Google TV podąża szlakiem przetartym przez odtwarzacz sieciowy Apple. Najnowsza odsłona platformy telewizyjnej Google wprowadza dostęp do materiałów wideo oraz muzyki. To konsekwentne budowanie przez Google własnego ekosystemu, w którym telewizor ma pewne miejsce, mimo rosnącej dominacji handheldów. Nowy wygląd GTV nawiązuje wyraźnie do designu najnowszego Androida, sklep Google Play prezentuje się bardzo podobnie do tego co znamy z ekranów androidowych tabletów. Dzięki zmianom w interfejsie znacznie łatwiej będzie dokonywać aktualizacji oraz subskrybować treści. Na razie GTV nie zdobyło szturmem rynku, Google liczy na to, że wielcy producenci odbiorników HDTV docenią rozwiązanie proponowane przez firmę z Moutain View.
Firma Panasonic wprowadza nową kategorię dla dzieci na platformach VIERA Connect i Market, a także wiele nowych aplikacji i udoskonaleń. Kategoria Kids (Dzieci) zawiera trzy nowe aplikacje: Toon Goggles — Cartoons for Kids z tysiącami kreskówek w 100% bezpiecznych dla dzieci, Let’s Play with Numbers — aplikację edukacyjną dla dzieci w wieku przedszkolnym— oraz Match the Animal, która pomaga w nauce rozpoznawania kształtów i dźwięków. Kategoria Kids będzie dalej rozszerzana, ponieważ firma Panasonic pracuje nad tym, aby telewizorami SmartVIERA mogły cieszyć się całe rodziny. Poza tym polscy użytkownicy będą mogli skorzystać z jednej z najlepszych aplikacji inteligentnego radia – TuneIn.
Wygląda na to, że fb działa jak czarna dziura… wchłania wszytko, co tylko można sobie wyobrazić. Fotografie, materiały audiowizyjne, grafiki – i to wszystko na masową, globalną skalę. Pozycja YouTube jest na razie niezagrożona i zapewne tak pozostanie, ale warto pamiętać o gigantycznym awansie Facebooka, który co chwila kogoś detronizuje. Odnośnie wideo tym kimś jest Yahoo, które od chwili rozpoczęcia festiwalu wymiany kolejnych prezesów nie potrafi znaleźć sobie miejsca, tracąc udziały praktycznie na wszystkich polach. comScore, które opublikowało najnowsze dane, w komentarzu pisze o dużej dynamice wzrostu Facebooka. Materiały wideo obejrzało w sumie 57 mln użytkowników tego najpopularniejszego serwisu społecznościowego, YouTube ma aż 157 mln odsłon, podczas gdy Yahoo 49 mln. Statystycznie w zeszłym miesiącu każdy z użytkowników fb oglądał materiały wideo przez ok. 27 minut.
Użytkownicy telewizorów Samsung Smart TV z serii E mogą już korzystać z telewizji hybrydowej w standardzie HbbTV. Technologia ta łączy w sobie zalety standardowej emisji cyfrowego sygnału telewizyjnego z dostępem do treści multimedialnych dostarczanych za pośrednictwem szerokopasmowego łącza internetowego. Obecnie telewidzowie mogą korzystać z usługi HbbTV dostępnej na kanałach TVP1, TVP1 HD, TVP2 oraz TVP2 HD emitowanych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T. Firma Samsung udostępnia na swoich telewizorach z serii E technologię odbioru HbbTV. Dzięki niej użytkownicy zyskają dostęp do szerokiej gamy treści multimedialnych oferowanych w ramach interaktywnej telewizji hybrydowej.
Firma HDI DUNE, producent sieciowych odtwarzaczy multimedialnych klasy premium, zapowiada wprowadzenie na rynek nowego modelu z serii TV - DUNE HD TV-201. Odtwarzacz DUNE HD TV-201 występuje w kilku wersjach wyposażonych w wewnętrzny tuner do odbioru telewizji satelitarnej (model TV-201S2), kablowej (TV-201C) oraz naziemnej telewizji cyfrowej zarówno w standardzie DVB-T, jak i DVB-T2 (TV-201T i TV-201T2).
