Niedawno informowaliśmy o nowościach z zakresu budżetowego, teraz czas na droższe modele. Denon wprowadza właśnie na rynek nowe amplitunery klasy średniej – AVR-2113 i AVR-2313 oraz transport Blu-ray 1713UD. Po niedawnej prezentacji modeli klasy podstawowej Denon dodaje więcej produktów do nowej serii AV-Art. Jak twierdzi producent, wiele funkcji sieciowych, w tym AirPlay oraz możliwość korzystania z technologii wideo 4k, to tylko niektóre z powodów, które sprawiają, że nowe urządzenia będą idealnym rozwiązaniem przynoszącym radość z każdego dźwięku. Podobnie jak w przypadku wcześniej pokazanych urządzeń, także tutaj nie mogło zabraknąć najnowszych technologii: 3D, kanału powrotnego audio, CEC oraz obsługi sygnału 4k. Denon, jako jedna z nielicznych firm z branży oferuje transporty nośników optycznych – najnowszym przedstawicielem tego typu sprzętu jest model 1717UD. Poniżej szczegółowe informacje na temat nowości…
Amplitunery w cenie około dwóch tysięcy złotych to średnia półka, jedne z naczęściej i najchętniej kupowanych modeli. Co ciekawe do tej pory Onkyo wprowadzało na rynek aplitunery z tego zakresu cenowego oznaczone cyfrą 6 (60x, przykładowo, testowany przez nas model 609). Jak widać firma zmodyfikowała w przypadku najnowszej generacji oznaczenia poszczególnych modeli – na rynek trafił już model 515, którego odpowiednikiem jest co najmniej seria 7xx (2 wyjścia HDMI), pisaliśmy o nowym flagowcu (TX-NR717, poprzednie generacje „kończyły się” na cyfrze 8). Nowy TX-NR414 to bardzo dobrze wyposażona jednostka centralna kina domowego, która otzymała komplet najnowszych technologii, od wyższych modeli różni się tym, że zamiast 7 końcówek mocy ma ich 5. To także spora zmiana w dotychczasowej praktyce, nie pozbawiona logiki – wcześniej modele budżetowe otrzymywały 5 końcówek, przykładowo model 609 miał ich już 7 (cena ok. 2k zł).
Onkyo najwyraźniej uznało, że mało kto w tym przedziale ceny decyduje się na pełną opcję rozbudowy systemu głośnikowego z 7 kanałami (plus sub), stąd moim zdaniem całkiem sensowna decyzja o ograniczeniu ilości końcówek w średniopółkowym TX-NR414. Wprowadzenie w wyższych modelach 2 wyjść jako standardu ma także całkiem logiczne uzasadnienie – ktoś, kto buduje bardzo rozbudowany system kina domowego, może być zainteresowany (być właścicielem) dodatkowego urządzenia wizyjnego – zazwyczaj chodzi tu o projektor. Poza tym istnieje wtedy możliwość budowy instalacji dwustrefowej w oparciu o jeden amplituner (z pełną funkcjonalnością odnośnie wizji i pewnymi, oczywistymi ograniczeniami dotyczącymi liczby głośników w poszczególnych lokalizacjach). Poniżej informacja prasowa na temat tytułowego modelu.
