Czytaj dalej

System nagłośnienia Bose L1 Model 1S

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
bose_l1_1s

Bose poszerza swoją rodzinę rozwiązań nagłośnieniowych L1, dodając nowy system „L1 Model 1S” – przenośny system nagłośnienia. Tak jak w przypadku systemów „L1 Model II” i „L1 Compact”, systemBose „L1 Model 1S” wykorzystuje opatentowany układ głośników, zapewniając wyraźny, potężny dźwięk na całym obszarze odsłuchu. 12 przetworników w układzie liniowym Articulated Array®. Umożliwia 180-stopniowe pokrycie poziome z dwukrotnie mniejszym spadkiem głośności niż w przypadku konwencjonalnych systemów. Czy to muzyka na żywo, spektakl teatralny, czy przyjęcie weselne – wykonawcy i publiczność usłyszą pełny, szczegółowy, tonalnie zrównoważony dźwięk, zarówno będąc z przodu systemu, jak i na obrzeżach widowni.

System Bose „L1 Model 1S” składa się z czterech lekkich elementów, które można złożyć i rozłożyć w minutę, bez konieczności użycia statywów i przewodów. Materiały i konstrukcja systemu zostały zaprojektowane tak, aby sprostać rygorystycznym wymaganiom muzyków, DJ¬ów i ogólnym zastosowaniom PA. System Bose „L1 Model 1S” zawiera również zintegrowany port RJ45 do podłączenia opcjonalnego procesora efektów T1 ToneMatch – wielokanałowego urządzenia oferującego cztery kanały wejściowe z niezależnym wyborem ustawień i efektów ToneMatch®. ToneMatch® zapewnia muzykom dostęp do cyfrowej obróbki sygnału i oferuje kompletny zestaw efektów klasy studyjnej, jak również dodatkowe kanały dla instrumentów lub mikrofonów, podczas używania z przenośnymi systemami Bose ® L1.

» Czytaj dalej