Rick Dean, pracownik THX, człowiek który odpowiada za przygotowywanie specyfikacji testów urządzeń wizyjnych wypowiedział się na temat trójwymiarowej rewolucji. Na wstępie podał dobrze znany argument o kiepskiej dostępności do źródeł oraz (co niestety w wielu przypadkach ma zastosowanie) „nieprawdziwym”, „naciąganym” 3D – gdzie użycie efektów głębi jest mało zasadne, dodane na siłę, nic sensownego nie wnosi w opowiadanej na ekranie historii. Dean nie jest bynajmniej przeciwnikiem trójwymiarowego obrazu. Wręcz przeciwnie, uważa on że to słuszny kierunek ewolucji technologii wizyjnych, kina i telewizji. Adaptacja 3D postępuje coraz szybciej, pojawiają się zapowiedzi wznowień największych kinowych przebojów (ostatnio była mowa o Gwiezdnych Wojnach). Na szczęście odbiorniki 3DTV oferują coraz lepszy obraz 2D, dodatkowo tanieją. Jeżeli ktoś skreśla tego typu rozrywkę na starcie, niekoniecznie traci – telewizor 3D Ready musi spełniać ostre normy co do jakości obrazu, co pozwala cieszyć się ładnym (ładniejszym) 2D.
BlackWing to synonim topowych, high-endowych projektorów. To Aston Martin DB wśród projekcji. To obraz który bez końca można jeść łyżeczką – nigdy się nie znudzi Najnowszym reprezentantem produktów Cineversum jest BlackWing MK2011 3D. Nie trudno odgadnąć, że mamy tutaj do czynienia z modelem przygotowanym na rok 2011 z obowiązkową obsługą obrazu trójwymiarowego. Co ciekawe sprzęt poza dodaniem HDMI 1.4, obsługą okularów migawkowych (technologia aktywna) oraz emiterem nie różni się od edycji AD2010. W sumie nie ma się co dziwić, projektor z zeszłego roku wyświetla znakomity obraz i jakoś trudno sobie wyobrazić co można by tu jeszcze poprawić. Być może jakaś radykalna zmiana, nowa optyka, nowe rozwiązania niedostępne na razie na rynku, w przyszłości zaowocują czymś zupełnie nowym. Tak czy inaczej nowy BlackWing to ten sam obraz 2D oraz niewiadoma w postaci 3D. Na kilku prezentacjach projekcji 3D, w których uczestniczyłem, było wyraźnie widać że projektory mają potencjał, potencjalnie to najsensowniejszy sprzęt do wyświetlania obrazu trójwymiarowego. Zaletą jest tu niewątpliwe duży obraz, znacznie większy od tego, który oferują nawet duże odbiorniki 3DTV. A trójwymiar ma sens tylko wtedy, gdy mamy do czynienia z naprawdę wielką przekątną ekranu. Dlatego w kinie wrażenie bywa całkiem sugestywne, przekonywujące, a w domowych warunkach często czeka rozczarowanie. Efekt przenikania (crosstalk) – największa wada telewizorów 3D – w przypadku projekcji nie jest tak dokuczliwy, są producenci którzy stworzyli projektory wyświetlające obraz bardzo dobrej jakości, wolny od większości typowych wad (topowa seria JVC, ciekawy model wykorzystujący technologię polaryzacyjną od LG etc.). Problemem jest zachowanie odpowiedniej ostrości oraz zbyt ciemny obraz. Jednak w przypadku Cineversum można być raczej spokojnym o efekt. Będzie jak w kinie.