Firma od jakiegoś czasu konsekwetnie stawia na integrację swoich nowych urządzeń audio oraz audio-video z mobilną elektroniką spod znaku Apple. To właśnie Denon jako pierwszy wprowadził w swoich produktach technologię Air Play, umożliwiającą na bezprzewodowy transfer kontentu z iTunes, jabłkowych smatfonów oraz tabletów do systemu audio, albo A/V. Firma znacznie uprościła obsługę swoich jednostek centralnych kina domowego. Obecnie można za pomocą graficznego, półprzeźroczystego GUI szybko skonfigurować urządzenie. Interfejs umożliwia wpięcie amplitunera wraz z kolumnami w czasie znacznie krótszym niż to miało miejsce jeszcze parę lat temu. Dodatkowo można sterować oraz ustawiać parametry za pomocą mobilnej aplikacji dostępnej na App Store. Niektóre rozwiązania pozwalają na rozpoczęcie, np. odsłuchu ulubionej muzyki po naciśnięciu jednego przycisku. Wszystko to powoduje, że nawet zupełnie niedoświadczony użytkownik będzie mógł z łatwością obsłużyć najnowsze amplitunery AVR 1513 oraz 1713. Dobrze, że firma dostrzegła także potrzeby tych, którzy korzystają z konkurencyjnego rozwiązania, z androidowej platformy na swoich tabletach/smartfonach. Poniżej możecie przeczytać informację prasową dotyczącą tytułowego sprzętu…
Wśród nowości Sony znajduje się amplituner wielokanałowy DA5700ES. Dla zapewnienia optymalnych właściwości akustycznych, zastosowano w nim materiały najwyższej jakości i precyzyjne podzespoły audio. Nowa jednostka centrakna pozwala korzystać z materiałów umieszczonych na sieci (VOD, muzyka), ponadto pozwala na strumieniowanie danych z lokalnych serwerów. Bardzo zaawansowany system kalibracji pozwoli na precyzyjne ustawienie kolumn kina domowego, warto przy tym zaznaczyć, że jest on bardzo prosty w obsłudze. Pamiętam legendarną jakość urządzeń Japończyków z dopiskiem ES. Nowy ampli wygląda na solidny kawałek sprzętu AV, o naprawdę potężnych możliwościach…
Właśnie opublikowaliśmy aktualizację recenzji Xtreamera Prodigy, ale to dopiero początek tego co przygotowaliśmy. W najbliższych dniach i tygodniach czekają na Was świeże recenzje znakomitego przetwornika cyfrowo-analogowego Matrix Quattro, bardzo interesującego czytnika eBooków PocketBook Touch z dotykowym ekranem e-Ink oraz topowego odtwarzacza sieciowego z oferty Syabas: Popcorn Hour C300. To tylko niektóre z gorących nowości jakie zaprezentujemy w najbliższym czasie. Kamil przygotowuje recenzję kina domowego, najnowszego iPada oraz podłogówek Roth OLi 30, poza tym na tapecie mamy odtwarzacz strumieniowy Logitecha Squeezebox Touch, przetwornik rDAC Arcama (jak się okazuje oba urządzenia należą do najpopularniejszych w swojej klasie na polskim rynku) oraz artykuł poświęcony Windowsowi Phone z Lumią (Nokia 710) w tle. Handheldy generalnie chcemy opisywać pod kątem ich możliwości multimedialnych, z naciskiem na konsumpcję mediów strumieniowych oraz sterowanie sprzętem AV, administrowanie materiałami audio&video w ramach domowego systemu rozrywkowego.
Są także dwie niespodzianki, o których napiszę w osobnych newsach, obie dotyczyć będą polskich producentów, rodzimych produktów… Chcemy wspierać krajowe firmy z branży audio (głównie), uważamy że warto pisać o często świetnym sprzęcie, o wyróżniającym się oprogramowaniu (vide znakomity softwareowy odtwarzacz JPLAY) oraz ogólnie o pomysłach, które rodzą się w głowach polskich konstruktorów, projektantów. O wielu firmach z naszego regionu Europy można usłyszeć w świecie (węgierski Heed, czeski Xavian, Pro-Ject, liczne firmy skandynawskie etc.), a jakoś o polskich głucho. Chcemy promować produkty nie dlatego, że są polskie, tylko dlatego że są polskie i są co najmniej bardzo dobre. Jedną firmę mieliście okazję już poznać (Pylon Audio), drugą poznacie niebawem. Wspólnym mianownikiem recenzowanych w HD-Opinie krajowych produktów jest wysoka jakość / możliwości oraz… bardzo przystępna cena. Mam nadzieję, że dobre przebije się w świadomości konsumentów, nie tylko u nas, ale także poza granicami Polski.