Dune HD TV-201 to set-top box, który oprócz tradycyjnych kanałów dystrybucji sygnału wykorzystuje również transmisję przez Internet, pozwalając na oglądanie VOD, IPTV czy OTT. Bezproblemowe odtwarzanie plików wideo w jakości FullHD i dźwięku w standardzie 7.1 zapewnia wydajny procesor Sigma Designs 8670, który sprawdził się już w poprzednich modelach firmy HDI DUNE z serii TV.Odtwarzacz radzi sobie z nawet najbardziej wymagającymi formatami wideo o wskaźniku bitrate do 50 Mbit/s i z bezstratnymi formatami audio, takimi jak FLAC czy ALAC.
Japończycy już raz się sparzyli, wydając jako jedna z pierwszych firm kilka produktów z GTV „v.1.0.”. Poprzednia wersja Google TV poniosła całkowitą klapę, ale twórca Androida wziął sobie do serca krytykę, wyciągnął wnioski i …opracował nowego GTV, tym razem korzystając z mobilnego systemu operacyjnego, a dokładnie wersji 3.2 – Honeycomb, która stała się fundamentem nowej wersji. Sony nie zrażone wcześniejszą porażką właśnie wypuściło do sklepów set-top-boksa, który zdaniem recenzentów z portalu Engadget całkiem nieźle spełnia swoją funkcję, de facto przekształcając każdy odbiornik z HDMI w zaawansowany smartTV. Co się zmieniło, oprócz kodu na którym oparto nową wersję? Przede wszystkim Google zadbało o kontent, podpisując liczne umowy z dostarczycielami treści. To właśnie brak takich umów był gwoździem do trumny poprzednika. Co prawda głównymi beneficjentami będą jak zwykle Amerykanie (ale to dotyczy praktycznie każdego produktu AV), jednak z czasem zapewne rzecz się rozwinie, przybędzie nowych usług i funkcji. Cena nie jest niska - podstawowy model kosztuje bowiem 200 dolarów ( NSZ-GS7), do sprzedaży trafi również bardziej zaawansowany NSZ-GP9, który wyceniono na 300$. Jednym z powodów braku sukcesu pierwszej wersji Google TV, były wysokie ceny hardware. Teraz jest lepiej, ale nadal nie idealnie (Roku czy Apple wycenia swoje STB na 99$, choć gwoli ścisłości, nie mają one takich możliwości co sprzęt z Google TV 2.0). Urządzenie Sony wyposażono w zaawansowany kontroler / pilota z płytką dotykową oraz klawiaturą QWERTY.
Model BD-E8300 z wbudowanym dyskiem twardym wzbogaca funkcjonalność telewizora o takie opcje jak nagrywanie i odtwarzanie filmów w wybranym czasie. Nowy Blu-ray umożliwia także strumieniowe przesyłanie treści multimedialnych do tabletów, komputerów czy smartfonów. Dzięki funkcji Remote Access użytkownik uzyskuje zdalny dostęp do filmów i programów zgromadzonych na dysku urządzenia. Nowy odtwarzacz blu-ray Samsung BD-E8300 wyposażony jest w wiele przydatnych funkcji. Jedną z nich jest Picture in Picture – obraz w obrazie. Opcja ta dzieli ekran telewizora na dwie części i umożliwia oglądanie dwóch kanałów równocześnie na jednym telewizorze. Możliwe jest także przeglądanie zasobów internetowych i oglądanie ulubionego programu telewizyjnego w tym samym czasie i na tym samym ekranie. Z kolei funkcja Dual Recording pozwala nagrywać dwa kanały jednocześnie.
