LogowanieZarejestruj się
News

Przenośny DAC Matrix Mini-Portable

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Matrix Mini Portable DAC (11)

Do redakcji dotarł najnowszy model przenośnego DACa – Matrix Mini-Portableurządzenia, które idealnie wpasowuje się w dzisiejsze, rynkowe trendy. Obecnie to właśnie urządzenia mobilne, dostęp do muzyki w każdym miejscu, streaming stanowią główny motor rozwoju całej branży audio. Oczywiście główny nurt to nadal (i pewnie tak pozostanie) muzyka skompresowana stratnie, masowy odbiorca wybiera to, co oferuje iTunes, Amazon, Google lub/i muzykę strumieniowaną z serwisów muzycznych. Nie oznacza to, że takim osobom nie zależy w ogóle na jakości (przykładowo można słuchać na kiepskich, dodawanych do handhelda słuchawkach, albo wybrać coś przyzwoitszego), jednak ich zainteresowania odnośnie źródła, materiału ograniczają się do tego, co oferują powyższe sklepy, serwisy (MP3, AAC).

Dla kogo zatem przeznaczony jest tytułowy sprzęt? Odpowiedź brzmi – dla tych, którzy szczególnie zwracają uwagę na to, co popłynie do ich uszu, są gotowi ponieść dodatkowe koszty związane z zakupem sprzętu, który pozwoli na uzyskanie znacznie lepszego efektu przy odtwarzaniu z handhelda. To osoby, które gromadzą swoją muzykę w bezstratnych formatach, dla których ważna jest wysoka jakość materiału źródłowego. Dla nich właśnie przeznaczony jest Matrix portable. Sprzęt, jak na standardy mobilnego grania, nie jest tani (1300zł), ale też – patrząc na to, co oferuje rynek w tym zakresie – pod pewnymi względami – unikatowy. Można zaleźć raptem parę alternatywnych propozycji, z tym, że takimi możliwościami jak Matrix dysponuje jeden, jedyny FiiO E17 Alpen. Chodzi o przenośne, bateryjne DACi, wyposażone w komplet złącz cyfrowych oraz we wzmacniacze słuchawkowe. Urządzenia zdolne do przetworzenia sygnału hi-res (24/96-192) z postaci cyfrowej na analogową.

To prawdziwa rzadkość, bo choć na rynku jest nawet sporo propozycji upgrade, modyfikacji stacjonarnych DACów (lepsze zasilanie, moduły bateryjne) to w tym wypadku chodzi w pierwszym rzędzie o mobilność. W przypadku omawianego przetwornika mówimy o sprzęcie nie tylko kompletnie wyposażonym od strony obsługi muzyki hi-res (asynchroniczny interfejs USB, złącza cyfrowe), ale także o urządzeniu dysponującym wysokiej klasy wzmacniaczem słuchawkowym z precyzyjną regulacją siły wzmocnienia (za pomocą wygodnego pokrętła). W ogóle jakość wykonania stoi tutaj na bardzo wysokim poziomie. Metalowa obudowa, dokładne spasowanie elementów, zwarta konstrukcja, hebelki… wiemy za co płacimy. Zainteresowani? Zapraszam zatem do lektury naszej najnowszej recenzji…

» Czytaj dalej

Najdroższy DAC + PC = audionirvana

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
LightHarmonic-DaVinci

Zapewne tak właśnie jest, ale żeby na pewno osiągnąć tytułowy rezultat warto odpowiednio skonfigurować peceta (względnie, jak widać na załączonym materiale, makówę), czytaj poświęcić nieco czasu na ustawienia. Klip prezentuje kosztującego bagatela 20k $ Light Harmonic DaVinci – super DACa, który oferuje obsługę częstotliwości próbkowania 384kHz, support dla DSD – takie Mount Everest wśród przetworników. Nigdy, przenigdy nie wydałbym takich pieniędzy na przetwornik (bo wielokrotnie tańsze urządzenia zagrają nawet jeżeli nie porównywalnie to bez porównania lepiej w odniesieniu koszt-cena), ale ktoś z prywatnym szybem naftowym może sobie takie coś bez problemu zamówić. Materiał instruktażowy uniwersalny, stąd publikujemy… Jak widać taniutka wtyczka Bitperfect do iTunes (która dzielnie służy nam podczas testów) może spokojnie współpracować z takim nadprzetwornikiem za górę kasy. No dobrze, a co z kosztującą 500 zielonych Amarrą, ktoś zapyta ;-) …no jak widać, też można, ale niekoniecznie trzeba.

