Konferencja internetowego giganta jest – podobnie jak jabłkowe WWDC – poświęcona głównie oprogramowaniu, dedykowana głównie developerom. Oczywiście zdarza się (i to właściwie każdego roku się zdarza), że przy okazji prezentowane są nowe produkty, albo nowe technologie, które trafią na rynek. Tak było choćby w przypadku Google Glass, które „debiutowały” przed dwoma laty. Moim zdaniem Google powinno skupić się na realnych produktach, na czymś co może dość szybko wprowadzić na rynek, a nie (jak to miało miejsce z inteligentnymi okularami) prezentować bardziej… wizje, idee a nie gotowe do adaptacji rozwiązania. Google Glass na marginesie powinien w końcu zostać oficjalnie zapowiedziany w wersji masowej, z przystępną ceną (zamiast 1500 dolarów, spekuluje się, że będzie to ok. 300$). Brak wprowadzenia do szerokiej dystrybucji tego produktu to niewątpliwie duży cios wizerunkowy dla Google, firma nie może sobie pozwolić na taki blamaż. Być może dzisiaj, jutro poznamy konkretne plany związane z tym projektem. Poza tym, czy może przede wszystkim, Google zaprezentuje światu nowe oprogramowanie oraz usługi. Dowiemy się zatem jak będzie wyglądał nowy Android 5.0 (?), mówi się o dalszej integracji usług w ramach tego systemu mobilnego, poza tym swoją ofensywę zapowiada Intel. Nowe Neksusy, rzekomo, mają być wyposażone w nowe SoC właśnie od Intela, co faktycznie byłoby poważną zmianą uderzającą w pozycję dotychczasowego hegemona w dziedzinie układów dla elektroniki mobilnej – ARM. Wiadomo, że apetyt Intela jest ogromny, firma wyraźnie nie wstrzeliła się w rynek handheldów ze swoimi technologiami, ale to się może właśnie zmienić, za sprawą adaptacji intelowskich układów w najnowszej generacji androidowych urządzeń. Google na pewno będzie dużo mówił o społecznościowym Google+. To jedna z usług, które będą mocno promowane, rozwijane, znajdą nowe zastosowania w najnowszym wariancie oprogramowania systemowego.
Na pewno sporo nowinek czeka ChromeOS, który ma szansę stać się pełnoprawnym systemem dla sprzętu komputerowego, alternatywą dla MacOSa, Windowsa oraz różnych, dostępnych na rynku, dystrybucji Linuksa. Poza tym Google na pewno nie odpuści sobie tematu TV – poza Chromecastem (który odniósł względny sukces), mówi się o kolejnych, tanich produktach „pod telewizor”. Być może usłyszymy o sprzęcie integrującym wspomnianego ChromeOSa, wprowadzającym na duże ekrany konstelację usług Google wraz z możliwością grania w androidowe (a także inne?) gry na ekranie telewizora. Tutaj Google musi uważać, bo GoogleTV w kolejnych wersjach okazało się totalną klapą i kolejny, nieudany produkt, w tej kategorii stanowiłby potwierdzenie, że gigant nie potrafi poradzić sobie z tą tematyką, popełnia (wciąż) te same błędy.
Bardzo ważnym tematem będzie Google Wear. Internet rzeczy, naręczna elektronika (reprezentowana nie tylko przez smartwatch’e), to coś o co rozegra się niebawem wielki bój między największymi firmami technologicznymi… to coś, co będzie generowało gigantyczne przychody, bo mówimy o setkach produktów oraz o połączeniu w ramach nowej tematyki takich elementów jak ogólnie moda, branża odzieżowa, biżuteria etc. Google wprowadzając swoją platformę systemową dla tego typu produktów, chce powtórzyć sukces Androida, dodatkowo zmotywować producentów do szybkiego opracowania i wprowadzenia na rynek swoich rozwiązań opartych na ww. platformie. Na pewno zobaczymy prezentacje takich firm jak Motorola (360), LG oraz Samsung, niewykluczone że także inni zaprezentują swoje pomysły, produkty działające w ramach Google Wear. Integracja gadżetów ma pozwolić na uzyskanie nowych możliwości, zarówno w zakresie funkcji, usług już oferowanych na rynku, jak i zupełnie nowych tematów, takich jak inteligentne rozwiązania w motoryzacji (integracja systemu Android w samochodach osobowych) oraz szeroko rozumianej automatyce. Inteligentne domostwa, zdalne zarządzanie, monitoring (tu przede wszystkim zdrowie – Google zapewne odpowie na wyzwanie rzucone mu przez Apple w tej materii) to rzeczy, które będą w centrum uwagi, zainteresowania, zobaczymy na pewno sporo rozwiązań dotyczących wyżej wymienionych kwestii. Myślę, że Google będzie starało się przekonać wszystkich, że jego ekosystem stanowić będzie najbardziej spójny, wieloaspektowy element nowej rzeczywistości opartej na integracji wielu dziedzin IT w ramach usług, technologii oferowanych przez internetowego giganta. To ambitne zadanie, które – uogólniając – jest celem dla każdego, liczącego się w branży producenta, a nade wszystko dla największych firm technologicznych – to tutaj rozegra się ostateczna rywalizacja o konsumenta, który użytkując dziesiątki, jeżeli nie setki produktów „dogadujących” się w ramach określonej platformy, będzie na stałe przywiązany do danego ekosystemu. Oczywiście nikt nie narzuci tutaj całkowitego zamknięcia na inne produkty, ale wspomniana integracja, wybór danego rozwiązania będzie mocno rzutował na wybory konsumenta dotyczące nie tylko elektroniki użytkowej, ale (także) wielu innych produktów (wspomniana motoryzacja, odzież, medycyna, a nawet branża spożywcza…).
O Google I/O przeczytacie jeszcze poniżej, w rozwinięciu… AKTUALIZACJA