Smart View w nowym odtwarzaczu BD-E8300 znacznie poszerza dostęp do treści dzięki aplikacji dostępnej na smartfonach i tabletach. Dzięki łączności bezprzewodowej i trybom Clone View oraz Dual View możliwe jest oglądanie telewizji w kompatybilnych z odtwarzaczem urządzeniach. Użytkownik może przenieść ten sam obraz z telewizora na drugi ekran lub oglądać zupełnie inny program, niż wyświetlany w telewizorze. Inną bardzo przydatną opcją jest Remote Access. Funkcja ta pozwala z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie przeglądać poprzez Internet filmy, które użytkownik zgromadził na dysku odtwarzacza Blu-ray.
Znowu zrobiło się głośno o naziemnej telewizji cyfrowej. Powód jest jeden… a właściwie dwa. Po pierwsze przedstawiciele administracji rządowej zaczęli mówić o możliwości przesunięcia wyłączenia analogowych nadajników (lipiec 2013) na późniejszy termin, tłumacząc że wielu Polaków czeka cyfrowe wykluczenie. Trudno powiedzieć na czym opierają się urzędnicze wyliczenia, bo nikt do tej pory rzetelnie nie policzył ilu obywateli korzysta z kompatybilnego sprzętu. Drugi powód to pogłoski o ewentualnej rezygnacji z czwartego oraz piątego multipleksu telewizyjnego nadawanego w standardzie DVB-T na rzecz… IPTV. Do tego dochodzi wypowiedź Jana Dworaka, przewodniczącego KRRiTV, który uznał że warto rozpocząć dyskusję o nowej, lepszej technologii nadawania DVB-T2, która pozwala zwiększyć liczbę stacji na multipleksie z 8 do 12. Jak widać zaczynają się alpejskie kombinacje, jakby tu zwiększyć liczbę kanałów, co samo w sobie nie jest niczym złym, ale też stawia pytanie o możliwość zmieszczenia się w przyjętym harmonogramie cyfryzacji. Oficjalnie jest on realizowany bez opóźnień, jednak wprowadzenie powyższych zmian doprowadzi do daleko idących zamian w planie wdrażania NTC. Co więcej IPTV wymaga wykorzystania najnowszych odbiorników, względnie dekoderów zdolnych do obsługi streamingu obrazu oraz dźwięku z Internetu. To zawęża krąg odbiorców.
Jeszcze gorzej jest ze wspomnianym DVB-T2… trzeba by było wymienić cały sprzęt, który jest po prostu niekompatybilny z tym standardem. W Wielkiej Brytanii zdecydowano się na przejście na tego typu nadawanie (ze starego formatu z MPEG2, a nie MPEG4, które wykorzystujemy w Polsce), koszt był znaczny, jednak sytuacja nieporównywalna z Polską (tam cyfryzacja sygnału dokonała się dużo, dużo wcześniej). Oczywiście można zadać pytanie, dlaczego wprowadzając tak późno cyfrowy sygnał naziemny nie zdecydowano się na standard T2? Dzisiaj jakiekolwiek zmiany, a tym bardziej radykalne, mogą przewrócić cały harmonogram i tak bardzo opóźniony względem planów. Polska i tak jest jednym z ostatnich państw w Europie, które uwalniają analogowe częstotliwości, przechodząc na nadawanie cyfrowe. Jak widać, chcemy być nie jednym z ostatnich, a ostatnim krajem europejskim, w którym dokona się ten proces. Na marginesie brak wiedzy Polaków dotyczący DVB-T, brak odpowiednich urządzeń w domach obciąża kolejne ekipy, decydentów – może wystarczy już tego bałaganu i cały proces warto by doprowadzić do końca?