Firma od jakiegoś czasu obiecywała uruchomienie tego typu usługi, dostępnej w ramach serwisu sieciowego na ekranach produkowanych przez siebie telewizorów. Od chwili wprowadzenia 3DTV konsumenci narzekają na brak materiałów 3D. Samsung postanowił wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu klientów, którzy nabyli telewizor umożliwiający oglądanie w trójwymiarze, ale nie za bardzo mają co oglądać. Ilość filmów dostępnych na płytach Blu-ray jest nadal dość ograniczona. W przypadku większości kanałów 3D mówimy raczej o ramówce demo, składającej się z wielu powtórek. Dodatkowo wiele programów 3D jest oferowanych w ramach pay-TV, część niestety prezentuje bardzo przeciętną jakość obrazu. VOD z 3D to nie nowość – są już platformy cyfrowe, które oferują tego typu usługę, ale Samsung jako pierwszy producent odbiorników daje dostęp do materiałów trójwymiarowych za pomocą własnego serwisu sieciowego. Co ciekawe całość dostępna będzie za darmo. Oczywiście nie ma co liczyć na nowości z kina, ale pojawi się całkiem sporo dokumentów, animacji, koncertów, wideoklipów itp. które pozwolą na sprawdzenie jak fajne / nie fajne jest to całe 3D. Partnerem Koreańczyków w omawianym projekcie jest studio DreamWorks. W sumie pod koniec roku ma być w ten sposób dostępne 70 różnego rodzaju materiałów wideo. Z usługi skorzystają użytkownicy następujących modeli 3DTV: D8000 (LCD & PDP), D7000 (LCD), D6900 (PDP) D6500 (LCD), D6100 (LCD) oraz D5520 (LCD).
Integracja technologii migawkowej w panelu ciekłokrystalicznym? Lekkie, tanie okulary do oglądania 3D? Pełna rozdzielczość HD? To wszystko stanie się możliwe z chwilą wprowadzenia na rynek wspólnego rozwiązania firm Samsung oraz RealD. Nowe produkty będą nieco przypominały pasywne, polaryzacyjne wyświetlacze Vizio oraz LG, jednak w odróżnieniu od nich pozwolą osiągnąć rozdzielczość fullHD (w przypadku wspomnianych powyżej ekranów trzeba zadowolić się rozdzielczością o połowę mniejszą). Będzie można skorzystać z tanich okularów, dokładnie takich jak te stosowane w odbiornikach z pasywną technologią obrazu 3D. Ogromną zaletą ma być znacznie jaśniejszy obraz (główna bolączka dzisiejszych technologii wizyjnych 3D – generowanie zbyt ciemnego obrazu) oraz brak migotania. Ostatnia z wad zalicza się do najpoważniejszych patrząc przez pryzmat aktywnych technologii obrazowania trójwymiarowego. Jeżeli faktycznie wspomnianym firmom udało się stworzyć produkty niwelujące powyższe wady to… pozostanie do rozwiązania problem okularów (ich eliminacja). Obraz powinien (wreszcie) wyglądać jak należy, to znaczy nie ustępować dwuwymiarowemu. Prace nad panelami trwają od początku 2010 roku. Pierwszymi produktami będą dwa monitory dla PC: 23 calowy oraz 27 calowy. Następnie na rynek trafi 55″ (słuszny rozmiar, 3D potrzebuje dużego ekranu) telewizor. Na razie nie wiadomo ile trzeba będzie zapłacić za to 3D prawie bez wad.
NEC Display Solutions Europe wprowadził na rynek nową serię projektorów V, która jest następcą niskobudżetowych projektorów NP115/210/216. Seria V debiutuje sześcioma modelami, zaprojektowanymi specjalnie do podstawowych zastosowań w takich miejscach jak niewielkie sale konferencyjne oraz klasy lekcyjne.
Seria V zaspokoi potrzeby szerokiego grona użytkowników. W jej skład wchodzą modele o rozdzielczości 800×600 (SVGA), 1024×768 (XGA) oraz 1280×800 (WXGA), kontraście 2000:1 oraz jasności od 2300 do 3000 ANSI lumenów. Wszystkie projektory z serii V wyróżniają się znakomitą reprodukcją kolorów dzięki technologiom: BrilliantColor™ oraz VIDI. Dzięki technologii 120Hz DLP mogą wyświetlać obraz 3D, umożliwiając prowadzenie prezentacji, które bardziej zaangażują odbiorców i zapewnią im lepsze zrozumienie tematu. Dodatkowo modele o jasności 3000 ANSI lumenów zapewniają zgodność ze standardem NVIDIA 3D Vision.