» Czytaj dalej

Peachtree Audio Grand Integrated X-1

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
peachtree_audio_grand_integrated_x1_m_max

Pechtree Audio zaprezentował swój najnowszy wzmacniacz zintegrowany Grand Integrated X-1. Wzmacniacz łączy w sobie cztery indywidualnie dobrane urządzenia: zbalansowany wzmacniacz o mocy 440 W na kanał, hybrydowy przedwzmacniacz lampowy, przetwornik cyfrowo-analogowy wysokiej rozdzielczości i wzmacniacz słuchawkowy. Pechtree Audio Grand Integrated X-1 jest już dostępny w sprzedaży, jego cena wynosi 16 999 zł.

Zastosowanie układu XMOS pozwoliło wyeliminować potrzebę instalowania sterowników w przypadku współpracy z komputerami Mac. Podłączając Peachtree Audio Grand Integrated X-1 do komputerów z systemem Windows wymagany jest jedynie prosty sterownik. Drugim niezwykle ważnym elementem jest zwiększenie mocy o 40 watów w porównaniu ze swoim poprzednikiem – Grand Integrated. Dzięki temu najnowsza konstrukcja dostarcza moc 440 W na kanał, która wzrasta do 770 watów na kanał przy oporności 4 omów. Tak ogromna moc pozwala wysterować nawet najbardziej wymagające zestawy głośnikowe. W urządzeniu zastosowano przetwornik cyfrowo-analogowy ESS Sabre329018. Ten bardzo dobrze znany układ zaliczany jest do grona najlepszych na świecie 32-bitowych przetworników C/A i powstał z myślą o urządzeniach źródłowych wrażliwych na jitter.

» Czytaj dalej

Warner rozpoczyna sprzedaż muzyki w hi-res!

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
highresaudio_com_logo

To pierwszy z fonograficznych gigantów, który zdecydował się na ten krok. Od jakiegoś czasu mówiło się o przygotowaniach wielkich wytwórni do wprowadzenia do oferty muzyki w wysokiej rozdzielczości. Branża liczy na odwrócenie niekorzystnego trendu spadkowego (głównie związanego z topniejącą sprzedażą płyt, fizycznych nośników). Warner Music zachęcony coraz lepszym wynikom sprzedaży plików hires na HDTracks zdecydował się zaoferować swój katalog w jakości 24 bit (poniżej można zobaczyć jakie opcje do wyboru daje wytwórnia, moim zdaniem niczego więcej nie trzeba – jest WAV, jest ALAC oraz FLAC, łącznie  z materiałem dysponującym częstotliwością próbkowania spotykaną w masterach, plikach DXD/DSD – te zresztą, na marginesie, też są oferowane! Do tego wielokanałowe materiały 24/96 5.1 we FLAC. Super. Warto podkreślić, że Warner Bros nie czyni trudności z kopiowaniem i nagrywaniem plików na prywatny użytek. Nie będzie zatem problemu z gromadzeniem archiwum hi-resów na dowolnym sprzęcie służącym do odtwarzania. Dodatkowo, Warner szczegółowo informuje na stronach jakich programów warto używać oraz jakie urządzenia obsługują pliki hi-res. Podsumowując – żyć, nie umierać :-) Warto zajrzeć pod adres www.highresaudio.com. Poniżej podaję dostępne formaty oraz częstotliwości próbkowania dostępnych plików.