Kolejny odtwarzacz Xtreamera, tym razem wyposażony w Androida (2.2), trafił do naszej redakcji. Co ciekawe producent, pewnie czując presję rynku (system mobilny Google staje się coraz częściej standardowym wyposażeniem odtwarzaczy sieciowych), wypuścił produkt …nie do końca taki, jakim miał być. I nawet nie chodzi tutaj o typowe dla branży uzupełnianie możliwości sprzętu wraz z kolejnymi aktualizacjami. Nie, w tym wypadku urządzenie na razie nie zawiera np. jednego z kluczowych modułów – własnego serwisu sieciowego Xtreaming oraz wielu innych opcji znanych z wcześniejszych modeli odtwarzaczy Koreańczyków. Okazuje się, że firma nie wyrobiła się na czas z integracją wszystkiego, dopiero w lutym możemy spodziewać się dużego upgrade oprogramowania (wersja 3.5), a przed wakacjami „finalnego” software oznaczonego numerkiem 4.0. Niestety znowu trzeba czekać, nabywca nie może wykorzystać wszystkich możliwości, jakie teoretycznie oferuje nabyty przez niego sprzęt. Niniejsza recenzja, zgodnie z zapowiedzią, trafiła na nasze łamy jeszcze w styczniu. W związku z tym, co napisałem powyżej, odtwarzacza na razie nie odeślemy, poczekamy na aktualizację, aby uzupełnić tekst po udostępnieniu wspomnianego software 3.5 przez producenta…
Aktualizacja …co też w końcu nastąpiło, choć finalnej wersji software jeszcze nie ma, to jest już dostępny RC (Release Candidate), coś co teoretycznie stanowi gotowy wariant kodu, finalne oprogramowanie. Dość długi wpis o nowym firmware oraz nowej wersji Prodigy z wbudowanym tunerem DVB-T oraz WiFi znajdziecie na dole oryginalnej recenzji. To taki nasz Release Candidate 2 bo Xtreamer nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w sprawie wersji 3.5 (jest już RC3, a kto wie czy przed finalnym software nie pojawi się jeszcze jakieś RC). Niektórzy mówią na te, kolejne wersje „beta”, ale co się będziemy czepiać szczegółów…
Firma Triangle, poszerzyła niedawno serię Color o kompaktowy zestaw głośników 2.1 o nazwie 1.2.3. Składa się on z dwóch głośników satelitarnych oraz subwoofera aktywnego z wbudowanymi wzmacniaczami klasy D (2x50W/4ohm dla satelitek i 1x100W/4ohm dla samego suba). Do zestawu można podłączyć właściwie każde źródło dźwięku posiadające wyjście audio w postaci czy to klasycznych złączy RCA, czy też 3,5-milimetrowego gniazda typu jack, a więc odtwarzacze CD/DVD/Blu-ray, sieciowy odtwarzacz plików audio, jak również odtwarzacz MP3, smartfona, dowolne z urządzeń Apple, wreszcie komputer. Pasmo przenoszenia systemu Color 1.2.3 zawiera się w przedziale 130Hz-25kHz (dla satelitek) oraz 70Hz-130Hz (dla subwoofera). Niebanalny wygląd, ciekawe rozwiązania konstrukcyjne (m.in. membrany bierne) oraz wysokiej jakości dźwięk powodują, że zestaw ten stanowi bardzo ciekawą alternatywę nie tylko dla systemów mini, mikrowież, ale nawet dla budżetowych zestawów typu wzmacniacz + odtwarzacz + kolumny.
Firma Boston Acoustics, uznany na całym świecie producent wysokiej klasy głośników, przedstawiła nowe głośniki Bravo 20. Jest to kompaktowe rozwiązanie o wszechstronnym zastosowaniu i wysokiej jakości dźwięku, którego unikalna konstrukcja pozwala na dyskretne dopasowanie do wystroju wnętrza w niemal dowolnym jego miejscu. Bravo 20 nazywane „on-wall/in-wall” (naścienne/do zabudowy) sprawdzą się wszędzie tam, gdzie powinny być niewidoczne. Można je montować na ścianach, w narożnikach pomieszczeń, ale też w innych ciasnych miejscach. Ich metalowe maskownice i nowoczesny design predysponują je do zamocowania na ścianie obok płaskiego ekranu.
Obudowa Bravo 20 o kształcie wycinka walca zawiera 115mm głośnik niskotonowy i 25mm głośnik wysokotonowy VR o aluminiowej kopułce z AMD do optymalizacji charakterystyki częstotliwościowej i dla właściwego rozproszenia dźwięku. Ustawiany uchwyt montażowy pozwala na umieszczenie głośnika w różnych miejscach w celu uzyskania optymalnej jakości i najlepszej możliwej przestrzenności dźwięku. Para głośników Bravo 20 umieszczona pionowo w narożnikach pokoju tworzy zaskakująco szeroką scenę dźwiękową, zapewniając prawdziwie wierną reprodukcję dźwięku stereo w szerokim zakresie. Głośniki Bravo 20 są dostępne w czarnym i białym wykończeniu obudowy. Do sprzedaży trafią pod koniec marca 2012 w cenie detalicznej 695zł za sztukę.