W zeszłym roku pojawiło się w Europie prawie 400 nowych kanałów, z czego grubo ponad połowa w jakości HD. Widać, że wysoka rozdzielczość staje się coraz szybciej obowiązkowym standardem nadawania, szczególnie w przypadku głównych nadawców publicznych oraz komercyjnych (kanały główne oraz tematyczne ). Obecnie każdy niemalże kanał premium nadawany jest w wersji HD. Do niedawna nadawcy koncentrowali się na oferowaniu w ten sposób treści sportowych oraz filmowych, obecnie widać dążenie do zastępowania wersji SD innych kanałów tematycznych wersjami w wysokiej rozdzielczości. Nie zawsze ma to swoje uzasadnienie, jak słusznie zauważa prezes TVNu, przykładowo stacje historyczne nadające duże ilości materiałów archiwalnych mogą się obyć bez HD. Warto jednak pamiętać, że wyższa jakość obrazu jest obecnie towarem poszukiwanym przez konsumentów, z których większość posiada już odbiornik HDTV i może w pełni docenić zalety wysokiej rozdzielczości obrazu. Rzecz jasna wiąże się to ze wzrostem dostępności kanałów HD. Nawet naziemna telewizja cyfrowa niebawem będzie oferować dwa nowe kanały ogólnopolskie (TVP 1 HD oraz TVP 2 HD), których start zbiegnie się z rozpoczęciem EURO 2012.
W Polsce oraz Europie niezwykle dynamicznie rozwija się IPTV, choć tutaj jak na razie dominują treści w standardowej rozdzielczości (wymóg odpowiedniej przepustowości). Być może wraz ze wzrostem liczby odpowiednich łącz szerokopasmowych ta sytuacja ulegnie poprawie. Warto nadmienić, że Polska zanjduje się na czele stawki odnośnie ilości dostępnych kanałów HD, niestety dotyczy to wyłącznie pay TV (w Europie na multipleksach tv naziemnej jest znacznie więcej tego typu treści). W sumie polski telewidz ma dostęp do ponad 50 takich kanałów, na szczęście większość dostępna jest u każdego operatora (czasy wyłączności mamy już za sobą). Jakość nadawania jest mocno zróżnicowana, sporo stacji niestety oferuje bardzo kiepski dosył, do tego dochodzi polityka operatorów upychających na transponderach zbyt wiele kanałów.
To bardzo ciekawa informacja, wcześniejsze plany mówiły o przesunięciu premiery platformy Horizon w Polsce na 2013 rok (obecnie głównym tematem jest konsolidacja z przejętą siecią Aster). Co prawda wdrażanie nowego produktu może nie być tożsame z ofertą rynkową, ale mamy nadzieję, że UPC zrobi swoim polskim klientom gwiadkowy prezet. Czym jest Horizon? To w skrócie zupełnie nowa platforma telewizyjno-internetowa, ambitny projekt jednego z największych operatorów kablowych na rynku, polegający na syntezie tradycyjnej telewizji z internetowym kontentem oraz mobilną elektroniką. Obecnie to zasadniczy trend jaki obserwujemy w całej branży, czego wyrazem jest smart tv, działania podejmowane przez wielkich graczy na rynku TV (vide Polsat, ipla, mobilna telewizja etc.), wykorzystanie źródeł sieciowych (treści) już nie jako dopełnienia czy uzupełnienia, a zasadniczej części oferowanych przez producentów AV funkcjonalności, możliwości dzisiejszych produktów.
Propozycja UPC nie tylko jest kompleksowa, ale wygląda na jedną z najatrakcyjniejszych z tych, które niebawem zadebiutują na rynku. To połączenie bardzo rozbudowanych usług telewizyjnych (ogromna biblioteka VOD, cyfrowa nagrywarka, nowoczesne EPG) z kontentem pobieranym z Internetu. To co będzie wyróżniało Horizon to niezwykle szybka, pewna komunikacja (szerokopasmowa sieć kablowa, gwarantująca ogromną przepustowość, niskie opóźnienia tramsmisji), lokalna sieć WiFi w standardzie n oraz pełna integracja platformy z mobilną elektroniką. Użytkownik będzie mógł skorzystać z pełnego dostępu, ze wszystkich usług i funkcji na ekranie tabletu bądź smartfona. Dzięki aplikacjom pobranym ze sklepów wirtualnych Google Play oraz App Store, kontent będzie dostępny na nieograniczonej liczbie handheldów. Bardzo nowoczesny, estetyczny interfejs pomoże w obsłudze platformy. Nowy dekoder na potrzeby UPC Horizon wyprodukował Samsung. W Holandii, Niemczech oraz Belgii Horizon ruszy jeszcze przed wakacjami.