» Czytaj dalej

Nowy referencyjny DAC z Norwegii – Hegel HD25

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
Hegel-HD25-DAC

Kolejny DAC od Hegla, tym razem referencja w cenie 2000€. Co można otrzymać za tą niemałą sumę? Przetwornik z 32-bitowym chipem AKM 4399 oraz asynchronicznym wejściem USB. Tak dobrze przeczytaliście ASYNCHRONICZNYM. Hegel do tej pory specjalizował się w sprzęcie z adaptywnym wejściem USB, uznając że asynchroniczna metoda przesyłu danych nie jest wcale lepsza, ba jest gorsza, że liczy się duży bufor i własna, jak podkreślano, unikatowa technologia. Cóż, widać coś się zmieniło w podejściu, swoją drogą ciekaw jestem co powiedzą teraz przedstawiciele producenta, dział marketingu… pewnie to asynchroniczne USB w Heglu jest lepsze od konkurencji, to pewne, ciekawe w czym lepsze? Sprzęt pojawi się w sprzedaży już pod koniec listopada.  W trybie plug’n'play mamy rozdzielczość 24/96, zaś po zainstalowaniu oprogramowania (PC, w MAC nie jest to konieczne) zagramy także w 24/192. Więcej o HD25 przeczytacie tutaj.

» Czytaj dalej

Hi-res z Androida? PMP iBASSO DX100

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
iba2

Odtwarzacz przenośny z obsługą hi-res z pudełka? Oj ciężko będzie, owszem są modele HiFiMana (brzmi dobrze, ale ciężkie, nieporęczne, z przedpotopowym interfejsem oraz sposobem obsługi), parę manufaktur takie coś robi, ale jakiś masowy produkt? Naprawdę masowy… no nie ma tego typu urządzeń na rynku za wiele, choć FLACzki (ale, właśnie, zazwyczaj z ograniczeniem do 150o kbps) oferują Koreańczycy (np. iRiver). Nowy PMP iBASSO DX100 to zapowiedź urządzeń odtwarzających gęste formaty audio, działających pod kontrolą popularnych, mobilnych systemów operacyjnych. Niestety, wszyscy którzy liczyli na coś smukłego niczym iPod Touch, w wyszukanej formie srodze się zawiodą… to kolejny HiFiMan (opakowanie), tyle że na Androidzie.

Przenośny odtwarzacz z systemem operacyjnym Android, ma wbudowany wzmacniacz słuchawkowy oraz 32-bitowego DACa Sabre ES9018. W praktyce oznacza to, że posłuchamy na niemal dowolnych nausznikach dźwięku o jakości studyjnych masterów w formacie 24/192. Sprzęt wyposażony został w magnezowo-aluminiową obudowę. W środku znajdziemy moduł bluetooth oraz WiFi. Pamięć wbudowana to 64GB… nieźle, a do tego można jeszcze włożyć do slotu kartę microSD o pojemności 32GB (szkoda, że nie ma obsługi pojemniejszych flashów, ale i tak ok. 90GB powinno starczyć na solidną kolekcję hi-resów). Bateria pozwala na 7-godzinną grę względnie 72-godzinny stan czuwania. Niestety nie są to wybitnie duże wartości, ale warto pamiętać, że odtwarzanie muzyki w gęstych formatach strasznie szybko drenuje baterię (dodatkowo, tutaj mamy jeszcze wzmacniacz słuchawkowy). To właśnie dlatego raczej nie ma co liczyć na popularyzację hi-res wśród producentów handheldów, obsługę w mobilnych systemach… akumulatory na to zwyczajnie nie pozwalają. Na jednej ze ścianek widzę port USB Micro.

Wspierane formaty? APE, FLAC, WAV, WMA, AAC, ALAC, OG i MP3. Dotykowy ekran o przekątnej 3,75 cala pozwala na przeglądanie Internetu (oczywiście w poszukiwaniu informacji o najnowszych albumach ;) ) oraz ściąganie aplikacji z Google Play (alternatywny soft do odtwarzania, serwisy streamingowe etc. etc. etc.). DX100 waży 275 gramów (ciężki jest w porównaniu do typowego mp3 grajka, czy nawet wyposażonego w duży ekran PMP). Poza muzyką, obejrzymy sobie filmy, ale kto by tam się filmami interesował, mając w zanadrzu do przesłuchania całą kolekcję hi-resów? Więcej na temat tego ciekawego urządzenia znajdziecie tutaj. Cena niestety zwala z nóg – wynosi bowiem aż 829 dolarów. Tyle trzeba zapłacić za „Reference Digital Audio Player”.