Onkyo wprowadza do swojej oferty siedmiokanałowy amplituner A/V TX-NR709. Dzięki bardzo solidnemu układowi zasilającemu urządzenie może współpracować z dowolnymi kolumnami głośnikowymi zapewniając słuchaczowi wysokiej jakości dźwięk przestrzenny w dowolnych warunkach akustycznych. Amplituner umożliwia dostęp do niemal niezliczonej liczby stacji radiowych działających w Internecie (pamięć 40 stacji). Dodatkowo użytkownik ma dostęp do plików muzycznych znajdujących się na dyskach komputerów wpiętych w domową sieć.
TX-NR709 wyposażony jest w aż 8 wejść HDMI v 1.4 oraz w 2 wyjścia, a także łącza takie jak: RS232, IR In, Trigger 12V (Zone 2 out) co pozwala wpiąć go w zewnętrzny system sterowania tzw „Inteligentny dom”. Urządzenie wyposażone jest w 11 par wyjść głośnikowych umieszczonych w jednym szeregu na dole tylnej ścianki co ułatwia montaż nawet bardzo grubych przewodów głośnikowych. » Czytaj dalej
To, że córy i synowie Albionu to okropni gadżeciarze wie każdy, kto sprzedaje lub po prostu interesuje się elektroniką użytkową. Nic dziwnego zatem, że największe firmy z branży właśnie Anglię upatrzyły sobie za cel, to właśnie na Wyspach rozpoczęła się wielka promocja technologii 3D. Co prawda nawet Anglicy okazali się impregnowani na marketingowe slogany, ale w porównaniu z resztą Europy oraz globalnym rynkiem to właśnie Wielka Brytania wiedzie prym we wdrażaniu obrazu trójwymiarowego. Trzeba brać poprawkę na źródło tych informacji – wielkiego operatora Sky, który jakby nie patrzeć jest bardzo zainteresowany komercyjnym sukcesem 3DTV, sam oferuje kanały 3D oraz materiały w trójwymiarze. Obecnie Anglia wyprzedza Stany we wprowadzaniu tej technologii. Brytyjczycy są z tego faktu (złośliwi powiedzą: nie wiedzieć czemu) bardzo dumni. Tak czy inaczej najwięcej materiałów 3D, kanałów dostępnych jest na brytyjskim rynku. Sprzedaż odbiorników ma w tym roku być znacznie lepsza od zeszłorocznej, kiedy to pojawiły się komentarze, że konsumenci pozostali nieczuli na ogromną kampanię największych producentów związaną z promocją 3D.
Hobbit, kolejny film eksploatujący twórczość J.R.R Tolkiena, będzie rejestrowany w 48 klatkach na sekundę. Od zarania dziejów, a dokładnie od lat 20 ubiegłego wieku, standardem w kinematografii są 24 klatki na sekundę. Na 35mm taśmie filmowej od dziesiątków lat rejestrowano obraz w takim formacie. Peter Jackson, reżyser Trylogii, który nakręci nowy film, postanowił to zmienić, zdecydował się na… rewolucję. Co prawda od jakiegoś czasu mówi się w branży o konieczności wprowadzenia zmian, o problemach ze standardem 24fps, szczególnie w kontekście obrazu trójwymiarowego, jednak na razie nikt nie zdecydował się na zmianę sposobu rejestracji obrazu. Z całą pewnością decyzja reżysera jest związana z faktem nakręcenia Hobbita w 3D. » Czytaj dalej
LG Electronics planuje przejąć inicjatywę na rynku technologii 3D wprowadzając najnowszą linię telewizorów LG CINEMA 3D, które mają szansę ustanowić nowy standard oglądania treści w trzecim wymiarze. W związku z tym firma entuzjastycznie przyjęła wypowiedzi reżysera Jamesa Camerona dotyczące jego preferencji względem okularów polaryzacyjnych, które mogą „przyczynić się do szybszej ekspansji rozrywki i technologii 3D w domach”.
James Cameron, występujący w roli prelegenta podczas zeszłotygodniowej konferencji Narodowego Stowarzyszenia Nadawców (National Association of Broadcasters — NAB) 2011 w Las Vegas, jest ojcem sukcesu filmu „Avatar” — mega produkcji 3D, która zarobiła prawie 3 miliardy USD na całym świecie, zyskując status najbardziej kasowego filmu wszechczasów.