» Czytaj dalej

Strumieniowiec Cyrus Stream v2

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
cyrus_stream_v2_m_max

Urządzenia z funkcjami strumieniowymi od jakiegoś czasu funkcjonują w ofercie Cyrusa. To dwa źródła Stream X oraz Stream XP, jak również kompaktowe urządzenie all-in-one Streamline łączące źródło z przedwzmacniaczem i końcówkami mocy (do budowy pełnego systemu potrzebne są już tylko kolumny). Teraz wszystkie trzy urządzenia zostały ulepszone w kluczowej sekcji cyfrowej. Główną zmianą jest zastosowanie przetworników 24 bit/192 kHz i umożliwienie odtwarzania plików o takich parametrach.

Cyrus jest obecnie kompatybilny z plikami MP3, WAV, AAC oraz oczywiście FLAC. Producent przygotował też aplikację sterującą dla mobilnego sprzętu Apple, którą można już w tej chwili pobrać z App Store. Streamline oraz Stream X w nowej wersji v2 kosztują 7000 zł, Stream XP v2 wyceniono na 10 000 zł. Użytkownicy urządzeń poprzedniej generacji mogą dokonać upgrade`u płacąc 1250 zł.

FiiO E17 Alpen: miniaturowy, przenośny DAC/wzmacniacz dla handhelda

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
E17 slider

Coś czuję przez skórę, że niebawem rynek zaleją tego typu urządzenia. Na razie taki sprzęt stanowi prawdziwą rzadkość. Owszem, na Zachodzie można dostać przynajmniej kilka alternatywnych, bateryjnych, mikroDACów, ale to – w porównaniu z przebogatą ofertą stacjonarnych przetworników – margines. Jednak pojawiły się już pierwsze zapowiedzi nowych urządzeń tego typu. W testach znajduje się podobny do Alpena, przenośny DAC firmy Matrix (recenzja wkrótce). Ogromna, stale rosnąca popularność mobilnego audio (wszystko kręci się wokół smartfonów/tabletów – słuchawki, serwisy streamingowe audio, głośniki bezprzewodowe, stacje muzyczne…) powoduje, że tego typu peryferia, jak tytułowy przetwornik, mają szansę nieźle się sprzedać. W przypadku firmy FiiO mówimy o specjaliście od przenośnej elektroniki (w kontekście audio), który ma w katalogu wiele propozycji z zakresu akcesoriów oraz urządzeń współpracujących ze smartfonami, przenośnymi grajkami etc.

E17 Alpen jest na szczycie oferty. Nie jest to sprzęt bardzo drogi, wręcz przeciwnie, jego cena jest utrzymana na bardzo przyzwoitym poziomie. FiiO to producent, który dba o przystępne ceny swojego asortymentu, to nie jest typowa firma audio wystawiająca rachunek na kilka tysięcy złotych. ;-) Jakby nie patrzeć to bogato wyposażony DAC z kompletem złącz cyfrowych (opis poniżej), który można podpiąć pod domowy zestaw stereo. Oczywiście sprzęt obsługuje pliki hi-res, poza tym otrzymał parę rozwiązań firmowych, pozwalających rozszerzyć funkcjonalność po dokupieniu dodatkowych elementów (wzmacniacz, stacja E9). Ogólnie, pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne. Rzecz jasna i tak najważniejsza jest jakość brzmienia, choć w tym wypadku warto pamiętać o tym, że Alpen jest urządzeniem, które ma poprawić dźwięk z handheldów, które świetną jakością audio raczej nie grzeszą. Popatrzmy zatem, na co może liczyć osoba, która postanowi zainwestować 630zł w poprawę możliwości brzmieniowych swojego telefonu, względnie przenośnego grajka. Zapraszam do lektury…

» Czytaj dalej

Topowe Blu-ray i amplituner Denona

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
denonAVR-4520

DBT-3313UD to zupełnie nowy odtwarzacz Blu-ray marki Denon. Od października br. będzie pełnić funkcję flagowca w ofercie. Wyróżnia go wyrafinowany napęd uniwersalny Blu-ray/DVD/SACD typu SVH z aluminiową pokrywą i podwójnymi wałkami tłumiącymi drgania wewnętrzne i zewnętrzne. Z wyjść analogowych jest dostępna tylko para stereo (L/R). Reszta to wyjścia cyfrowe: dwa łącza HDMI – w tym jedno tylko do audio ‒ oraz autorski interfejs Denon Link HD umożliwiający (mniej podatny na jitter) przesył sygnałów audio z synchronizacją zegarów źródła i przetwornika (w praktyce: amplitunera lub procesora A/V). Połączenie to jest kompatybilne z amplitunerami AVR-3313 i zupełnie nową, topową jednostką centralną AVR-4520 (patrz niżej). Nowy Denon Link HD nie jest kompatybilny z wcześniejszym łączem Denon Link – wykorzystywane są inne wtyki. Omawiany odtwarzacz otrzymał oczywiście liczne funkcje sieciowe: DLNA z możliwością odczytu plików FLAC 24/192 oraz plików wideo HD oraz wbudowane aplikacje do przeglądania YouTube i serwisu Netflix (niedostępnego w Polsce).

» Czytaj dalej

[FORUM] Jak wybrać optymalny komputer do audio? Cz. I – komputer uniwersalny

Podziel się na:
  • Wykop
  • Facebook
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • Blip
hiface

Teoretycznie każdy PC nadaje się do tego, żeby stanowić źródło dźwięku. Podłączając go kablem do przetwornika cyfrowo-analogowego wyposażonego w interfejs USB, wyprowadzamy muzykę (zera i jedynki) i o ile DAC jest dobrej jakości, dysponuje odpowiednimi parametrami, uzyskujemy niezłe, albo nawet bardzo dobre źródło. Tyle teoria. Praktyka wygląda nieco inaczej, to znaczy dobrze jest przygotować komputer pod kątem optymalizacji jego parametrów, doboru właściwego oprogramowania, zminimalizować interferencje (czytaj: nie uruchamiać wielu dodatkowych procesów, nie podłączać wielu peryferiów etc.). To wszystko da się przeprowadzić w sprzęcie wykorzystywanym do innych celów. Inna droga, lepsza, trudniejsza, bardziej kosztowna to dedykowany komputer, przeznaczony wyłącznie do odtwarzania muzyki.

W drugim scenariuszu wszystko przyporządkowane jest jednemu celowi – stworzenia na bazie peceta wysokiej klasy źródła. Takie PC może być stawiany na równi (jak pokazują niektóre opracowania, z CAPS twórcy portalu computeraudiophile, na czele) z najdroższymi urządzeniami audio. Wielką zaletą takiego rozwiązania jest… stosunkowo niewielki koszt w odniesieniu do uzyskanych rezultatów. Tego typu urządzenie będzie wielokrotnie tańsze od topowych, high-endowych konstrukcji audio. Co więcej, dzięki ogromnemu postępowi jaki dokonał się w PC Audio nikt obecnie nie zaprzeczy, że kompetencje brzmieniowe takiego specjalnie przystosowanego komputera są gorsze… one są porównywalne, można się sprzeczać co jest lepsze. Widać to choćby po licznych wypowiedziach polemicznych w sieci, gdzie zwolennicy – nazwijmy ich „komputerowego audio” – prowadzą dyskusje z tymi, którzy uważają, że kosztujące dziesiątki tysięcy źródło jest po prostu lepsze (już sam fakt, że trzeba bronić oblężonych pozycji, że nie można dzisiaj a priori odrzucać PC Audio, pokazuje zmiany, jakie dokonały w branży).

To pierwszy z poradników jakie publikujemy na naszym forum. Poniżej, w rozwinięciu, wprowadzenie oraz link (umieszczony także powyżej) do reszty tekstu na naszym forum… » Czytaj dalej